• 0

Objectieve meningen gevraagd

Hallo allemaal!

 

Niet zeker wetende of dit hier juist gepost is, ga ik toch m'n zegje doen hier!

 

Ik ben al een tijd aan stoeien met het idee om m'n eigen onderneming op poten te zetten.

Na rondneuzen WAT en HOE ik dit moest gaan vorm geven is mijn oog gevallen op een buitenlandse franchise.

 

De franchise behelst het bij bedrijven (lees: horeca in de breedste vorm van het woord en de grotere bedrijfskeukens) die gebruik maken van een professionele friteuse) onder lage druk microfilteren van op bedrijfstemperatuur zijnde frituurolie met behulp van een mobiele unit .

 

 

Het filteren van frituurolie heeft een aantal voordelen:

 

het gefilterde goed is meteen klaar voor hergebruik en doet niet onder voor nieuwe olie (smaak van de te frituren etenswaar blijft behouden en de kleur van de gefilterde olie is nagenoeg gelijk aan de nieuwe olie),

 

de restaurantmanager/cafetariahouder/etc.. wordt een stukje vervelend werk uit handen genomen want terwijl de op bedrijfstemperatuur(!) aanwezige olie gefilterd wordt, wordt meteen de friteuse aan een grondige schoonmaakbeurt onderworpen (o.a. : verkoolde restjes frites/paneermeel/etc.. worden met een 'stofzuiger' verwijdert). Als dit gebeurt is kan de nu gefilterde olie weer terug in de friteuse. Dit alles zal een kleine 20 tot 30 min. in beslag nemen,

 

doordat men frituurolie hergebruikt (na filtering 1X) bespaart men op de vaste kosten van de te kopen frituurolie, (de franchisegever claimt een besparing tot 50%, maar mijn gevoel zegt eerder dat het in de praktijk zal leiden tot een besparing van 30à40%)

 

en een besparing van eventuele loonkosten (werknemers hoeven dit nu niet meer tussentijds of 'savonds na sluitingstijd te doen)

 

 

Volgens mij is er in Nederland op dit moment nog geen ander bedrijf die dit doet (kan natuurlijk een reden hebben..)

Als de horeca haar frituurolie al filtert geschiedt dit d.m.v. een prijzig apparaat dat men ergens in de zaak uit het oog van de klant moet plaatsen.

Hoe denken jullie dat horeca NL hier op reageert?

Wat is jullie eerste gedachte hierover?

 

Tot later!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp is dit een apparaat, het vervangen van het huidige apparaat zie ik ze niet snel doen. Je komt dus uit op de bedrijven die net een nieuwe wilde kopen?

 

Lijkt me een lastige branche dat veel tijd kost.

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mathieu,

 

Klopt, het is een apparaat dat de franchisenemer, ik dus, gebruikt. De desbetreffende bedrijven gebruiken de dienst die de franchisenemer hen verleent.

Het huidige apparaat is een vast apparaat dat veelvuldig, vaak duur onderhoud vereist. Deze kosten van onderhoud zijn de ondernemers kwijt, samen met de tijd die men, de ondernemer zelf of een werknemer van het bedrijf, moet spenderen om de frituurolie te verversen en friteuse zelf optimaal te onderhouden als men de dienst afneemt.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het begrijp...

 

Bedrijven hebben een frituur installatie staan.

Eens in de zoveel tijd moeten zij deze leeghalen, schoonmaken en opnieuw vullen. Het frituurvet moeten zij zelf verwijderen (dit mag volgens mij niet bij het gewone vuil of is dit fout?).

 

Jij neemt dit helemaal over? En men bespaard op een nieuwe lading olie?

 

Klinkt goed, alleen ik zou het iets concreter neerzetten als jij doet in de topic start.

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Hallo A,

 

Ik vraag me af hoe je dit qua timing doet. Hoelang van tevoren ziet zo'n horeca-eigenaar aankomen dat het vet moet worden gefiltreerd, gaat hij jou op dat moment bellen en sta jij dan binnen een half uur op de stoep? Of kom je elke week op een vast tijdstip en filtreer je het vet dan ongeacht het feit of het eigenlijk al nodig is? En als ik denk aan een snackbar met meerdere friteuses, kun je dit dan doen terwijl het druk is in de zaak of ben je dan een enorme sta-in-de-weg voor het personeel dat bij de andere friteuses moet zijn om de klanten te bedienen (zoveel ruimte is er nu ook weer niet achter de toonbank)?

 

Wordt het apparaat elke keer na gebruik volledig schoongemaakt (slangen, bakken, filters) of bestaat er kans dat (kleine) hoeveelheden van de olie van bedrijf A bij bedrijf B terechtkomen?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.