• 0

Hoe wordt BTW waarde bepaald?

Enige tijd geleden kon ik een partij accu’s en bijbehorende elektronica bestellen in Sjanghai en ze zijn inmiddels onderweg. Omdat een vriend in Polen ook belang had bij een pakket heb ik, door 2 partijen tegelijk af te nemen, een aanzienlijke korting kunnen krijgen en ze worden ook nog eens afzonderlijk verscheept per containerschip. Ik heb betaald met Paypal en het is afgeschreven van mijn Visa kaart.

 

Nu heb ik mijn factuur (invoice) per e-mail ontvangen, hierop staat het juiste bedrag per pakket vermeld: $ 800,- Maar nu vertelde iemand mij dat je, voor het bepalen van de BTW, als aanvullend bewijs soms een bank- of creditkaart afschrift moet kunnen overleggen.

Ik ga het binnenkort zelf uit Rotterdam ophalen. En ik kan wel een afschrift van mijn creditkaart meenemen maar daar staat natuurlijk $ 1.600 op, zonder verdere omschrijving.

 

Ook hoorde ik dat de douane BTW mag heffen over de waarde die de goederen hier in Nederland zouden hebben. En dat is natuurlijk veel hoger dan in China.

 

Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW wordt geheven over de vergoeding/transactiewaarde van de goederen plus eventuele kosten van transport, verzekering en belastingen (ex BTW) bij import.

 

De vergoeding of transactiewaarde is het bedrag dat betaald is aan de leverancier.

 

Als de douane van mening is dat die waarde hoger hoort te liggen voor de BTW heffing, dan zal zij moeten aantonen dat dat het geval is. Dat kan door bijv. vergelijking met prijzen van identieke of soortgelijke goederen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.