• 0

Vanuit mijn ene B.V. het te storten kapitaal voor een andere B.V. voorschieten?

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit forum!

Uiteraard heb ik al gezocht maar kan nergens duidelijke informatie vinden die zegt dat dit niet mogelijk is.

 

Op dit moment beschik ik al over een BV met een redelijk kapitaal. Zelf beschik ik niet over kapitaal.

 

Ik wil nu een nieuwe BV oprichten, papieren in orde bij de notaris etc. Nu heb ik een bankrekening geopent bij de bank op de BV i.o. en moet er 18.000 Euro gestort worden.

 

Moet dit geld afkomstig zijn van mijn Prive rekening? Of mag mijn huidige BV ook gewoon de 18.000 Euro uitlenen aan de Nieuwe BV? Het gaat niet specifiek om het lenen van de BV maar meer of het geld dat gestort moet worden dus afkomstig MOET zijn van de prive rekening van de oprichter.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Cali,

 

Boekhoudkundig leent je huidige BV het geld aan jou. Jij stort het in de nieuwe BV. Jij leent het weer van de nieuwe BV en betaald het terug aan je oude BV.

 

Op die manier heeft je oude BV het geld terug en heb jij een schuld van 18.000 euro aan de nieuwe BV.

 

Feitelijk kan de oude BV direct overmaken aan de nieuwe BV en kan de nieuwe BV het direct terugstorten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Beste Joost,

 

Ik word aandeelhouder van de BV. Mijn andere BV heeft er niets mee te maken, behalve dan dat ik de 18.000 vanuit deze BV wil overmaken naar de nieuwe BV.

 

Maakt het de bank wat uit van welke rekening de 18.000 euro komt? Moet dit van de prive rekening komen van de Oprichter/Aandeelhouder (in dit geval ikzelf).

 

thanks!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cali

 

Duidelijk. Regel is dat de aandeelhouder het aandelenkapitaal dient vol te storten. Dus jij privé moet de 18K op rekening van de nieuwe BV i.o. storten. De route wordt dan als volgt:

 

- overeenkomst van geldlening tussen jou en de bestaande BV voor 18K opstellen

- bestaande BV boekt 18K naar jouw privé rekening

- Jij boekt 18K op rekening van de nieuwe BV

- overeenkomst van geldlening tussen jou en de nieuwe BV voor 18K opstellen

- nieuwe BV betaalt 18K terug aan privé (pas nadat deze BV door de notaris perfect gemaakt is!)

- privé stort je 18K weer terug naar de bestaande BV.

 

Alsdan rest een schuld van 18K van jou privé aan de nieuwe BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook al eens nagedacht over de toekomst van die BV's? Bij het gebruik van meerdere BV's kan het namelijk voordelig zijn om deze in een houdsterstructuur onder te brengen, ook al hebben de ondernemingen op zich niets met elkaar te maken. Denk aan mogelijkheden van fiscale eenheid (verrekening van verliezen van de ene vennootschap met winsten van de andere), maar ook aan een exitscenario: verkoop van een van de deelnemingen door de houdster leidt niet tot een afrekenmoment. Dat komt pas op het moment dat je het geld naar privé haalt.

 

Nu is een mooi moment om daarover na te denken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.