• 0

Productfoto's aan leverancier verstrekt, worden nu gebruikt door concurrent

Goedemorgen,

 

Een tijd geleden hebben wij door een professionele fotograaf productfoto's laten maken van enkele van onze artikelen. Deze hebben we destijds zonder watermerk heel even (paar dagen) op onze website geplaatst.

 

Een toenmalige werknemer van onze leverancier van die artikelen heeft toen die foto's van onze website geplukt en op hun eigen website geplaatst. Daar was ik al niet gelukkig mee maar goed, wij gaan met deze leverancier zeer goed door 1 deur en heb daar destijds geen probleem van gemaakt.

 

Maar nu zie ik bij onze concurrenten onze foto's online staan, die ze kennelijk van de website van die leverancier hebben geplukt. Welliswaar met toestemming van die leverancier.

 

Inmiddels hebben al onze foto's een watermerk en zal ons dit niet nog een keer overkomen maar feit blijft dat er nu wel enkele foto's waarvan wij menen het auteursrecht (of in ieder geval de toestemming van de fotograaf) te hebben, op internet.

 

Kunnen wij onze concurrenten verzoeken deze foto's van hun website te verwijderen op straffe van een boete bijvoorbeeld?

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou eerst eens met je leverancier peilen of hij toestemming heeft gegeven.

 

Zo niet zou ik beginnen met een vriendelijk verzoek de afbeeldingen te verwijderen.

Zo ja zou ik een babbeltje maken met jouw leverancier.

 

Moeilijke zaak mbt van de leverancier die hier waarscheinlijk bij betrokken is, maar jouw concurrenten mogen natuurlijk niet zonder jouw toestemming deze afbeeldingen gebruiken. Ongeacht waar ze het vandaan gehaald hebben, De leverancier kan ook de afbeeldingen niet als eigendom claimen lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

auteursrecht op productfoto's is erg moeilijk.

Zal heel erg afhangen van de foto en de eigen creativiteit die je aan die foto gegeven hebt.

Kan het nu even niet vinden maar heb eens uitspraken gelezen waarbij de uitspraak was dat een eenvoudige foto van een product met een witte of gekleurde achtergrond geen recht op bescherming geeft.

 

Edit..... http://www.degierstam.nl/home/index.php?p=viewweblog&id=6140 niet de uitspraak die ik bedoelde maar geeft wel een indruk van de rechten op product fotó's.

Link naar reactie
  • 0

Goh, interessant artikel. Ik denk dat wij onze artikelen wel op een originele en concequente wijze hebben laten fotograveren.

 

Het is inderdaad vervelend dat de leverancier hier nu tussen zit. De leverancier zal inderdaad toestemming hebben gegeven. Hij zal de huidige foto's zonder problemen verwijderen en zelf nieuwe laten maken maar daarmee is het kwaad al geschied.

 

Maar goed, ik zal vandaag nog even afwachten en dan de concurrent hierop aanspreken.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Weet je concurrent wel dat de foto's van jullie afkomstig zijn?

Als hij te goeder trouw is, is het voor hem ook vrij pijnlijk als hij merkt dat hij foto's van zijn concurrent gebruikt.

 

Ik zou 'm inderdaad ook gewoon eens vriendelijk vragen de foto's te verwijderen, misschien is het al genoeg.

 

En anders: tja, je kunt een hoop heisa maken maar als de leveranciert toch nieuwe foto's gaat maken en ze dan doorspelt, kun je je afvragen of het zinvol is om er tijd en moeite in te steken...........wijze les....

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik zal zeker eerst heel vriendelijk willen verzoeken de foto's te verwijderen. Ik begrijp dat zij ter goede trouw de foto's van de website van de leverancier hebben gedownload.

 

Maar eerst heb ik zojuist de leverancier gemaild met de vraag wat hij ervan vindt. Ik zal immers met zijn klanten contact op gaan nemen.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.