• 0

Verwerking in boekhouding van 14%-auto, gekocht in 2010, levering in 2011

Ik heb net een 14%-auto gekocht op naam van de onderneming. Ik ga daarvoor gebruik maken van de KIA en de VAMIL-versnelde afschrijvingsregeling.

Dat betekent dat ik dit jaar de KIA kan toepassen plus 50% kan afschrijven. Vervolgens kan ik in 2011 nog eens 50% afschrijven en bij inruil de restwaarde als boekwinst opvoeren of in 2011 50%-verwachte restwaarde afschrijven (daar verschillen de meningen over, officieel is het de laatste methode, in de praktijk schijnt de 1e methode gebruikt te worden en heeft de BD daar geen problemen mee).

 

Mijn vraag is hoe ik dit in de boekhouding verwerk. De verplichting is aangegaan dus ik kan gaan afschrijven. De auto is echter nog niet geleverd en staat dus ook niet op mijn balans. Waar schrijf ik dan op af?

 

Is het volgende correct?

 

Verwerking aangaan verplichting 2010

Nog te leveren auto (100% bedrag ex BTW)

Aan Te ontvangen facturen (100% bedrag ex BTW)

 

Verwerking afschrijving 2010

Afschrijving (50% bedrag ex BTW)

aan Nog te leveren auto (50% bedrag ex BTW)

 

Verwerking levering en betaling 2011

Auto (50% bedrag ex BTW)

Aan Nog te leveren auto (50% bedrag ex BTW)

 

Te ontvangen facturen (100% bedrag ex BTW)

BTW (19% bedrag ex BTW)

Aan giro (100% bedrag incl BTW)

 

Verwerking afschrijving 2011

Afschrijving (50% bedrag ex BTW)

aan Auto (50% bedrag ex BTW)

 

Restwaarde 201x

Opbrengst Auto 119% x xxxx

Aan bijzonder resultaat xxxx

Aan BTW 19% x xxxx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Je kunt de verplichting van de auto weliswaar opnemen op de balans, echter mag je nog niet beginnen met afschrijven.

 

De afschrijving mag pas beginnen nadat je de auto in gebruik hebt genomen en dus geactiveerd hebt.

Je eerste boeking die je vermeld is alleen maar het opnemen van de verplichting en wordt niet gezien als een activum.

Nu ben ik zo niet bekend nog met de KIA maar voor de VAMIL geldt dat je deze mag toe mag passen zodra je de beschikking van de belastingdienst hebt.

En deze beschikking krijg je pas nadat je de factuur in hebt gedient.

Het lijkt mij niet dat de BD accoord gaat dat je al afschrijvingskosten verantwoord terwijl de auto nog niet in je bezit is.

 

Volgens mij kun je het beste de boekingen in 2011 op gaan voeren en in 2010 nog niets.

 

Nog even een opmerking bij je laatste boeking. Hier stel je bijzonder resultaat. Dit moet echter zijn de post Boekwinst bij verkopen. Deze staat over het algemeen vermeld bij de afschrijvingskosten.

 

 

 

Dus je kunt pas beginenn

Link naar reactie
  • 0

dag rlammers

 

Je hebt inderdaad gelijk, de crisisafschrijving mag je toepassen in het jaar waarin je de verplichting aangaat.

 

Je boekt dan in 2010:

 

Afschrijvingskosten auto

aan vaste activa (vervoersmiddelen).

 

Eind 2010 staat er dan een min bij de activa. Die wordt in 2011 bij de levering van de auto rechtgezet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zooo je lijkt Overtoom wel Joost :P! Ik wilde je nog een pb sturen voor het geval dit berichtje niet snel genoeg onder jouw aandacht zou komen, maar die gedachte is dan maar te wijten aan mijn onervarenheid met higherlevel zullen we dan maar zeggen. Ik ben meer een lezer op de achtergrond dan iemand die echt reageert!

 

In elk geval muchos gracias voor uw tijd en meer dan snelle respons!

 

vr.gr.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net een 14%-auto gekocht op naam van de onderneming. Ik ga daarvoor gebruik maken van de KIA

 

Mag dat zomaar? Gebruik maken van de KIA?

Moet volgens mij dan een bestelauto zijn, of handel je in autos?

 

Sorry, link te laat gelezen. Mag dus inderdaad :-[

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net een 14%-auto gekocht op naam van de onderneming. Ik ga daarvoor gebruik maken van de KIA en de VAMIL-versnelde afschrijvingsregeling.

Dat betekent dat ik dit jaar de KIA kan toepassen plus 50% kan afschrijven. Vervolgens kan ik in 2011 nog eens 50% afschrijven en bij inruil de restwaarde als boekwinst opvoeren of in 2011 50%-verwachte restwaarde afschrijven (daar verschillen de meningen over, officieel is het de laatste methode, in de praktijk schijnt de 1e methode gebruikt te worden en heeft de BD daar geen problemen mee).

 

Mijn vraag is hoe ik dit in de boekhouding verwerk. De verplichting is aangegaan dus ik kan gaan afschrijven. De auto is echter nog niet geleverd en staat dus ook niet op mijn balans. Waar schrijf ik dan op af?

 

Is het volgende correct?

 

Verwerking aangaan verplichting 2010

Nog te leveren auto (100% bedrag ex BTW)

Aan Te ontvangen facturen (100% bedrag ex BTW)

 

Verwerking afschrijving 2010

Afschrijving (50% bedrag ex BTW)

aan Nog te leveren auto (50% bedrag ex BTW)

 

Verwerking levering en betaling 2011

Auto (50% bedrag ex BTW)

Aan Nog te leveren auto (50% bedrag ex BTW)

 

Te ontvangen facturen (100% bedrag ex BTW)

BTW (19% bedrag ex BTW)

Aan giro (100% bedrag incl BTW)

 

Verwerking afschrijving 2011

Afschrijving (50% bedrag ex BTW)

aan Auto (50% bedrag ex BTW)

 

Restwaarde 201x

Opbrengst Auto 119% x xxxx

Aan bijzonder resultaat xxxx

Aan BTW 19% x xxxx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.