• 0

testament

Beste

 

Ik heb een probleem,ik ben door mijn zwager en mijn zus aan gewezen om een testament uit te voeren

beiden zijn kort na elkaar overleden.Maar nu is er een oom zegger die wat zaakjes voor hen regelde en ook

de administratie nu moet ik de administratie hebben maar hij wil hem niet afstaan.

 

Wie weet raad?

Vriendelijke groet

Geert de Vries

Geert de Vries

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Geert,

 

Allereerst gecondoleerd met je verlies.

 

Mocht je de erfenis nog niet geaccepteerd hebben let dan even op wat betreft mogelijke schulden. Je kunt de erfenis beneficiair aanvaarden. Dit betekent dat je de erfenis pas definitief accepteert als je weet wat de erfenis is. Als je de administratie niet kent is dit wellicht verstandig. Als je dit doet let dan verder op wat je doet met geld en goederen van je zus en zwager (door gebruik van sommige dingen accepteer je de erfenis namelijk)

 

Verder is dit een rottijd voor je dus ik zou je aanraden dit vervelende punt bij iemand anders te leggen. Een advocaat lijkt me de aangewezen persoon. Voor zover ik nu weet zijn de kosten daarvoor (in het algemeen kosten voor het afhandelen van een erfenis) aftrekbaar van de erfenis zelf. Dus (aangetekende) brief sturen naar die om met het verzoek de stukken te overleggen en als hij daar niet op reageert binnen een redelijke termijn (week of vier?) naar een advocaat.

 

Je hebt overigens een maand of 6-8 voor de belastingdienst rente e.d. gaat vragen over de erfenis. Dus bloedspoed heeft het afwikkelen van een erfenis niet. Als het recent is zou ik even rustig gaan zitten en je verlies een plekje geven voor je je in dit soort strijd (moet) stort(en).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Geert: mijn condoleances met uw verlies.

 

Als de oomzegger/neef weigert om de stukken af te geven, dan kunt u via de Rechter afdwingen tot afgifte daarvan op grond van uw status als executeur testamentair (zie de verklaring van erfrecht of het testament). De andere optie is om de oom de nalatenschap af te laten wikkelen, maar het vermoeden komt bij mij op dat hij iets te verbergen heeft, anders zou de administratie al in uw bezit zijn geweest.

 

Sterkte met uw verlies en de afwikkeling van de nalatenschap.

 

vriendelijke groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.