Persoonlijk juich ik het voorstel toe. Het verbaasd me alleen dat de VVD hier nu ook mee komt. Dit omdat een kilometerheffing heel slecht gaat vallen voor de grootverbruikers en dat zijn toch de zakelijke kilometers. De kostprijs voor de autokilometers wordt voor deze groep gewoon hoger.
De totale belastingopbrengst zal toch minimaal hetzelfde moeten blijven. Dat moet nu gedeeld gaan worden door alle autokilometers ipv van alle auto's. Ik heb geen % verhouding voor handen, maar dat het % zakelijke kilometers hoger ligt dan het % zakelijk autobezit lijkt me wel duidelijk. Hoe staat het bedrijfsleven hier tegenover?
Nu valt het vast allemaal wel door het CBS door te berekenen. Een verlaging van de vaste autolasten zal namelijk ook een grote stimulans voor de autoverkopen betekenen. Een nieuwe (of rijker uitgeruste) auto gaat dan namelijk net zoveel kosten als een oude (of misschien zelfs minder omdat je een milieuvriendelijkere auto koopt). Dat is heel positief voor de nieuwe verkoop. Voor de occassionmarkt zal dit echter grote gevolgen hebben, de waarde van die auto's daalt namelijk aanzienlijk. Tenslotte zit in dat bedrag nog wel de bpm, maar dit staat niet in verhouding tot de nieuwprijzen. En dan zijn er ook nog de fastfitters, wat gaat daarmee gebeuren als iedereen een nieuwe auto gaat rijden? (aan de andere kant misschien rijden ze wel langer door omdat ze er ook niet zo gek veel meer voor terug krijgen)
De verhouding occassion, nieuwe auto zal in ieder geval een flinke knauw krijgen. Hoe gaat dat opgevangen worden. Simpelweg een grens trekken is ook geen optie lijkt me.
Dat laatste staat een snelle overstap naar kilometerheffing ernstig in de weg.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
WelleKe
WelleKe
Variabiliseren :P
Maar goed wat ik wil aansnijden is het volgende artikel op Zibb
http://www.zibb.nl/ondernemen/ondernemen_nieuwsbericht.asp?artnr=716430
Persoonlijk juich ik het voorstel toe. Het verbaasd me alleen dat de VVD hier nu ook mee komt. Dit omdat een kilometerheffing heel slecht gaat vallen voor de grootverbruikers en dat zijn toch de zakelijke kilometers. De kostprijs voor de autokilometers wordt voor deze groep gewoon hoger.
De totale belastingopbrengst zal toch minimaal hetzelfde moeten blijven. Dat moet nu gedeeld gaan worden door alle autokilometers ipv van alle auto's. Ik heb geen % verhouding voor handen, maar dat het % zakelijke kilometers hoger ligt dan het % zakelijk autobezit lijkt me wel duidelijk. Hoe staat het bedrijfsleven hier tegenover?
Nu valt het vast allemaal wel door het CBS door te berekenen. Een verlaging van de vaste autolasten zal namelijk ook een grote stimulans voor de autoverkopen betekenen. Een nieuwe (of rijker uitgeruste) auto gaat dan namelijk net zoveel kosten als een oude (of misschien zelfs minder omdat je een milieuvriendelijkere auto koopt). Dat is heel positief voor de nieuwe verkoop. Voor de occassionmarkt zal dit echter grote gevolgen hebben, de waarde van die auto's daalt namelijk aanzienlijk. Tenslotte zit in dat bedrag nog wel de bpm, maar dit staat niet in verhouding tot de nieuwprijzen. En dan zijn er ook nog de fastfitters, wat gaat daarmee gebeuren als iedereen een nieuwe auto gaat rijden? (aan de andere kant misschien rijden ze wel langer door omdat ze er ook niet zo gek veel meer voor terug krijgen)
De verhouding occassion, nieuwe auto zal in ieder geval een flinke knauw krijgen. Hoe gaat dat opgevangen worden. Simpelweg een grens trekken is ook geen optie lijkt me.
Dat laatste staat een snelle overstap naar kilometerheffing ernstig in de weg.
Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/2901-vvd-voorstel-variabiliseren-autokosten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag