• 0

Welke constructie - gedeeltelijk aandelenkoop/lening

Hi all,

 

Ik heb een lastig vraagje. Ben recentelijk in dienst getreden bij een bedrijf (waar ik al 9 jaar een klant/leverancier verhouding mee heb). Nu is mij de kans geboden om aandelen te kopen. Ik noem even fictieve bedragen.

 

Het bedrijf wordt gewaardeerd op 4 mio. Mij is de kans geboden om hierin 4% van de aandelen te kopen. Deze zouden dus een waarde hebben van 160K. Nu is dat te veel (voor mij) om te behappen. 80K gaat nog wel.

 

Ik zoek een constructie waarin ik 80K (2%) schuif en dat ik de andere 80K (2%) in lening krijg; dat ik deze lening terugbetaal met inkomsten uit dividend/bonus. Mocht het allemaal "mislukken" dan wil ik maximaal mijn initieele 80K kwijt zijn.

Aandeelhouder staat hier voor open, maar ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Volgens mij lijkt dit het meeste op verpanding van aandelen, of

 

Wat voor constructie kan hierin?

Mag dit fiscaal?

Hoe ziet zo'n een overeenkomst eruit?

 

Thx!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag ragnagort

 

op zich is het niet vreemd om een deel van de koopsom schuldig te blijven en die middels dividend af te lossen. In de overeenkomst koop en verkoop van aandelen neem je die betalingswijze gewoon op met de voorwaarden voor rente en aflossing. De notaris zal daar ook expliciet naar vragen als je dat niet zou doen.

 

Fiscaal dus toegestaan. Met 4% van de aandelen blijft dit bezit voor jou box 3. Dividend is onbelast, enkel de waarde van de deelneming geef je aan.

 

Dus bij bezit in box 3: 160K onder aandelen

Schulden box 3: 80K aan de andere aandeelhouder

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

daar kun je niet 123 omheen.

 

Als de BV failleert en jij hebt die laatste 80K nog niet betaald, dan komt de curator die halen bij je.

Maak het bespreekbaar met de aandeelhouder of hij bereid is om in dat geval de 80K op zich te nemen of neem in de overeenkomst op dat die 80K wordt kwijtgescholden als de BV failleert.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je adviseren om ook eens goed te informeren naar het dividendbeleid van het bedrijf zelf.

Het is best handig om te weten binnen welke termijn je die 80K gaat afbouwen. Je gaat er immers wel belasting over

betalen in box 3. Hoeveel % dividend is er bijvoorbeeld in de afgelopen jaren uitgekeerd aan de aandeelhouder(s).

En hoeveel ruimte (vrije reserves) zit er in het eigen vermogen om dividenden te blijven uitkeren naar de toekomst.

 

Overigens 4% van de waarde in een onderneming betekent nog niet dat jij een aandeel van 4% in het geplaatste aandelenkapitaal krijgt. Let je erop dat dit wel zo is?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.