• 0

Tachograaf voor kleine bestelwagens

Beste lezers,

 

In bijgaand artikel kan je lezen wat de nieuwste ontwikkelingen zijn voor bedrijven met lichte bestelwagens.

 

Ikzelf heb er ook zo een, die ik ook, voor het grootste deel, prive rijd. Ik zit hier niet echt op te wachten want je mag weer wat extra administreren, zo'n ding aanschaffen en vooral, waar laat je dat. Radio eruit en de tachograaf erin? Evt. bovenop het dashbord, ziet er mooi uit.

 

Nu lees ik dat indien je eigen materialen/machines vervoert minder als 12 uur per week je dit niet hoeft te hebben. Ik voldoe hier volgens mij wel aan, maar twijfel aan de materialen. Ik heb een hoveniersbedrijf. Als ik planten, stenen, of wat voor materiaal dat nodig is, ga halen om die bij de klant te verwerken in de tuin, zijn dit dan eigen materialen? Tot het moment dat de klant betaald is het volgens mij mijn materiaal. Wij werken ook altijd op factuur achteraf, dus het moment van verwerken is voor de betaling.

 

Nu is mijn tweede vraag: Hoe kan je aantonen dat je eigen materialen/machines vervoert minder dan 12 uur per week om niet een tachograaf te moeten installeren?

 

Dus de vragen concreet:

 

1: Is het materiaal wel/niet eigen?

2: Hoe kan je dat aantonen?

 

Ben benieuwd naar jullie reacties

 

 

 

Document.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wel weer een hoog reclame gehalte in het stuk. Ik ben altijd een beetje huiverig voor aanschaffingen als een bepaald bedrijf zo explosiet genoemd wordt en hoe gaat ze wel niet zijn.

Ik zou vooral afwachten wat de nieuwe regering gaat zeggen, nu dnek ik niet dat het een regering wordt die echt daadkrachtig wat gaat kunnen doen, maar misschien dat ze er weer vanaf zien. Scheelt je wel weer een hoop geld.

 

Wat er namelijk niet in staat is dat een tagograaf 24 uur per dag aan moet staan en veel stroom verbruikt. Onlangs verteld een mobiele monteur van de Bovag mij dat zij ook een tagograaf in de bestelbussen hadden en dat wanneer deze met een standaard accu langer dan 2 dagen stil staat de accu gewoon leeg is. En als de bus dus langer leeg staat dat je alsnog een papieren administratie moet bijhouden.

NU ben ik geen automonteur en heb ik geen ervaring met tagograven, maar ik zie ook geen reden om de man niet te geloven. Hij had er namelijk geen belang bij om mij iets aan te smeren.

 

Een zwaardere accu betekend een zwaardere dynamo, wat ook weer betekend meer brandstof gebruik (tenminste dat lijkt mij er is immers meer weerstand)

 

IK ga er denk ik wel overheen, aangezien ik de auto ook gebruik voor woon-werk verkeer en dit is al 40 min. per dag wat naar komt op meer dan 4,5 uur per week.

 

edit: een iets uitgebreider stuk:

 

http://bedrijfsauto.com/ns_021437_Wordt-tachograaf-ook-verplicht-voor-bestelautos.html

 

 

evo:

http://www.evo.nl/evo_fs3/fs3_site.nsf/adminViewMenu/F820573C091B90A9C12576E80047EA94/$FILE/Overzicht%20actuele%20en%20verwachte%20wetgeving%20bestelauto.pdf PDF bestand

 

Die geven iets meer duidelijkheid. HEt gaat dus niet voor mij op. Ik heb immers wel een trekhaak maar geen rijbewijs hiervoor. WIj wilden voor de verhuur een aanhanger aanschaffen, maar dat doen we dus nu niet, ik ga dan liever voor een extra voertuig. Welliswaar slechter voor het mileu, maar minder administratieve rompslomp en geen dure ombouwing van het huidige vooertuig.

 

HEt blijft jammer dat je in nederland moet betalen om je aan de wet te kunnen houden, of het nu een NEN norm of een rijwet is. Om een normaal leesbare tekst te krijgen moet je lid worden van de EVO. Daar betaal je dan minimaal 400 euro per jaar voor, wat je volgens hun er makkelijk uit haalt. Maar eigenlijk alleen als je vrachtwagens hebt rijden (korting bij grootverbruik pomps van BP) of veel juridische hulp nodig hebt. Er zijn wel wat andere kortingen die je kunt krijgen, maar dit zijn vooral veel mallefide bedrijven, zoal(ik zal geen namen noemen, die kun je zelf vinden op hun site onder leden voordeel) en tot slot krijg je korting op hun diverse magazines.

Link naar reactie
  • 0

 

Nu lees ik dat indien je eigen materialen/machines vervoert minder als 12 uur per week je dit niet hoeft te hebben. Ik voldoe hier volgens mij wel aan, maar twijfel aan de materialen. Ik heb een hoveniersbedrijf. Als ik planten, stenen, of wat voor materiaal dat nodig is, ga halen om die bij de klant te verwerken in de tuin, zijn dit dan eigen materialen? Tot het moment dat de klant betaald is het volgens mij mijn materiaal. Wij werken ook altijd op factuur achteraf, dus het moment van verwerken is voor de betaling.

 

Nu is mijn tweede vraag: Hoe kan je aantonen dat je eigen materialen/machines vervoert minder dan 12 uur per week om niet een tachograaf te moeten installeren?

 

Dus de vragen concreet:

 

1: Is het materiaal wel/niet eigen?

2: Hoe kan je dat aantonen?

 

 

 

Het moment van eigendomsoverdracht vindt toch plaats nadat de materialen geleverd zijn, je hebt de materialen nodig voor het uitoefenen van je beroep.

Als je AV hanteert zou het daarin ook vermeld moeten staan. Logisch vind ik dat het materiaal pas van eigenaar verwisselt op het leveringsmoment of betalingsmoment.

 

Het aantonen hiervan; met de pakbon van je leverancier.

 

Ik heb een schrijven gehad van de branchevereniging waarin e.e.a. ook wordt uitgelegd.

 

:'( :'(

tachograag.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.