• 0

kantoorinventaris in niet zelfstandige werkruimte

Ik heb een niet zelfstandige werkruimte. Mag ik dan wel de kosten van bureau, bureaustoel e.d. ten laste van mijn winst brengen? Heb wel begrepen dat de BTW erover wel verrekend mag worden evenals voor investeringsaftrek mits boven 450 euro.

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een niet zelfstandige werkruimte. Mag ik dan wel de kosten van bureau, bureaustoel e.d. ten laste van mijn winst brengen?

 

helaas, artikel 3.16 IB:

 

 

Artikel 3.16. Van aftrek uitgesloten kosten ten behoeve van de belastingplichtige

1.

Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met een werkruimte, de inrichting daaronder begrepen,

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

BTW wel, investeringsaftrek niet, hoewel dat niet exact duidelijk is.

 

Voor de investeringsaftrek moet sprake zijn van een bedrijfsmiddel (goederen die voor het drijven van een onderneming worden gebruikt) dat minstens € 450 kost en die kosten op de ondernemer drukken.

 

Uitgaande van de niet aftrekbaarheid van deze kosten o.g.v. art 3.16 kun je aannemen dat deze niet kwalificeren als bedrijfsmiddel. Zekerheid hieromtrent kan ik je echter niet bieden.

 

iemand anders?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

U vraagt, wij draaien ;D

 

Ooit heeft de staatssecretaris het volgende geroepen, wat ook in de jurisprudentie terug komt:

 

Vraag 5 Investeringsaftrek over gemengde kosten

Een ondernemer investeert in de inrichting van de tot zijn privé-vermogen behorende werkruimte. De inrichting rekent hij tot zijn ondernemingsvermogen. Op grond van artikel 8b, eerste lid, onderdeel a, ten eerste, van de Wet IB 1964 komen deze kosten niet in aftrek van de winst. Kan deze investering wel in aanmerking komen voor investeringsaftrek?

Antwoord 5

Ja, deze investering komt in principe in aanmerking. De aftrekbeperking in de winst heeft geen betekenis voor de investeringsaftrek.

(Besluit Staatssecretaris van Financiën van 24 januari 2000, nr. DB1999/4345M).

 

Dit besluit is ingetrokken, maar ik zie niet in waarom er nu iets anders zou gelden. Wel is het uiteraard zo dat dit besluit goldt voor toepassing van de oude Wet IB 1964, maar het besluit is opnieuw uitgebracht onder de Wet IB 2001 CPP2000/2664M. Dit besluit is ingetrokken omdat het slechts een voorlichtend karakter had. Oftewel, de regeling zelf is niet veranderd.

 

In de investeringsaftrek zijn woonhuizen uitgesloten - echter niet de inrichting daarvan. Wel moet de inrichting (volledig?) zakelijk gebruikt worden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.