• 0

Samenwerkingsovereenkomst

Goedemiddag,

 

Ik heb een samenwerkingsovereenkomst getekend als onderaannemer ( dus niet als werknemer ) in de bouw. In hoofdlijnen 2 jaar geen enkele activiteit in deze branche gedurende 2 jaar na beeindigen samenwerking ( gestopt nov. 2009 oorzaak: opdrachtgever calculeerd structureel te laag en houdt zich niet aan betalingstermijnen ) met boete clasule van 50.000 euri. Ik wil verder als hoofdaannemer in de gelijke branche, wordt dit nu belet door dit contract? 2 jaar thuis zitten is toch ook geen optie?

 

Mvg,

Elbert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan wel eens complexer zijn als dat je hier neer zet.

 

Heb je een VAR verklaring overlegd?

 

Als je dat niet gedaan hebt, kan dit wel aangemerkt worden als een werkgever/werknemer relatie.

Je hebt een getekende overeenkomst, er is sprake van een betaling van geld, je verricht arbeid, en dan ook nog een concurentiebeding, wat vrij breed is, nl. elke activiteit in de gehele branche.

 

Misschien kun je aangeven,

* hoelang de relatie heeft geduurd.

* hoeveel opdrachtgevers je hebt gehad in die periode.

*of je een VAR verklaring hebt overlegd.

* wat bedoel je met calculeren, is dat de betaling, of krijg jij een bedrag voorgeschoteld waarvoor je de werkzaamheden

moet uitvoeren, en waarin je zelf geen inspraak meer hebt..

* staat er iets vermeld in het contract over het verbreken van dit contract.

* wat is de letterlijke tekst betreffende het concurentiebeding.

 

Het komt op mij over als een "wurgcontract.", maar dat is mijn eerste indruk.

En hoe sterk dit juridisch, is m.i. ook afhankelijk van je antwoorden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Rick,

 

De antwoorden op jouw vragen:

 

1. Na het ondertekenen ( 4 juni 2008 ) heb ik in november 2009 aangegeven de onderhanden zijnde projecten af te ronden en geen nieuwe opdrachten meer aan te nemen.

2. In deze periode werkte ik uitsluitend voor deze opdrachtgever.

3. Er is geen VAR verklaring overlegd.

4. Opdrachtgever stelde een calculatie op, vervolgens was het totaalbedrag "arbeidskosten" de vergoeding die ik kreeg voor het opbouwen en afwerken. Bij nacalculatie ( na enige tijd) was de uitkomst dat er te weinig uren toegekend werden.

5. Contract geldt tot 31-12-2009, telkens verlengd met 1 jaar, 3 mnd schriftelijk voor 31-12 contract opzeggen en contract is dan nog 2 jaren geldig.

6. Opdrachtnemer zal zonder schriftelijke toestemming van XXXXXXXXXX gedurende de overeenkomst en na het einde hiervan gedurende een tijdvak van 2 jaren, niet in enigerlei vorm een bedrijf in de waterwoningsector in Nederland vestigen, drijven of mede drijven of doen drijven. Hetzij direct, het zij indirect alsook financieel in welke vorm ook bij dergelijke zaken een belang hebben. Daarin of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zijn, al dan niet in dienstbetrekking hetzij tegen vergoeding hetzij om het niet, of daarin aandeel hebben. Zulks op verbeurte van een direct opeisbare boete van Eu 50.000,- per gebeurtenis en tevens EUR 2.500,- per iedere dag dat hij in overtreding is, te betalen aan het XXXXXX onverminderd het recht van XXXXXXX om volledige schade vergoeding te vragen.

 

 

XXXXXX staat voor de naam van de Opdrachtgever

 

Mvg,

Elbert

Link naar reactie
  • 0

.

6. Opdrachtnemer zal zonder schriftelijke toestemming van XXXXXXXXXX gedurende de overeenkomst en na het einde hiervan gedurende een tijdvak van 2 jaren, niet in enigerlei vorm een bedrijf in de waterwoningsector in Nederland vestigen, drijven of mede drijven of doen drijven. Hetzij direct, het zij indirect alsook financieel in welke vorm ook bij dergelijke zaken een belang hebben. Daarin of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zijn, al dan niet in dienstbetrekking hetzij tegen vergoeding hetzij om het niet, of daarin aandeel hebben. Zulks op verbeurte van een direct opeisbare boete van Eu 50.000,- per gebeurtenis en tevens EUR 2.500,- per iedere dag dat hij in overtreding is, te betalen aan het XXXXXX onverminderd het recht van XXXXXXX om volledige schade vergoeding te vragen.

 

 

XXXXXX staat voor de naam van de Opdrachtgever

 

 

 

Je hebt de antwoorden gelezen, Elbert,

 

Het concurentiebeding geldt alleen voor de waterwoningsector, dat is een klein gedeelte van het totale volume van de bouw.

Blijft er m.i. nog genoeg mogelijkheden over om gedurende twee jaar een boterham te verdienen.

Daarna kun je de waterwoningen er wederom bij doen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.