• 0

dagvaarding

Dag,

ik weet niet of ik het hier kan posten of in b.v. "herrie in de zaak", maar vandaag kreeg ik een dagvaarding van het incassobureau van abn amro voor een rechtzitting op 11 augustus. Er staat in dat ik niet zelf mag komen maar een procesadvocaat moet sturen. Dat is een probleem, want met alle aflossingen en schulden heb ik ternauwernood geld voor de huur en de supermarkt.

Wat is de beste manier om aan een betaalbare advocaat te komen voor zoiets? Of kosten ze allemaal 200 euro per uur?

 

En als ik een advocaat moet sturen, mag ik dan zelf ook komen, en mag ik zelf het woord voeren? Ik weet dat ik het beter kan verwoorden dan een advocaat, die het allemaal maar uit de tweede hand heeft. Iig zal ik een goed dossier maken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meestal wordt een advocaat juist ingehuurd omdat hij geacht wordt het beter te kunnen verwoorden dan de klant...... :)

 

Natuurlijk mag je zelf ook mee, jij bent gedagvaard! Advocaten vinden het vaak prima als je zelf wat wilt zeggen (rechters ook, wat klant zegt is vaak interessanter dan oeverloos professioneel gezwets), maar advocaten houden wel graag de regie. Moet zeggen dat ik ook weinig klanten heb gehad die van a tot z een goed pleidooi konden houden, vaak worden ze toch te emotioneel of dwalen ze af, daar houden rechters dan weer niet van! Advocaat die grote lijn bewaakt en klant die op juiste moment goede opmerking maakt of traantje laat, dat is de beste mix.

 

Ik neem aan dat je geen rechtsbijstandverzekering hebt. Kijk eens op www.kennisadviesnet.nl, een soort marktplaats voor juridische diensten. Tamelijk nieuwe site, ik heb er nog geen ervaring mee, maar het ziet er best ok uit.

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom mag Christine niet zonder advocaat procederen? In fiscale zaken hoef je ook geen advocaat mee te brengen. Voor het kantongerecht mag je - voor zover ik weet - ook zonder advocaat procederen en zelfs in strafzaken mag je je eigen verdediging ter hand nemen. Kan de tegenpartij je dwingen een advocaat in de hand te nemen? Wat gebeurt er als ze lekker eigenwijs is en geen advocaat inschakelt?

Link naar reactie
  • 1

Kantonrechter is bevoegd bij arbeidszaken, huurzaken en zaken onder de 5000 euro. Boven de 5000 euro is de rechtbank bevoegd en geldt verplichte procesvertegenwoordiging door advocaat. Dat moet dan ook in dagvaarding staan, en dat is bij Christine het geval, begrijp ik.

 

Grens van 5000 euro gaat naar 25000 euro, naar verwachting per 1-1-2011 overigens, dus wel forse toename van zaken voor kantonrechter, zonder verplichte advocaat.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Waarom mag Christine niet zonder advocaat procederen? In fiscale zaken hoef je ook geen advocaat mee te brengen. Voor het kantongerecht mag je - voor zover ik weet - ook zonder advocaat procederen en zelfs in strafzaken mag je je eigen verdediging ter hand nemen. Kan de tegenpartij je dwingen een advocaat in de hand te nemen? Wat gebeurt er als ze lekker eigenwijs is en geen advocaat inschakelt?

Als ze heel veel geluk heeft geeft de rechter haar uitstel om alsnog met een advocaat op de proppen te komen, maar formeel gezien moet de rechter vaststellen dat ze niet op de voorgeschreven wijze is verschenen en een verstekvonnis tegen haar wijzen.

 

Gezien haar inkomenssituatie vraag ik me af of ze niet voor gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking komt. Dat scheelt niet alleen het betalen van (het grootste deel van) de advocatenrekening, maar levert ook 75% korting op het griffierecht op. Want ook als gedaagde bij de sector civiel moet je, mits verschenen, griffierecht betalen.

 

Mijn advies is daarom zo spoedig mogelijk een advocaat in te schakelen die op basis van gefinancierde rechtsbijstand werkt.

En als ik een advocaat moet sturen, mag ik dan zelf ook komen, en mag ik zelf het woord voeren? Ik weet dat ik het beter kan verwoorden dan een advocaat, die het allemaal maar uit de tweede hand heeft. Iig zal ik een goed dossier maken.

In tegenstelling tot wat mensen vaak denken draait een zaak niet zozeer om wat er op de mondelinge behandeling (de comparitie) wordt verteld, maar begint het bij een goed en gedegen formuleren van zowel de eis (in de dagvaarding) als het verweer (en eventuele tegeneis) in de conclusie van antwoord.

 

Die zitting van 11 augustus, daar hoeft alleen maar de advocaat zich te melden. En zelfs als dat niet gebeurt, heb je nog vier weken, want nadat verstek is verleend, duurt het vier weken voor er vonnis wordt gewezen en in die vier weken kan het verleende verstek nog gezuiverd worden.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies is daarom zo spoedig mogelijk een advocaat in te schakelen die op basis van gefinancierde rechtsbijstand werkt.

 

Ik doe zelf geen gefinancierde rechtsbijstand (meer), dus ken die regels niet zo goed, maar kun je wel een gefinancierde advocaat krijgen voor een zakelijk geschil (ik ga er even vanuit dat Christine een zakelijk geschil heeft, maar misschien is dat niet zo)?

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn advies is daarom zo spoedig mogelijk een advocaat in te schakelen die op basis van gefinancierde rechtsbijstand werkt.

 

Ik doe zelf geen gefinancierde rechtsbijstand (meer), dus ken die regels niet zo goed, maar kun je wel een gefinancierde advocaat krijgen voor een zakelijk geschil (ik ga er even vanuit dat Christine een zakelijk geschil heeft, maar misschien is dat niet zo)?

Ja, dat kan. Ik doe wel zaken op toevoegingsbasis, juist omdat bijvoorbeeld faillieten of sanieten daar gebruik van kunnen maken zo toch toegang hebben tot juridische bijstand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.