• 0

Tussentijdse prijsverhoging accepteren?

Hallo,

 

Wij hebben met een aanbieder van 0800-nummers een overeenkomst (die per jaar stilzwijgend wordt verlengd) en prijsafspraken gemaakt. In augustus stonden op de factuur ineens gesprekskosten die 70% hoger waren dan afgesproken. Ik gebeld naar het bedrijf, ze zouden er een aantekening van maken en mij terugbellen. Na vijf (!) keer gebeld te hebben ("sorry, we hebben nog geen antwoord van de directie hierover") kwam begin oktober het verlossende woord: de prijzen zijn verhoogd en u heeft er in augustus al een brief over gehad.... Mooi niet dus. En waarom doet de directie er dan bijna twee maanden over om dit antwoord te formuleren, ze hadden toch direct naar 'de brief' kunnen verwijzen?

 

Dit alles, samen met eerdere probleempjes op service-gebied, heeft ons doen besluiten om naar een andere aanbieder over te stappen. Echter, wat kan ik tegen dit bedrijf beginnen? De (te hoge) factuurkosten worden maandelijks afgeschreven. Kan ik het contract onmiddellijk verbreken en over augustus en september restitutie van het teveel betaalde bedrag terugeisen? Het contract loopt jaarlijks tot maart.

 

Alvast bedankt voor suggesties.

 

Marco

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heren,

 

Dank voor de reacties. Het betreft een contractperiode "voor onbepaalde tijd, minimumduur bedraagt één jaar, jaarlijks wordt deze stilzwijgend verlengd met eenzelfde periode en is er de mogelijkheid tot opzegging met inachtneming van de opzegtermijn van drie maanden".

 

In de voorwaarden van de leverancier staat het volgende:

 

"Na overeenkomst tussen (leverancier) en de klant over de kosten voor het leveren van diensten, gelden deze kosten voor de overeengekomen contractperiode, of een andere overeengekomen periode. Op elk moment na afloop van de contractperiode of andere overeengekomen periode, kan (leverancier) wijziging aanbrengen in de kosten, een en ander slechts schriftelijk en met inachtneming van een termijn van dertig (30) dagen."

 

Er is geen andere periode overeengekomen.

 

Bezwaren (nog) niet schriftelijk vastgelegd omdat ik tot vorige week in de veronderstelling was dat het een fout betrof (in het eerste telefoongesprek meldde de betreffende medewerker de plotseling hogere prijs "inderdaad raar" te vinden).

 

Marco

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Dank voor de reacties. Het betreft een contractperiode "voor onbepaalde tijd, minimumduur bedraagt één jaar, jaarlijks wordt deze stilzwijgend verlengd met eenzelfde periode en is er de mogelijkheid tot opzegging met inachtneming van de opzegtermijn van drie maanden".

 

In de voorwaarden van de leverancier staat het volgende:

 

"Na overeenkomst tussen (leverancier) en de klant over de kosten voor het leveren van diensten, gelden deze kosten voor de overeengekomen contractperiode, of een andere overeengekomen periode. Op elk moment na afloop van de contractperiode of andere overeengekomen periode, kan (leverancier) wijziging aanbrengen in de kosten, een en ander slechts schriftelijk en met inachtneming van een termijn van dertig (30) dagen."

 

Er is geen andere periode overeengekomen.

 

Bezwaren (nog) niet schriftelijk vastgelegd omdat ik tot vorige week in de veronderstelling was dat het een fout betrof (in het eerste telefoongesprek meldde de betreffende medewerker de plotseling hogere prijs "inderdaad raar" te vinden).

 

Marco

 

Tenzij je dus een andere periode hebt afgesproken, kunnen de kosten alleen worden verhoogd in maart (aangekondigt in februari) en dus niet in augustus. Volgens mij kun je dus gewoon eisen dat ze te veel betaalde terug storten. Jij kunt dan zelf besluiten om je contract voor volgend jaar te verlengen of op te zeggen.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Vervolg: we hebben de aanbieder een aangetekende brief gestuurd waarin we ze wijzen op het feit dat de verhoging niet aan ons is medegedeeld en dat de prijsverhoging niet aan het einde van de contractduur is doorgevoerd maar tijdens de contractperiode. Tevens gemeld dat we van de teveel gerekende bedragen gecrediteerd willen zien.

 

Geen antwoord ontvangen van de leverancier, maar wel weer een nieuwe factuur met weer teveel berekend bedrag dat intussen weer automatisch van onze rekening is afgeschreven.

 

Het gaat om enkele tientjes per maand. Geen schokkende bedragen, maar ik vind dat de leverancier hier niet netjes handelt. Wat is nu verstandig, juridisch aanvechten (inclusief veel gedoe, kosten en ergernis) of is er een effectievere manier om de leverancier tot inkeer te krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Storneren als het een automatische incasso is omdat het niet overeengekomen bedrag afgeschreven is? Als je het dan chique doet betaal je zelf het correcte bedrag per omgaande. Dit alles vermeld je in een brief naar ze met het vriendelijke doch dwingende verzoek de facturatie te corrigeren en vanaf nu volgens overeenkomst te leveren en te factureren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.