• 0

US based onderneming op nl bodem

Ik heb een US based onderneming en heb daar ook de meeste klanten. Nu wil ik uitbreiden naar nederland, maar hik tegen de volgende problemen aan.

 

1 - kan ik een NL bankrekening openen zodat klanten met ideal kunnen betalen voor de geleverde diensten. Natuurlijk op naam van de US corp en SSN.

We factureren gewoon vanuit de VS en leveren ook de diensten/producten vanuit de VS. Alleen kunnen we niet elke klant hier opzadelen met paypal of een overboeking naar de VS. Ideal was dus een uitkomst.

2 - Ik kan nergens vinden of we dan ook btw-plichtig zijn als we een nl bankrekening nemen. De bankrekening is alleen bedoeld als tijdelijke opslag, zodat we 1x per maand alles kunnen overboeken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi

 

Een bankrekening voor een offshore bedrijf in NL kan wel eens lastig zijn. Kun je in de USA niet beter navraag doen bij ABN en/of ING?

 

BTW plichtig word je daarmee niet. In NL drijf je geen onderneming door het aanhouden van een bankrekening. Slechts in gevallen waarin de door jou geleverde diensten belast zijn in NL (bijv. softwareverkoop aan een NL ondernemer) zal NL BTW plicht ontstaan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bij het verlenen van diensten vanuit de US aan Nederlandse ondernemingen (B2B) zal de heffing zijn verlegd. Voor die dienstverlening heb je geen BTW-nummer nodig. Je hebt wel een BTW-nummer nodig als je bepaalde diensten (zogeheten elektronische diensten) gaat verlenen aan Nederlandse particulieren. Daarover moet je namelijk wel Nederlandse BTW in rekening brengen en afdragen (en heb je dus een NL BTW-nummer nodig). Ik weet niet zeker of je ook producten (goederen) gaat verkopen. Dan heb je alleen BTW-verplichtingen als jij ook de inklaring laat verzorgen. Je expediteur kan dat voor je verzorgen, maar je kunt het ook zelf aangeven.

 

Groet,

Roelof

Mod edit: geen eigen weblinks in je berichten opnemen aub, zie huisregels.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.