• 0

Uit de hand gelopen hobby, hoe in te richten?

Een tweetal jaar geleden ben ik begonnen met een website, puur als hobby. Had toen wel al KVK nr (eenmanszaak), maar in de loop der jaren is er toch e.e.a. veranderd. Uit de website beginnen nu serieuzere inkomsten te komen en aangezien de website eigenlijk door een drietal personen 'beheerd wordt' hebben wij toendertijd afgesproken dat ook inkomsten via een bepaalde verdeelsleutel verdeeld zouden worden.

 

Tot zover alles helder, echter komt nu de praktische kant.

 

Alle facturen worden verstuurd vanuit mijn eenmanszaakje en komen dus ook hier binnen. De andere twee 'comparanten' kunnen ook beide factureren aan mij, dus uitbetalingen via een factuur zou ook moeten kunnen. Stel voor dat ik ook een X bedrag uit de onderneming zou willen halen, is dat dan het beste via een privé opname? Of een andere constructie?

 

Bovenstaande is geen ideale situatie, weet niet in hoeverre het mogelijk is, maar meest ideaal zou zijn dat er een bedrijfje 'in het midden stond' waar wij alle drie aan kunnen factureren. Een BV is (nog) niet aan de orde, maar zijn er ook andere oplossingen voor dit probleem?

 

Vond geen forum waar deze vraag 100% thuis hoorde, vandaar dat ik hem hier gepost heb!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

of gewoon een VOF ::).

 

Zoeken jullie een vorm van rechtsbescherming? Is er sprake van IT-IP? Wat gaat er aan winst om in de onderneming?

Zomaar wat vragen die hierin een rol spelen.

 

Een geheel helder antwoord zal niet snel gegeven kunnen worden, maar vaak is de start van een VOF een goede oplossing indien er geen rechtsbescherming nodig is, de winsten niet enorm zijn (denk 300K+ per jaar bij een VOF met 3 vennoten) en er geen IP rechten te beschermen zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook maar een leek, maar ik heb een "samenwerkingsverband" met een collega, en volgens mijn accountant hoef je dan elkaar niet te factureren. Wel moet duidelijk zijn DAT de BTW betaald wordt en door wie.

Voor een samenwerkingsverband zijn overigens geen officiele stappen nodig, gewoon jullie afspraken even op papier zetten is wel handig.

Link naar reactie
  • 0

ik heb een "samenwerkingsverband" met een collega, en volgens mijn accountant hoef je dan elkaar niet te factureren. Wel moet duidelijk zijn DAT de BTW betaald wordt en door wie.

Voor een samenwerkingsverband zijn overigens geen officiele stappen nodig, gewoon jullie afspraken even op papier zetten is wel handig.

 

Leuk onderschrift heb je onder je naam hier links staan "fingers crossed". Met zo'n adviseur zou ik daar nog maar even mee doorgaan ;)

 

Een 'samenwerkingsverband' is juridisch helemaal niets en fiscaal ook niet. Als twee ondernemers aan elkaar factureren, dan moet daar gewoon BTW op. De een draagt af, de ander vordert terug.

 

Als beiden verder niets anders doen dan samen in zaken zijn, dan moet je dat formaliseren als een VOF zodat je dan inderdaad niet hoeft te factureren aan elkaar. Zonder VOF bestaat de facturatieplicht altijd!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost,

 

(Ik lees je reacties altijd met veel waardering moet ik even tussendoor zeggen)

 

Als twee ondernemers aan elkaar factureren, dan moet daar gewoon BTW op. De een draagt af, de ander vordert terug.

Wij factureren elkaar dan ook niet...

De verdiensten komen bij de één binnen, met factuur, en die draagt de BTW af, vervolgens wordt gewoon een bedrag naar de ander overgeboekt.

Link naar reactie
  • 1

Ok, na contact met m'n acountant en pm's, de conclusie:

 

Feitelijk drijven wij een kleine VOF, alleen hebben we dat niet zo op papier staan. Wij hebben de afspraken wel schriftelijk vastgelegd en niet in een VOF-contract, wat wel te preferen zou zijn.

 

De samenwerking is btw verschuldigd. Het gaat er niet om hoe de onderlinge verrekeningen lopen. De samenwerking is over de totale opbrengst btw verschuldigd. De verdeling van de opbrengst (de winstverdeling) valt verder buiten het bereik van de btw. Van de samenwerking zou eigenlijk een administratie opgezet moeten worden.

 

Van belang is dus a) om te weten dat de btw wordt afgedragen en b) dat de onderlinge afspraken goed zijn vastgelegd.

De onderlinge afspraken zijn vervolgens ter onderbouwing van de bijschrijving.

 

Voor alle duidelijkheid, "het samenwerkingsverband" is proportioneel erg klein in relatie tot onze individuele zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.