• 0

Werkmaatschappij in Nederland. Moederbedrijf en woonplaats buitenland.

Ik heb in de meeste berichten over dit onderwerp alleen maar mensen/bedrijven gevonden die in Nederland woonachtig zijn er wat minder belasting willen betalen.

 

Mijn situatie is echter anders.

 

Ik heb op dit moment mijn bedrijf gewoon in Nederland. (dienstverlening die ik voornamelijk vanuit mijn kantoor regel).

Per januari 2011 zal ik woonachtig zijn in Zwitserland.

Ik heb nog een bedrijf in Delaware USA maar daar gebeurt op dit moment weinig mee.

 

Ik wil mijn bedrijf in Nederland aanhouden, echter in een andere vorm. Nu is het een eenmanszaak maar het moet een Ltd of CV worden. Dit omdat ik (nieuwe) klanten niet vanuit Zwitserland een factuur wil sturen omdat de meeste mensen niet over de grenzen durven te denken.

 

Gezien ik in Zwitserland woon en ga werken wil ik daar ook belasting gaan betalen. Stuk goedkoper ook.

Mijn vraag is hoe ik de winsten van de Nederlandse werkmaatschappij zonder belasting in Nederland te betalen kan overhevelen (klinkt beter dan wegsluizen....) naar mijn bedrijf in Zwitserland of eventueel Delaware.

 

Wie heeft er tips?

 

 

 

http;//www.vindmeer.info

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik begrijp het niet. Je wilt wel in NL blijven ondernemen, maar de belasting op de winst daaruit niet betalen?

Dat kan beslist, maar ik vrees dat je op HL de tips niet krijgt. Van mij althans sowieso niet omdat ik van mening ben dat als je hier wilt ondernemen, dat je dan ook je steentje bij dient te dragen.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er wordt in Nederland btw afgedragen, loonbelasting betaald, wegenbelasting betaald voor bedrijfsauto's etc etc.

Hoe werkt het dan met buitenlandse bedrijven die hier een onderneming hebben. Die winsten gaan toch ook naar het moederbedrijf....

Ik onderneem niet hier want ik woon ern werk in Zwitserland. Maar ik hou wel mijn klanten in Nederland en Belgie.

Als een bedrijf spullen verstuurt vanuit een ander land naar Nederlandse klanten gaat dat bedrijf toch ook geen belasting betalen in Nederland.

http;//www.vindmeer.info

Link naar reactie
  • 1

Er wordt in Nederland btw afgedragen, loonbelasting betaald, wegenbelasting betaald voor bedrijfsauto's etc etc.

Hoe werkt het dan met buitenlandse bedrijven die hier een onderneming hebben. Die winsten gaan toch ook naar het moederbedrijf....

Ik onderneem niet hier want ik woon ern werk in Zwitserland. Maar ik hou wel mijn klanten in Nederland en Belgie.

Als een bedrijf spullen verstuurt vanuit een ander land naar Nederlandse klanten gaat dat bedrijf toch ook geen belasting betalen in Nederland.

 

De winsten niet, in het geval van een BV word daar VPB over betaald (altijd!) het dividend, die kun je verschuiven naar het land waar je woont

 

100k winst in nederland (weet huidige VPB tarief niet precies) ---> 20% = 20k naar nl fiscus

 

80k naar zwitserlandse holding ---> = 0 (ga er vanuit dat er een verdrag dubbele belasting is, moet je navragen) Als je die dan uitkeert (dividend, VPB was immers al in NL afgetikt) betaal je gewoon het % dat in zwitserland voor dividend staat (weet ik ook niet, denk stuk lager, moet je navragen)

 

 

Zo doen grote ondernemingen dat ook. Het is een links gezeur dat grote ondernemingen geen belasting betalen, die betalen ze wel, maar dividend word natuurlijk betaald aan aandeelhouders, en die kunnen in china wonen (of weet ik waar)

Link naar reactie
  • 0

Er wordt in Nederland btw afgedragen, loonbelasting betaald, wegenbelasting betaald voor bedrijfsauto's etc etc.

Hoe werkt het dan met buitenlandse bedrijven die hier een onderneming hebben. Die winsten gaan toch ook naar het moederbedrijf....

Ik onderneem niet hier want ik woon ern werk in Zwitserland. Maar ik hou wel mijn klanten in Nederland en Belgie.

Als een bedrijf spullen verstuurt vanuit een ander land naar Nederlandse klanten gaat dat bedrijf toch ook geen belasting betalen in Nederland.

 

het is zoals rk schrijft. Dividend (= winst na VPB) kan wel belastingvrij naar de buitenlandse moeder, maar over de winst betalen ze netjes VPB.

 

En nee, als een buitenlands bedrijf alleen levert aan NL en verder niet onderneemt vanuit NL dan betalen ze hier doorgaans geen VPB. Dat is dus ook de truc en tip: zorg dat je geen NL onderneming of vaste inrichting hebt hier.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

OK. Daar heb ik wat aan.

Ik denk dat ik echter toch een Nederlandse inschrijving blijf hebben.

Mensen vragen zich al snel af waarom de factuur uit een ander land komt en vertrouwen het dan niet.

Voor de bestaande klanten zal het geen probleem zijn maar het is ook de bedoeling dat er nog nieuwe klanten bijkomen.

 

Bedankt voor de hulp ;)

http;//www.vindmeer.info

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.