• 0

belasting teruggave

hoi met david,

 

ik ben sinds kort ondernemer geworden nu heb ik me laten vertellen dat je bij de belastingdienst een steuntje in de rug kunt krijgen een startersbedrag klopt dat?

 

Ik wil tevens een laptop voor de zaak kopen maar kan je het bedrag ook in 1 keer terugvragen bij de belastingdienst.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deels ben ik het wel eens met de reageerders dat je ook een beetje op onderzoek mag gaan voordat je hier je vraag neer zet, maar misschien heb je dat wel gedaan en ben je er niet uitgekomen.

 

ik ben sinds kort ondernemer geworden nu heb ik me laten vertellen dat je bij de belastingdienst een steuntje in de rug kunt krijgen een startersbedrag klopt dat?

 

Als dat zo was, zouden meer mensen een onderneming beginnen. Ik weet ook natuurlijk niet wie je het heeft gezegd, maar het is niet een bedrag dat je krijgt om te beginnen, maar een bedrag om te verrekenen bij je aangifte. Voorwaarde is wel dat je aan het urencriterium (en gebruik de zoekfunctie om te weten wat dat inhoudt) voldoet. Als je dat doet, mag je naast de zelfstandige aftrek in de eerste 5 jaar van je onderneming maximaal 3 keer de startersaftrek toepassen. Het zorgt er voor dat je minder belasting over je winst hoeft te betalen.

 

Ik wil tevens een laptop voor de zaak kopen maar kan je het bedrag ook in 1 keer terugvragen bij de belastingdienst.

 

Nee, dan zou het wel erg aantrekkelijk worden voor ondernemers. Je mag de laptop op de zaak zetten, je mag de BTW wel terugvragen via de voorbelasting, maar de waarde vermindering van de laptop moet via de belastingregels worden afgeschreven.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0
Nee, dan zou het wel erg aantrekkelijk worden voor ondernemers. Je mag de laptop op de zaak zetten, je mag de BTW wel terugvragen via de voorbelasting, maar de waarde vermindering van de laptop moet via de belastingregels worden afgeschreven.

Kosten tot 450 euro worden niet als investering gezien en mag je dus in hetzelfde jaar nog van je opbrengsten aftrekken. Ben je starter, dan heb je ook nog eens de mogelijkheid van willekeurige afschrijving (kan je dus in één jaar alles afschrijven) en daarnaast bestaat voor alle ondernemers nog de kleinschaligheidsinvestingsaftrek waarmee je een extra belastingaftrek krijgt (in 2010 tot 28%) voor investeringen die bij elkaar minimaal 2200 euro waren.

 

@David: ondernemen is inderdaad veel zelf uitzoeken. Bovenstaande info en pagina's als deze kun je met een beetje googlen makkelijk zelf vinden. Op de meeste fora zien reageerders graag dat je zelf al het nodige hebt uitgezocht. Laat dat dus zien in je topics.

 

(Dat allemaal bij elkaar plus de startersaftrek en de ondernemersaftrek is misschien geen zak met geld die je krijgt als je start, maar zoveel minder belasting betalen is best een aardig steuntje in de rug).

Link naar reactie
  • 0

... Ben je starter, dan heb je ook nog eens de mogelijkheid van willekeurige afschrijving (kan je dus in één jaar alles afschrijven)...

Of juist pas later afschrijven. Stel je koopt een paar dure dingen en je verdient 1ste jaar weinig, 2de of 3de jaar heel veel, dan kan het beter zijn het pas af te trekken als je ook veel verdient. Je moet dan meer belasting afdragen dus bespaar je ook meer belasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.