• 0

Tweedehands auto aanschaffen, op de zaak of niet?

 

Beste Forum Bezoekers,

 

Ik ben benieuwd of het financieel gezien handig is om een auto op naam van mijn eenmanszaak te zetten.

 

Na verschillende reeds voorbijgekomen topics te lezen begint het me allemaal te duizelen. Wanneer heb ik bijtelling en wanneer niet en er verandert natuurlijk weleens wat in de wetgeving hieromtrent. Hoeveel belasting moet ik betalen voor de wagen?

Wat ik wel weet is dat een auto op naam van de zaak van 15 jaar of ouder geen (catalogus waarde) bijtelling meer heeft. Wanneer er meer als 500km prive mee wordt gereden wordt er 10% van de dagwaarde in rekening gebracht.

 

Ik heb een auto op het oog die nog geen 15 jaar oud is. Deze auto kost tussen de 500 en 2500 euro en wil ik voor 75% gaan gebruiken voor ritten voor de zaak. Het betreft een diesel met grijskenteken en zal gebruikt worden voor mijn hoveniers werkzaamheden en voor de ritten die ik maak als ik als docent moet optreden tijden cursussen.

 

Wat is nu slim? Ik wil er ook wel een paar keer mee op vakantie en gebruik hem dus ook deels prive. Dus ik kom dik boven die 500km.

 

Als het niet duidelijk is, schiet maar raak,.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wanneer er meer als 500km prive mee wordt gereden wordt er 10% van de dagwaarde in rekening gebracht.

Van 15 tot 25 jaar is de bijtelling 35%, en vanaf 25 jaar 25% van de economische waarde als je geen rittenadministratie bijhoudt. Vergeleken met een auto jonger dan 15 jaar scheelt dat flink, maar je hebt natuurlijk wel meer kans op onverwachte reparaties en je zult hem hoogstwaarschijnlijk ook vaker moeten vervangen.

 

Hoe het zit met een grijs kenteken weet ik niet...

Link naar reactie
  • -1

Wanneer er meer als 500km prive mee wordt gereden wordt er 10% van de dagwaarde in rekening gebracht.

Van 15 tot 25 jaar is de bijtelling 35%, en vanaf 25 jaar 25% van de economische waarde als je geen rittenadministratie bijhoudt. Vergeleken met een auto jonger dan 15 jaar scheelt dat flink, maar je hebt natuurlijk wel meer kans op onverwachte reparaties en je zult hem hoogstwaarschijnlijk ook vaker moeten vervangen.

 

 

Voor zover ik weet betaal je ook gewoon 35% bijtelling over auto's ouder dan 25 jaar hoor.

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt,

 

De bijlage had ik al voorbij zien komen en daar ga ik eens mee worstelen. Wel pittig maar ik ga het proberen.

EDIT: ik kan er niet mee overweg. Zo kan ik nergens zien wat de gevolgen zijn als ik er prive mee rij. En onderaan staan de totale kosten? Bij de prive berekeing staat netjes wat het per maand kost, daar ben ik benieuwd naar, ook voor de auto die op naam van de onderneming staat.

 

 

 

De bijtelling regeling is dus alweer verandert. Ik had mijn info uit oudere topics en durfde daar al niet meer op te vertrouwen, good for me.

 

Hoe kan ik aan die bijtelling ontkomen? Wat ik wil is voor me gevoel heel simpel. Een auto voor zo min mogelijk centen (zeker omdat ik startende ben) waarmee ik ook prive kan rijden zo veel ik wil.

Wat is dan het slimste te doen?

Link naar reactie
  • 0
Voor zover ik weet betaal je ook gewoon 35% bijtelling over auto's ouder dan 25 jaar hoor.

De belastingdienst is het met je eens, zag ik net... ;)

 

Hoe kan ik aan die bijtelling ontkomen?

Niet. Het enige dat je kunt doen, als je meer dan 500 per jaar prive rijdt, is proberen die bijtelling zo laag mogelijk te houden. Met een auto van meer dan 15 jaar oud die je 2500 euro heeft gekost is die bijtelling 875 euro, en in de 42% schaal is dat 367,50 per jaar, of 30,63 per maand. Niet echt schokkend, toch?

 

Als je dan een auto van 25 jaar oud of meer neemt spaar je daar bovenop ook nog eens de wegenbelasting uit.

Link naar reactie
  • 0

Dag Miramar

 

Bij een auto van 500 tot 2500 euro die nog geen 15 jaar oud is, kun je er gerust vanuit gaan dat je die beter privé kunt kopen. De bijtelling over de nieuwwaarde hakt er anders stevig in, hoewel deze beperkt blijft tot de werkelijke autokosten.

 

Als de bijtelling beperkt blijft tot de werkelijke autokosten, dan heb je dus zakelijk geen aftrek van autokosten meer. Alle autokosten betaal je dan dus netto.

 

Dat is ook het geval als je die auto privé houdt. Echter, dan heb je nog recht op 19 cent per zakelijke KM aftrek als ondernemingskosten en daar zit je winst!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor de reacties.

 

Het is me duidelijk geworden dat ik de auto wel op naam van de zaak moet zetten maar dat ik onder de 500 prive km moet blijven. Anders wordt het voor mij te duur en gaat het feest niet door.

 

Als die auto (1998) 1000 euro zou kosten kan ik daar niks van opvoeren voor de belasting neem ik aan of wel?

 

Tijdens het gebruik van deze wagen betaal ik alleen een verzekering en voer de kilometers op voor 19 cent ondernemingskosten?

Link naar reactie
  • 0

Nee. Als je de auto als zakelijk aanmerkt (voor de inkomstenbelasting), dan zijn alle kosten volledig aftrekbaar. De kostprijs van de auto kun je afschrijven tot op de eventuele restwaarde. Als je niet privé rijdt, heb je geen bijtelling. Er is echter geen ruimte voor aftrek van 19ct/km, omdat je al alle kosten aftrekt.

 

Als je de auto als privé aanmerkt, kun je de werkelijke kosten niet aftrekken. Die zijn allemaal privé. Wel kun je 19ct/km aftrekken. Je mag dan zoveel privé rijden als je zelf wilt, zonder bijtelling.

 

De keuze is dus (mede) afhankelijk van hoeveel kosten je hebt en hoeveel zakelijke en privékilometers je gaat rijden.

 

Voor de omzetbelasting moet je ook nagaan wat het meest voordelig is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.