Ga naar inhoud

werkkostenregeling en verantwoordelijkheid

Geplaatst:

Maarten Renzo

Beste HL-ers,

Als niet loonexpert ben ik druk bezig de nieuwe werkkostenregeling te doorgronden en te vergelijken met de huidige regeling. Ik probeer te achterhalen wie verantwoordelijkheid is voor de juiste afdracht van loonheffing. Ik meende in de huidige situatie dat een onjuiste loonaangifte uiteindelijk via de IB van de werknemer weer wordt gecorrigeerd. Bestaat in deze huidige situatie dat de werknemer een boete krijgt door onjuiste aangifte van de werkgever?

En stel de werkgever heeft in de huidige situatie enkele vergoede kosten ten onrechte niet gebruteerd? Volgens mij kan de werknemer dit niet via zijn/haar IB corrigeren en zal een boete altijd worden opgelegd bij de werkgever?

Volgens mij is de werkkostenregeling de werkgever verantwoordelijk want loonheffing loopt buiten loonbriefje werknemer om dus risico's tot boetes bij werknemer zijn dan afwezig.

Vrgr,

Maarten Renzo

Featured Replies

Geplaatst:

Louis van Trotsenburg

Beste Maarten,

In de huidige (en ook in de nieuwe) situatie kan de werknemer geen boete krijgen voor een onjuiste loonaangifte van de werkgever. De werkgever is inhoudingsplichtige en dient dus zorg te dragen voor de juiste inhoudingen en afdrachten.

Indien er fouten worden geconstateerd (bijvoorbeeld bij een looncontrole), dan wordt d.m.v. een zogenaamde correctieverplichting de werkgever gedwongen om alsnog de juiste bedragen af te dragen. In sommige gevallen zal de werkgever de alsnog af te dragen loonheffingen kunnen verhalen op de werknemer, meestal blijft de "schade" bij de werkgever hangen.

In de werkkostenregeling is bepaald dat tot 1,4% van de totale fiscale loonsom van de werkgever onbelaste vergoedingen gegeven kunnen worden. Het meerdere dient afgerekend te worden d.m.v. een 80% eindheffingsregeling. De werkgever kan ook kiezen om het bovenmatige te bruteren. De regeling is te ingewikkeld en omvangrijk om dat even hier te behandelen. Ik heb vorige week de werkkostenregeling uiteen gezet op onze eigen site (http://www.visservaneck.nl/werkkostenregeling.html) om daarmee de meeste vragen van cliënten te beantwoorden. Misschien levert dit je nog wat extra info op. Uiteraard is alles ook elders op het internet te vinden, ik heb geprobeerd het een en ander zo duidelijk mogelijk samen te vatten. Ik hoop dat dat gelukt is in het artikeltje.

Groeten,

Louis

www.visservaneck.nl.

Geplaatst:

Maarten Renzo

• Auteur

Beste Louis,

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

Maarten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.