• 0

Vraag over BBZ aanvraag

Hallo,

 

Ik heb een vraag over de aanvraag van BBz,

 

Ik heb een winkel in de woninginrichting en ondanks de crisis draaien we nog steeds in de plus, het grote probleem is dat ik zit aangesloten bij een inkoop organisatie waar ik met een betalings achterstand zit en dus een torenhoge rente betaal, de afspraak met hun was dat ik binnen een bepaalde limiet moest blijven dit lukte maar nu wil men meer aflossing zien, dit lukt me dus niet.

 

Ik heb al eens bij de gemeente geinformeerd of ik in aanmerking zou komen voor een Bbz regeling, op zich zou ik een kans kunnen maken alleen is het probleem dat mijn vriendin te veel verdient. We moeten op minimum inkomen zitten dit is het grootste struikelblok.

 

Mijn vriendin werkt fulltime en verdient ongeveer 1650 netto ik zelf verdien niks omdat alles in de zaak terug gaat, en we hebben twee kleine kindjes waar we kinderbijslag voor krijgen,

 

Heeft iemand tips of advies wat ik hiermee aanmoet?

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Hoi,

 

Even uit mijn hoofd vanaf vakantie.

De norm voor inkomen partner om in aanmerking te komen voor bbz ligt op ongeveer euro 1290. Boven dit bedrag kom je niet in aanmerking voor een bbz.

 

Groet

Link naar reactie
  • 1

Je hebt zelf al aangegeven dat het verkrijgen van bbz niet lukt vanwege het inkomen van je vriendin. De officiele grens is het minimumloon, dat is bruto 1416 per maand. Dat zal netto wel ongeveer het bedrag wat colorrepublic noemt zijn. Met 1650 Netto zit je vriendin daar ruim boven.

 

Wat is nu precies je vraag? hoe je toch bbz kan krijgen (als dat zou kunnen) of ben je ook opzoek naar andere financieringsmogelijkheden of oplossingen voor je probleem.

 

Als ik lees dat jij zegt dat je wel positief draait maar niet je leverancier(s) kan betalen dan betekent het dat je je cashflow niet op orde hebt, vooral dat de omloopsnelheid te laag is. Je verkoopt wel spullen met een goede marge waardoor je daar geld aan verdient maar er blijft teveel kapitaal te lang in je balans hangen, hoogst waarschijnlijk in je handelsvoorraad, misschien in debiteuren (verkoop op rekening??). Heb je al eens gekeken of je daar ook nog ruimte kan creëren?

 

Laat even weten of je vooral op zoek bent naar meer info over bbz of ook over andere oplossingen hebt nagedacht (of alsnog wilt nadenken)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn inkopen gaan via een inkooporganisatie, van elke facuur die ik krijg gaat ook een exemplaar naar die organisatie. zij schieten hem voor en ik betaal hen dan weer.

Bij die organisatie heb ik een achterstand opgebouwd door allerlei factoren i de afgelopen 6 jaar en op die achterstand zit een rente van 14% daardoor wordt de schuld steeds maar hoger wordt.

 

Ik denk dat BBz wellicht kan helpen om een deel van de schuld in te lossen waardoor het rente bedrag omlaag kan en ik mijn liquide positie kan verbeteren.

 

Voor alle andere opties sta ik zeer zeker open en alle tips zijn dan ook meer dan welkom. alleen ik ben nu al zo lang aan het vechten om geld dat ik ik er een beetje moedeloos van wordt en niet zo goed weet wat ik moet doen.

Ik heb een accountant waar tercht kan met vragen alleen die stuurt voor elk telefoontje een rekening.

 

Dus nogmaals alle handvaten zijn welkom.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt pas een beroep doen op de BBZ als je afgewezen bent bij de banken.

 

Dus je moet eerst naar de banken. Porbeer een rekening-courant-krediet, of een microkrediet of krediet mbv borgstellingsregeling.Of: Probeer een rekening-courant krediet obv van "sessie"

Ik weet niet of dat nog bestaat trouwens/gewoon even vragen.

 

Sessie: een leningbij de bank, met als onderpand je debiteurensaldo.

Je geeft dan wekelijks de debiteurenlijst door aan je bank, en krijgt 70% van dat saldo als kredietlimiet op je rekening courant.

 

Wellicht is dit een idee?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom gaat alles weer terug in de zaak? Maak je wel echt winst, of heb je alleen een positieve bruto-marge? Wat Roel al aangeeft: Je zal ergens cash vandaan moeten halen. Als de bank dat niet wil geven, dan zul je dus

- minder geld uit moeten geven;

- later geld uit moeten geven;

- eerder geld binnen moeten krijgen; en

- meer geld binnen moeten krijgen.

 

Zorg dat klanten eerder betalen. Betaal andere leveranciers aan het einde van de betalingstermijn. Stel aankopen die uitgesteld kunnen worden nog even uit - iedere dag helpt.

 

Niet alleen zakelijk, maar ook privé - misschien valt daar ook wel wat te besparen door eens heel goed op de kosten te letten. Ik weet niet in hoeverre je dat nu al doet? Iedere euro die je nu bespaart en aflost op de RC van de inkooporganisatie, levert je op jaarbasis 14 cent op. Sta bij alles wat je koopt stil of het echt nu moet, of ook een dag, week of maand later kan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nee ik maak op dit moment geen winst, mijn kosten structuur is denk ik te hoog.

Puur op de omzet zou ik positief uitkomen maar door de achterstand en de de rente kom ik negatief uit.

 

Elke klant die bij ons koopt betaald de rekening via eenmalige incasso direct bij oplevering.

Prive neem ik niks op

 

 

Ik heb over een aantal mogelijkheden nagedacht,

Ik heb 1 fulltimer en twee parttimers in dienst 1 parttimer zou kunnen vervallen [personeels kosten zijn te hoog tov omzet] probleem is alleen dat degene die ik kan missen het moeilijkst te ontslaan is omdat deze het langst in dienst is. Het uwv zegt dat op dit moment het last in first out principe geldt.

Degene die ik kan missen draait de minste omzet.

 

Een tijdelijke oplossing is dat ik alle drie de medewerkers in de deeltijd ww zet.

 

Mijn grootste probleem ligt bij de inkoop organisatie daar zit ik aan mijn limiet en ik krijg het niet voor elkaar om dat in te lossen en nu zitten we in de vakantie periode en komt er minder binnen en de ruimte om die op te vangen is er niet waardoor het weer verder oploopt.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee ik maak op dit moment geen winst, mijn kosten structuur is denk ik te hoog.

Puur op de omzet zou ik positief uitkomen maar door de achterstand en de de rente kom ik negatief uit.

 

Elke klant die bij ons koopt betaald de rekening via eenmalige incasso direct bij oplevering.

Prive neem ik niks op

 

 

Ik heb over een aantal mogelijkheden nagedacht,

Ik heb 1 fulltimer en twee parttimers in dienst 1 parttimer zou kunnen vervallen [personeels kosten zijn te hoog tov omzet] probleem is alleen dat degene die ik kan missen het moeilijkst te ontslaan is omdat deze het langst in dienst is. Het uwv zegt dat op dit moment het last in first out principe geldt.

Degene die ik kan missen draait de minste omzet.

 

Een tijdelijke oplossing is dat ik alle drie de medewerkers in de deeltijd ww zet.

 

Mijn grootste probleem ligt bij de inkoop organisatie daar zit ik aan mijn limiet en ik krijg het niet voor elkaar om dat in te lossen en nu zitten we in de vakantie periode en komt er minder binnen en de ruimte om die op te vangen is er niet waardoor het weer verder oploopt.

 

 

Ik begrijp het even niet je hebt 3 mensen in dienst zij ontvangen inkomsten en voor jou blijft er niets over?

 

Je grootste probleem ligt niet bij de inkoop organistatie maar bij je eigen organistatie. Heb je die mensen werkelijk nodig, of kun je het werk zelfstandig doen. Zijn de functies van je medewerker gelijk? als hier afwijking in zit geldt het principe van first in first out niet zo snel. immers de functie verkoper vervalt de functie senior verkoper niet. :P

Succesvolle ondernemers mogen hun hele leven genieten van hun succes

www.joasfd.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt het probleem zit hem vooral intern.

 

Finacieel heb ik het grootste probleem met de inkoop organisatie, die voeren de druk op dat ze meer geld willen zien.

 

Ik heb op dit moment inderdaad niet al die peroneels leden nodig.

1 medewerker zit in de buitendienst en is niet te vervangen door de andere twee medewerkers.

2 medewerkers zijn parttime in de zelfde functie en zelfde aantal uren de ene is 30 en de andere is 50 jaar.

 

Volgens uwv geldt dan last in first out, alleen de oudste kan ik egenlijk niet missen omdat zij de meeste omzet draait, de andere draait gemiddeld 50% minder omzet en juist haar zou ik volgens het uwv moeten houden, maar als dan de omzet zakt dan heb ik weer een ander probleem en kan ik nog niet aan mijn aflossingen voldoen.

Link naar reactie
  • 0

Tsja personeel ontslaan is aan strenge regels gebonden en geen kwestie van kiezen wie je het liefste kwijt wilt.. Maar als je structureel kosten moet snijden dan zal er toch een uit moeten en soms wil iemand die mag blijven dan ineens (van schrik) in een andere versnelling schieten..

 

Deeltijd ww kent de nodige beperkigen, als al je personeel erin stopt kun je maximaal tot eind dit jaar ervan gebruik maken

de vraag is of dat voldoende verlichting gaat geven.. omdat jij met 3 medewerkers al snel boven 60% van je personeelsbestand komt kun je niet lang deelnemen. (zie site SZW waar de regeling beperkte verlening word toegelicht)

 

Maar ik wil nog even naar het algemene beeld..

- Heb je naast de schuld aan de inkooporganisatie nog andere (grote) schulden, bijv bij de bank of andere leveranciers? en heb je al geprobeert bij banken goedkopere financiering te krijgen?

- Hoe hoog is je voorraad in relatie tot je kostprijs van de omzet ofwel de omloopsnelheid,

- heb je voorraad altijd liggen of koop je in per project/klant?

- moet je verplicht inkopen bij (leveranciers van) de inkooporganisatie of mag je ook zelf elders inkopen tegen andere voorwaarden?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Andere grote schulden zijn er niet echt, een schuld bij de bank rek courant en de financiering, en wat kleinere bedragen.

 

Ik heb bijna geen voorraad, alleen de producten die binnen komen voor onze klanten die liggen wel eens een paar dagen in ons magazijn.

 

Ik ben niet verplicht alles in te kopen bij vaste leveranciers ik geloof dat het 60% moet zijn bij contract leveranciers de rest mag ik zelf invullen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een vraag over de aanvraag van BBZ:

 

Ik heb een bedrijf dat nu een belastingschuld heeft door domweg in het verleden geld te ontrekken uit de onderneming en deze in aandelen te beleggen die mij niets hebben opgeleverd dan alles verloren te hebben. Ik had gehoopt door te gaan beleggen om zo een goed rendement te behalen om daarmee de schuld te betalen. Helaas is het verkeerd afgelopen. We hebben slechts 1 schuldeiser en dat is de belastingdienst.

 

We hebben als VOF bijna elk jaar winst gedraaid van gemiddeld 40.000 euro en hoger.

 

Ik heb bij de gemeente aangeklopt voor een Bbz regeling, zij hebben mijn aanvraag afgewezen omdat het bedrijf niet levensvatbaar is. Ik heb heel weinig privé uitgaven en ons bedrijf genereert dagelijks cashflow. De schuld die is ontstaan staat helemaal los van hoe gezond het bedrijf is.

 

Heeft iemand tips of advies wat ik hiermee aanmoet?

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.