Ik ben sinds een jaar of 2 met het idee bezig om een computerservice bedrijf te starten.
dit omdat ik hobbymatig voor kennissen en vrienden computers repareerde, bouwde, netwerken aanlegde etc..
dit groeide uit naar kennissen van kennissen en verder en inmiddels wordt ik ook voor die diensten betaald.
Nu ben ik vrij kritisch op mezelf en het idee.
Ik wilde aanvankelijk starten met een "simpel" reparatiebedrijfje.. echter kwam ik al snel tot de conclusie ( mede door andere topics op HL ) dat alleen reparatie en service op afroep door particulieren weinig tot geen vaste inkomstenstroom genereerd.
het aanvankelijke idee was zo dat de maximaal werkbare uren x uurloon wel resulteerde in een mooi resultaat, echter ging het om max. werkbare uren. in de praktijk zal ik ( zeker de eerste tijd ) dit aantal uren lang niet halen.
dit heeft ertoe geleid dat ik het idee een tijdje in de ijskast heb geplaats.
Nu... mischien omdat ik het zo leuk vind om te doen en graag mensen help, heb ik een tijdje nagedacht over mogelijkheden
om met een andere manier van service verlenen toch het prachtige doel van een goed renderend eigen bedrijf in de computerservice toch te behalen.
Het nieuwe plan is alsvolgt:
een servicecontract voor particulieren en kleine bedrijven voor onderhoud en reparatie van de aanwezige computers, laptops en randapparatuur.
de bedoeling is dat men een contract van 1 jaar aangaat en elke maand daar een x bedrag voor betaald. daarnaast betaald men eenmalig 25,- opstartkosten.
die opstartkosten zijn voor de 1e inventarisatie waarin ik langskom om na te gaan welke apparatuur aanwezig is ( die men voor service beschikbaar stelt uiteraard ) maar ook hoe de staat van deze machines is. Na deze inventarisatie vindt een gesprek met de klant plaats waarin ik uitleg wat de kosten zullen zijn en hoe ik te werk ga. ( dit weet men natuurlijk vantevoren al, maar mijn ervaring is dat men het prettig vindt dit 1 op 1 nogmaals te horen en dat daar afspraken over worden gemaakt. duidelijkheid dus! )
verder bestaan er binnen mijn idee 4 verschillende serviceovereenkomsten:
1. Basis, de goedkooptste, voor de meeste particulieren met 1 pc of laptop voldoende, hierbij zal 1x per jaar de gehele machine zowel hardware als software worden nagelopen en waar mogelijk worden bijgesteld. verder zit hierbij ingegrepen 10% korting op alle aankopen van hard-software bij mij en 1 uur telefonische ondersteuning ( dit zal later waarschijnlijk overgaan in een "hulp op afstand" variant gezien de mogelijkheden daarvan uitgebreider zijn ).
2. Medium, naar verwachting de meest voorkomende, voor gezinnen met 2 of meer pç's, laptops en overige randapparatuur. Daarbij wordt 2x per jaar bovengenoemde service verleent. echter zit hierbij ( gezien binnen de doelgroep veel mensen met kinderen zijn en deze bekend staan om pc problematiek te veroorzaken ) een periodieke ( middels hulp op afstand techniek ) check van de systemen op juiste werking en aanwezigheid van virussen en/of spyware e.d. uiteraard is deze variant ietwat duurder dan nr. 1.
3. Uitgebreid. zelfde als medium met een aantal extra services bij werkzaamheden die Niet in de overeenkomst zitten, zoals vervanging defecte hardware e.d. hierbij zal de computer niet op locatie gereed gemaakt worden, dit zal bij mij gebeuren.
de extra voor de klant zit hem hierbij in een gratis ( binnen de regio ) haal en brengservice en een gelijkwaardige vervangende pc voor zolang als de duur van de reparatie is.
4. Zakelijk servicecontract, voor kleine ondernemers, omdat mijn ervaring met ondernemers is dat zij graag service op maat willen, dus een dienst die volledig op hen is afgestemd. hierbij is dus eigenlijk alles mogelijk op computerservice gebied mogelijk.
Dit was even het idee voor servicecontracten.
Verder heb ik ook al wat andere concrete plannen zoals het aanbieden van Hosting en Domeinregistratie, dit zal plaatsvinden op "provisiebasis" aangezien ik dit als partner van een ander daarin gespecialiseerd IT bedrijf zal doen.
Ik kan dit dan "gelukkig" wel onder eigen naam uitbrengen.
Ook is er bijvoorbeeld Solcon BV, waarbij men als pc service bedrijf de producten van solcon kan gaan verkopen zoals , ADSL internet + bellen e.d.
Naast dit alles zal de reparatie en service op afroep weliswaar naar het minimum gaan. natuurlijk blijft dit onderdeel aangezien hiermee bestaande klanten ook bedient kunnen worden en nieuwe klanten ook op deze manier de weg naar mij vinden.
Klanten werven ga ik doen d.m.v. verspreiding van flyers/folders in de regio waar ik werkzaam wil zijn. en door op internet te adverteren.
Zoals ik al zei ben ik vrij kritisch op mijzelf en mijn ideen.
Vandaar dus de vraag hoe de algemene indruk van het plan is?
verder zit ik nog met een aantal vragen omtrent het starten en opzetten ervan.
Met name zaken als boekhouding en belastingen, die materie is vrij lastig voor me en heb hier weinig
kennis van, enige tips zouden welkom zijn.
omdat ik getrouwd ben, een dochter van 6 maanden heb en een koopwoning heb, neem ik niet het risico om dit
fulltime te doen maar wil ik starten als parttime ondernemer.
de bediening van de particulieren klanten zal hierbij vrijwel niet in het geding komen, daar deze toch vaak alleen vanaf 18.00 uur thuis zijn en in het weekend natuurlijk.
verder wil ik dus 3,5 a 4 dagen blijven werken voor een vast inkomen voor mijn gezin en woning en daarnaast lijkt het ( van horen zeggen ) lekker v.w.b. verzekeringen.
pff... zullen jullie denken, lang verhaal.
excuus daarvoor, ik wil alleen een zo duidelijk en volledig mogelijk beeld scheppen!
ik hoop op reacties van jullie kant, vooral de valkuilen in jullie ogen..
Karel
P.S. voor de geinterreseerden , Ik heb al een website met wat informatie. volgens mij wordt deze ook weergegeven in mijn profiel
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
kvanbindsbergen
kvanbindsbergen
Hallo Allemaal,
Ik ben sinds een jaar of 2 met het idee bezig om een computerservice bedrijf te starten.
dit omdat ik hobbymatig voor kennissen en vrienden computers repareerde, bouwde, netwerken aanlegde etc..
dit groeide uit naar kennissen van kennissen en verder en inmiddels wordt ik ook voor die diensten betaald.
Nu ben ik vrij kritisch op mezelf en het idee.
Ik wilde aanvankelijk starten met een "simpel" reparatiebedrijfje.. echter kwam ik al snel tot de conclusie ( mede door andere topics op HL ) dat alleen reparatie en service op afroep door particulieren weinig tot geen vaste inkomstenstroom genereerd.
het aanvankelijke idee was zo dat de maximaal werkbare uren x uurloon wel resulteerde in een mooi resultaat, echter ging het om max. werkbare uren. in de praktijk zal ik ( zeker de eerste tijd ) dit aantal uren lang niet halen.
dit heeft ertoe geleid dat ik het idee een tijdje in de ijskast heb geplaats.
Nu... mischien omdat ik het zo leuk vind om te doen en graag mensen help, heb ik een tijdje nagedacht over mogelijkheden
om met een andere manier van service verlenen toch het prachtige doel van een goed renderend eigen bedrijf in de computerservice toch te behalen.
Het nieuwe plan is alsvolgt:
een servicecontract voor particulieren en kleine bedrijven voor onderhoud en reparatie van de aanwezige computers, laptops en randapparatuur.
de bedoeling is dat men een contract van 1 jaar aangaat en elke maand daar een x bedrag voor betaald. daarnaast betaald men eenmalig 25,- opstartkosten.
die opstartkosten zijn voor de 1e inventarisatie waarin ik langskom om na te gaan welke apparatuur aanwezig is ( die men voor service beschikbaar stelt uiteraard ) maar ook hoe de staat van deze machines is. Na deze inventarisatie vindt een gesprek met de klant plaats waarin ik uitleg wat de kosten zullen zijn en hoe ik te werk ga. ( dit weet men natuurlijk vantevoren al, maar mijn ervaring is dat men het prettig vindt dit 1 op 1 nogmaals te horen en dat daar afspraken over worden gemaakt. duidelijkheid dus! )
verder bestaan er binnen mijn idee 4 verschillende serviceovereenkomsten:
1. Basis, de goedkooptste, voor de meeste particulieren met 1 pc of laptop voldoende, hierbij zal 1x per jaar de gehele machine zowel hardware als software worden nagelopen en waar mogelijk worden bijgesteld. verder zit hierbij ingegrepen 10% korting op alle aankopen van hard-software bij mij en 1 uur telefonische ondersteuning ( dit zal later waarschijnlijk overgaan in een "hulp op afstand" variant gezien de mogelijkheden daarvan uitgebreider zijn ).
2. Medium, naar verwachting de meest voorkomende, voor gezinnen met 2 of meer pç's, laptops en overige randapparatuur. Daarbij wordt 2x per jaar bovengenoemde service verleent. echter zit hierbij ( gezien binnen de doelgroep veel mensen met kinderen zijn en deze bekend staan om pc problematiek te veroorzaken ) een periodieke ( middels hulp op afstand techniek ) check van de systemen op juiste werking en aanwezigheid van virussen en/of spyware e.d. uiteraard is deze variant ietwat duurder dan nr. 1.
3. Uitgebreid. zelfde als medium met een aantal extra services bij werkzaamheden die Niet in de overeenkomst zitten, zoals vervanging defecte hardware e.d. hierbij zal de computer niet op locatie gereed gemaakt worden, dit zal bij mij gebeuren.
de extra voor de klant zit hem hierbij in een gratis ( binnen de regio ) haal en brengservice en een gelijkwaardige vervangende pc voor zolang als de duur van de reparatie is.
4. Zakelijk servicecontract, voor kleine ondernemers, omdat mijn ervaring met ondernemers is dat zij graag service op maat willen, dus een dienst die volledig op hen is afgestemd. hierbij is dus eigenlijk alles mogelijk op computerservice gebied mogelijk.
Dit was even het idee voor servicecontracten.
Verder heb ik ook al wat andere concrete plannen zoals het aanbieden van Hosting en Domeinregistratie, dit zal plaatsvinden op "provisiebasis" aangezien ik dit als partner van een ander daarin gespecialiseerd IT bedrijf zal doen.
Ik kan dit dan "gelukkig" wel onder eigen naam uitbrengen.
Ook is er bijvoorbeeld Solcon BV, waarbij men als pc service bedrijf de producten van solcon kan gaan verkopen zoals , ADSL internet + bellen e.d.
Naast dit alles zal de reparatie en service op afroep weliswaar naar het minimum gaan. natuurlijk blijft dit onderdeel aangezien hiermee bestaande klanten ook bedient kunnen worden en nieuwe klanten ook op deze manier de weg naar mij vinden.
Klanten werven ga ik doen d.m.v. verspreiding van flyers/folders in de regio waar ik werkzaam wil zijn. en door op internet te adverteren.
Zoals ik al zei ben ik vrij kritisch op mijzelf en mijn ideen.
Vandaar dus de vraag hoe de algemene indruk van het plan is?
verder zit ik nog met een aantal vragen omtrent het starten en opzetten ervan.
Met name zaken als boekhouding en belastingen, die materie is vrij lastig voor me en heb hier weinig
kennis van, enige tips zouden welkom zijn.
omdat ik getrouwd ben, een dochter van 6 maanden heb en een koopwoning heb, neem ik niet het risico om dit
fulltime te doen maar wil ik starten als parttime ondernemer.
de bediening van de particulieren klanten zal hierbij vrijwel niet in het geding komen, daar deze toch vaak alleen vanaf 18.00 uur thuis zijn en in het weekend natuurlijk.
verder wil ik dus 3,5 a 4 dagen blijven werken voor een vast inkomen voor mijn gezin en woning en daarnaast lijkt het ( van horen zeggen ) lekker v.w.b. verzekeringen.
pff... zullen jullie denken, lang verhaal.
excuus daarvoor, ik wil alleen een zo duidelijk en volledig mogelijk beeld scheppen!
ik hoop op reacties van jullie kant, vooral de valkuilen in jullie ogen..
Karel
P.S. voor de geinterreseerden , Ik heb al een website met wat informatie. volgens mij wordt deze ook weergegeven in mijn profiel
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28386-servicecontracten-voor-computerservice-aan-particulieren-haalbaar-of-niet-re%C3%ABel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag