• 0

ondernemen naast arbeid in loondienst

Ik verricht arbeid in loondienst en wil daarnaast wat ondernemen zoals het verhuren van opslagruimte en het financieren van kleine eenmanszaakjes in mijn directe omgeving. Kan iemand mij vertellen of ik dat moet doen vanuit een bepaalde ondernemingsvorm en zo ja welke. Daarnaast vraag ik mij af hoe het gaat met BTW over de rekeningen die ik verstuur. Mag ik daar BTW opp vermelden en val ik vervolgens onder de vrijstelling voor kleine ondernemers? Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat valt zo niet te zeggen. Je zou dit zelfs rechtsvormloos kunnen doen. Voor de verhuur van onroerend goed en het financieren van kleine ondernemingen heb je geen rechtsvorm nodig en ook geen BTW plicht, behalve als je O.G. BTW belast gaat verhuren. Dan is er wel een BTW plicht, maar nog steeds geen rechtsvorm nodig.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je nu alleen vraagt naar de verhuur en niet naar de financiering van andere ondernemingen.

 

Als je de verhuur BTW belast gaat doen, dan spelen 3 voorwaarden:

 

- je moet als privé persoon een BTW nummer aanvragen;

- de huurder moet het O.G. gebruiken voor minimaal 90% belaste BTW prestaties.

- in de huurovereenkomst moet de verhuur met BTW expliciet aan de orde komen.

 

Als aan deze voorwaarden is voldaan, dan mag je met BTW factureren. Dat gaat niet naar willekeur. Elke huurtermijn is belast met BTW.

 

Als op jaarbasis de afdracht BTW onder de € 1.883 blijft, mag ook jij de KOR toepassen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.