• 0

Wat wel en wat niet uit te besteden

Ik zit met een vaag idee over hoe een business proces in elkaar moet zitten en hoe dat zou moeten functioneren.

 

De stelling is: Dingen die ingewikkeld zijn moet je niet uitbesteden om succesvol te worden.

 

Het is absoluut geen uitsluiting, soms kan een uitbesteding werken natuurlijk. Het lijkt er echter op dat de meest succesvolle bedrijven alle complexe zaken intern doen. Denk aan een financial controller die de cijfers in de gaten houdt. Een webbouwer die de webshop technisch runt, interne marketing mensen etc. Op de een of andere manier heb ik het idee dat een bedrijf sneller groeit door dat soort zaken intern te houden.

 

Vrij vage gedachte wellicht en natuurlijk tegendraads ten opzichte van "Schoenmaker, houd je bij je leest."

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nog wat advies van een oud webdesigner.

 

Neem bij het kiezen van aanbieders een onafhankelijk specialist in de hand.

Dit geldt mijns inziens voor alle uitbestedingen die je gaat doen.

 

Ik heb zelfs grote bedrijven de fout in zien gaan (b.v. een hotelgroep van twaalf hotels in Amsterdam) die afgingen op het uiterlijk vertoon en bedrogen uitkwamen.

Op het internet kom ik nog dagelijks dergelijke zaken tegen en die vormen zeker geen minderheid.

Link naar reactie
  • 0

Het dilemma of overpeinzingen van een startende ondernemer.

 

Case: Momenteel beleveren fabrikant XX de Nederlandse markt vanuit de fabriek. Nu kan/mag ik een lokale vestiging openen onder mijn naam/b.v.. Waar ben ik goed in? Dat is verkopen, verkopen en........ verkopen. Nu speel ik met de gedachten om alles wat niet direct met verkopen te maken heeft uit te besteden aan specialisten. Een tweetal voorbeelden:

 

Binnenkomende telefoontjes: ik wil zo weinig mogelijk personeel in dienst. Moet ik iemand aannemen voor de telefoon te beantwoorden, dan moet ik ook een tweede aannemen. De eerste kan immers ziek worden, maar gaat uiteraard ook met vakantie. Daarnaast komen er ook wel eens een twee of drie telefoontjes tegelijk. Mijn voorstel is om dit uit te besteden aan een telefoondienst. Niet zomaar iemand, maar iemand die bekend is met de producten (producttraining dus).

iemand die telefoons doorverbindt naar de desbetreffende verkoper of een terugbelnotitie klaarlegt. Ideaal zou zijn als de telefoondienst een eenvoudig vraag kan afhandelen. Daar wil ik best meer voor betalen.

 

Magazijn: Bedrijfsruimte kost geld, dus een magazijn kost sowieso geld. Een hefttruck wordt amper gebruikt, maar hij moet er toch maar staan. Eén medewerker is voldoende, maar wat als hij/zij met vakantie is, of langdurig ziek. Zo zijn er nog meer verborgen kosten. Uitbesteden dus.

 

Voordeel: ik heb alleen maar rondreizende verkopers in dienst die werken vanaf huis. Ik heb dus geen bedrijfspand meer nodig. De maandelijkse salesmeeting kan perfect vanuit een sfeervol restaurant. Natuurlijk heb ik bij deze diensten vaste kosten (eem wachtgeld-vergoeding), maar het grootste deel zal variabel zijn. In rustigere tijden qua omzet heb ik dus ook minder kosten.

 

Nadeel: Door de telefoondienst heb ik minder contact met mijn klant? Wat zijn nog meer nadelen, wat zie ik over het hoofd?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Interessante overwegingen Erik!

 

Hoe zit het met service op het product? Dat is een key issue meestal maar die zie ik totaal niet terug in je lijstje. Verkopen gaat meestal gepaard met levering en dus service.

 

De kern van je business is het verkopen van product X. Ik zou je vraagstuk opsplitsen en eerst het verkoopdeel eens pakken: Wat wil je aan je klant aanbieden: Goede producten, snelle offertes, levering, etc.

 

Dus:

Binnenkomende telefoontjes: Als jij veel in gesprek bent dan ben je niet bereikbaar voor (potentiële) klanten dus dat is niet goed om je doel: Veel goede verkopen, te bereiken. Dus een dienst van de Telefoondienst van Ronny of Qudo van Marcel van HigherLevel zijn inderdaad interessant. Die kunnen dat soort zaken inclusief basis antwoorden e.d. voor klanten.

 

Magazijn: Jij wilt je focussen op verkoop, een verkoopteam aansturen etc. Er moet wel goed geleverd worden, anders heeft het allemaal geen nut. Dus kan je kiezen, deze is interessant: Je kan overwegen om het uit te besteden. Kan iemand goed met jouw producten omgaan, ziet deze als een product beschadigd is, wellicht een smerige doos die er tussen zit of een andere mogelijk issue. Jij zou die doos nooit verzenden maar als het buiten je span of control gebeurt weet jij het pas als de klant gaat klagen. Aan de andere kant heb jij de focus op je sales.

 

Dit is dus echt zo'n uitbestedingsvraagstuk, als het simpel leveren is en je kan een externe partij vinden die dat top kan dan gewoon doen. Als er veel contact is met klanten over leveringen e.d. dan werkt het uitbesteden niet en moet je het zelf gaan doen.

 

Je nadeel over de telefoondienst zie ik niet direct, je moet toch terugbellen of de klant is meteen te woord gestaan met een antwoord of een bevestiging van zijn vraag.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

De producten zitten allemaal verpakt in een kartonnen doos, voorzien barcode. De kleinste is een 15cm. Naar mijn idee kan een kind dus de was doen. Ik kan mij alleen geen idee vormen van de maandelijkse kosten. Er zijn ongeveer een 1000 produkten, met ongeveer een 30 palletplaatsen. Gemiddelde aantal zendingen is ongeveer 40 stuks per dag met een tiental orderregels.

 

Wanneer dit een kostbare zaak is, kan ik weer beter zelf een pand huren en een magazijn inrichten. Dan kan de magazijn medewerker ook fungeren als een verkoper-binnendienst. Dat bespaart ook weer aan kosten van een telefoonservice.

 

Jaarlijkse kosten magazijn voor mij zijn:

Huurkosten: circa € 10.000 (150m2)

Verzekeringen: circa € 6.000 (Brand, diefstal, opstal?)

Partime medewerker: circa € 22.000

Verzendkosten, incl. verpakking : circa 60.000 (Via UPS en TNT)

Afschrijvingen magazijn: € 5.000

 

Leveringen gaan normaal vlekkeloos. Wanneer de spullen op voorraad zijn, worden zij dezelfde dag uitgeleverd. Anders met een backorder. Dit heeft dan een levertijd van maximaal 1 week.

 

Iets terug in het topic wordt gesproken over een richtlijn van circa 8% van de omzet voor fulfilment. Heeft iemand al ervaring hiermee?

 

Link naar reactie
  • 0

Activiteiten intern houden heeft zeker een pre. Toch, en hopelijk schoffeer ik nu niemand, is voor een MKB'er magazijnwerk laaggeschoold werk. Dit is dus werk waarmee je weinig kan onderscheiden, behalve in perfectie. Correcte hoeveelheden en de juiste producten, netjes verpakt, met een zo laat mogelijke deadline voor de ordertake, enz. Dit is dus juist iets wat een professional perfect voor elkaar heeft, tenminste dat mag en moet je verwachten. De prijs zal er immers ook naar zijn.

 

Wanneer je een dergelijk en in perfectie lopende activiteit hebt, gaat het wel behoren tot je kerncompetentie binnen je imago met als gevolg een duidelijke USP. Volgens mij moet dit de kracht zijn van outsourcing. Zo heb ik tenminste de boodschap van jou (DJluc) en anderen opgepikt. Deze kerncompetentie, plus de uitstekende service/bereikbaarheid (telefoondienst?), plus een progressief verkoopteam met een uitstekend productportfolio maakt je tot een winner. Tot zover de theorie, nu de praktijk met behoudt van een gezonde marge.

 

Pfff, ik heb mij al een paar boeken besteld, waaronder "De strijd om de toekomst".

Link naar reactie
  • 0

De discussie heeft mij verder aan het denken gezet, waarvoor mijn dank!

 

Ik ben eens verder gaan spitten en ben uitgekomen op het volgende boek. Ja, ik weet het: het is allemaal theorie. Toch stimuleert het vaak wel tot verder denken. Waar je met dit boek naar streeft, voldoet eigenlijk aan alle voorwaarden van het ultieme verkoopbedrijf.

 

Ik kom er wel uit. Het al oude gezegde luidt immers niet voor niets "Wijsheid komt met Higherlevel en een beetje Google, de rest is ervaring".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zowieso wel benieuwd hoe het met Erik gaat, dus ik hoop dat hij reageert.

 

Even offtopic;

Ik klik zojuist even op de handtekening van Erik, http://www.ondernemersforum.be

Het valt me op dat dit forum inmiddels al wat jaartjes oud is, maar slechts 575 leden heeft met en een gemiddelde van 2 berichten per dag.

 

Kan iemand me vertellen hoe het kan dat dat forum vrijwel niet groeit? Ik neem aan dat er in België toch ook genoeg ondernemers zijn met vragen en die komen echt niet allemaal naar HL.

 

ben benieuwd.

 

ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

(Beste Ironny, België heeft minder inwoners dan Nederland. Wellicht richt hij zich op op alleen het Vlaamse deel. What ever.)

 

Uitbesteden betekend dat je zelf niet de kennis, ervaring of tijd hebt om deze services op je te nemen.

 

Ik ben boekhouder. Mijn ervaring is, helaas, dat als ondernemers de boekhouding zelf doen, dat het meestal meer tijd kost om hun werk te controleren, dan als ze het laten uitbesteden.

 

Maar ook het uitbesteden wordt relatief vaak verkeerd gedaan. Ik schrik daar van! Want veel boekhouders doen de minimale inspanning voor hun cliënten, met de goedkoopste software (waaronder Excel spreadsheets!).

 

Dit terwijl een goed boekhoudpakket niet eens zo heel erg duur is. Bijvoorbeeld Snel Start (voor een boekhouders / Accountant maar een EUR of 300 (max!)) e.d. of wat dacht je van Exact Online? Voor accountants maar EUR 3,50 per maand, per cliënt!!

 

Maar wat mij echt te ver gaat is dat DIE boekhouders de boekhouding nog verdommen goed in te voeren!

 

Wat mij ook verbaasd is dat er Accountants zijn die hun werk verkeerd (en vaak op deze zelfde manier) doen. Waarom hebben ze al die moeite gedaan om die opleiding(en) te volgen? Waar slaat dan die hele Permanente Educatie op?

 

Waar wij zelf tegenaan lopen is het uitbesteden van SEO en IT- marketing activiteiten, want dit is ook erg tijd rovend en de markt is zo dubbel als maar kan zijn. Het blijft een marketing concept, snap ik, maar het is een wereld vol met beloften, die ze zelden nakomen.

 

 

 

 

http://www.corduroyfinance.com

 

Accounting, Law, IT & Marketing

Link naar reactie
  • 0

Er zijn goede en slechte boekhouders, net als goede en slechte automonteurs, goede en slechte bakkers, goede en slechte doktoren etc.

 

Lastige bij uitbesteden is dat dit juist vaak de zaken zijn waar je zelf onvoldoende kennis van hebt, dan wel tijd voor hebt. Als mijn auto naar een garage gaat voor herstel of onderhoud weet ik ook niet of de garage dit goed zal doen. Dat kan ik pas (veel) later constateren. Omdat ik er zelf geen verstand van heb kan ik de prestatie alleen (enigszins) beoordelen aan de effecten.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.