Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

inkoop designerkleding legaal?

Geplaatst:

bosbes

Hallo allemaal,

Ben net een nieuwe onderneming gestart in de in- en verkoop van designerskleding uit Italie. Laat ik voor het gemak een bekend Italiaans designermerk nemen: Armani.

Echter, ik koop niet via de fabrikant in, maar via andere (web) winkels in binnen- en buitenland. Als je bij Armani zelf wil inkopen heb je meer dan 10.000 euro nodig, wat ik momenteel nog niet heb.

Dus nu koop ik mondjesmaat via andere winkels in.

Mijn vraag is... mag dat? Mag je zomaar designerskleding doorverkopen zonder medeweten van de fabrikant

Ik heb al KvK benaderd die vertelde dat er importeurs kunnen zijn in NL die alleenrecht hebben. Echter, die zijn er niet. Dat heb ik al uitgezocht. En antwoordvoorondernemers.nl zei dat Armani zelf mag bepalen met wie zij zaken doen. Contact opnemen met de fabrikant was haar advies. Maar ik ben bang als ik de fabrikant zelf benader, dat ze me dan verbieden te verkopen, omdat ze exclusief willen blijven of omdat ik te klein ben ofzo. (Ik weet niet eens of dat kan, eigenlijk)

Wie weet hier meer over? Zou super zijn als je me wat helderheid kan verschaffen.

Groetjes,

Elisabeth.

Featured Replies

Geplaatst:

djluc

Goederen zijn in principe vrij verhandelbaar tenzij ze namaak zijn e.d. natuurlijk binnen de EU. Op sommige producten gelden echter uitzonderingen, die zou je dus na moeten zoeken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

bosbes

• Auteur

Bedankt voor je reactie!

Mijn klanten zitten niet alleen in NL. Ik exporteer de kleding ook naar buiten de EU. Maakt dat dan verschil?

Geplaatst:

TwaBla

Waarschijnlijk heb je dit zelf al eens uitgezocht, maar op de verkoop van luxe/exclusieve producten is (dankzij een intensieve lobby van de luxe industrie) sinds kort een restrictie van toepassing. Was het voorheen in principe zo dat wat je binnen de EU legaal inkoopt je binnen de EU ook legaal mag verkopen; nu geldt een zogenaamde vertical restraints block-exemption regulation voor deze merkeigenaars die dus regels mogen stellen aan distributeurs en wederverkopers.

In gewoon Nederlands: ze kunnen voorwaarden stellen. En dat betekent dat je als non-geautoriseerde reseller je webwinkeltje wel kan sluiten. Die regeling is van recente datum, dus het oprollen begint waarschijnlijk na de zomer. Ik zou geen grote voorraden opkopen als ik jou was.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.