• 0

Innovatie in de watersport/recreatie

Hallo allemaal,

 

Ik zit al enkele jaren met een idee in mijn hoofd en het word nu tijd om in ieder geval de haalbaarheid te gaan onderzoeken.

 

Jarenlang hield ik ze in de gaten, de overdekte skibanen die her en der ontstonden en vervolgens meestal goede zaken deden.

Dat wilde ik ook van mij passie mijn werk maken!. Enkel schrok ik van het gigantische startkapitaal wat benodigd was. En uiteraard waren na enige tijd de locatie's op. Maar waarom is dit er niet voor watersporters, die vraag heb ik me keer op keer gesteld.

 

Ik heb dus een idee om een overdekt watersportcentrum te starten waarbij ik het liefste bestaand water zou overkappen, een overkapping die in de zomerperiode eventueel met weinig moeite verwijderd zou kunnen worden. Ook zou ik het ecologische systeem willen behouden, daar loop ik nu nog op stuk omdat het op deze manier moeilijk is het water te verwarmen in de koudere periodes. Ik zet dus in op duurzaamheid en hierbij wil ik gebruik maken van een naar mijn weten uniek concept voor op de Nederlandse markt. Namelijk zelf energie opwekken met dit water, vergelijkbaar met opwekking bij stuwdammen. Op deze manier kunnen we niet enkel in onze eigen energiebehoefte voldoen, wat de kosten gigantisch zullen drukken maar we kunnen zo waarschijnlijk ook de eigen gemeente voor een deel voorzien in energie. Ik denk dat het een gigantische boost zou zijn voor de gemeente waar ik woonachtig ben.

Qua klandizie denk ik niet dat er veel te klagen zal zijn, er zijn nu gigantisch veel watersporters die een winterslaap houden of voor het boardgevoel overstappen op snowboarden. Tevens zijn er waarschijnlijk veel mensen die de stap nu eerder maken naar de watersport omdat er meer comfort word geboden. Ook zouden er veel mogelijkheden zijn voor andere ondernemers in de omgeving, denk aan restaurants, winkelcentra, bioscoop.

 

Ik twijfel nog over de invulling en de inrichting, het zou te gek zijn om zelfs een hal te hebben waar men kan golfsurven. Maar ik wilde in eerste instantie inzetten op een soort van overdekte kabelbaan.

Desalniettemin zijn in mijn ogen de mogelijkheden ongekend. Enkel de oppervlakte zal gigantisch moeten zijn. Rond de 40000m2.

 

Nu was mijn idee om het uitgewerkte concept aan te bieden aan de gemeente en samen te gaan werken met een energieleverancier die vervolgens zijn ''stempel'' op de energievoorziening mag drukken in ruil voor gratis energie en aanleg.

 

Enkel geef ik dan wel het eigenlijke bedrijf uit handen aan gemeente en energieleverancier, of zie ik dit verkeerd?

Zoja, dan weet ik niet hoe het van de grond moet komen. Een voorzichtige schatting van mijn kant leert dat er minimaal 20 miljoen geinvesteerd zal moeten worden. En dan heb ik me nog niet verdiept in de kosten die gemoeid gaan met het afhuren van openbaar water. Ik zal dus ook erg veel tijd gaan stoppen in marktonderzoek en het berekenen van opbrengsten, vaste lasten etc.

 

Ik lees hier veel over financieringen maar daar ben ik nog niet dit soort astronomische bedragen tegengekomen, en het maakt me erg angstig omdat ik ook nog zorg moet dragen voor mijn gezin en dus een veilige bouwsteen wil blijven.

Dit is dus de eerste opzet, een idee dat ik zal gaan uitwerken.

Ik heb ermee geworsteld om het te delen maar uit het forum al begrepen dat een idee waardeloos is, en ik heb de belangrijkste punten licht versluierd.

Ik hoop op goede feedback en ben benieuwd naar jullie reacties

 

Groeten,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst respect voor dit gewaagde plan.

Als fanatiek watersporter (kitesurfen, wakeboarden) zal ik alvast je eerste klant zijn.

 

Wel vraag ik me af of je dit plan ooit winstgevend kan krijgen.

 

Kijkende naar Dutch Water Dreams (enigsinds vergelijkbaar concept) die enkele jaren geleden zijn deuren opende en nog steeds blijft hangen op de helft van het aantal verwachtte bezoekers, (schattingen waren 200.000 en realiteit was 100.000 per jaar) en het feit dat DWD ver boven zijn initiële budget uitgestegen is tijdens de bouw vindt ik niet direct een hoopvol vooruitzicht. (indoor golfsurfbaan zoals bij dutch water dreams kosten heb ik me ooit laten vertellen al meer dan 1 miljoen p.s.)

 

Wat betreft afspraken voor gratis energie met de energieleverancier:

Volgens mij kan je dit gewoon doen op basis van sponsoring. Ik zie niet hoe je hier je bedrijf mee uit handen geeft?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik een fanatiek windsurfer dus ik begrijp precies wat je bedoelt als je het hebt over de alom gevreesde ' winterslaap'. Het plan dat je presenteert lijkt me eerlijk gezegd niet haalbaar. Ten eerste, het probleem met de winter is de kou. Zoals een overdekte skibaan de kou geeft, zou jou hal warmte moeten geven. Dit kost volgens mij ongelofelijk veel energie. Als je nog wind wil genereren zul je turbines neer moeten zetten, extra energie.

 

ten tweede: hoe kan je verschillende watersporten combineren? Kiters en windsurfers hebben wind nodig, golfsurfers hebben juist weer geen wind nodig maar golven. Dan komen de wakeboarders er nog doorheen met een kabelbaan..Of je heb heel veel ruimte nodig, of je zou ze af moeten laten wisselen ofzo.

 

Ten derde: Het lijkt me dat je te weinig klanten trekt om de kosten te kunnen dekken. Ook al zouden alle watersporters willen komen, dan moeten ze eerst een eind reizen omdat het over een specifieke plek gaat. Daarnaast is er altijd een skeptische groep, check

bij de comments.

 

Het is wel een heel mooi plan, en ik zou zeker je tweede klant zijn :D

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een iets ouder topic, maar ik ben in een creatieve bui, dus ik ga toch lekker reageren.

Allereerst om dit alvast uit de weg te hebben: je bent gestoord :P, hoeven we het daar verder niet meer over te hebben.

 

Je hebt het over innovatie in de watersport/recreatie, maar ik denk dat juist de innovatie op andere plaatsen moet zitten. Het hele kabelbaan gebeuren is niet nieuw, dus daar zit denk ik de nieuwigheid niet.

 

Allereerst zit je met het probleem van een groot verwarmd water:

Als je een bestaand water kiest zit je met het probleem van de diepte en kwaliteit van het water. Het gemiddelde meer is veel dieper dan nodig voor jouw toepassing en dat betekent dat je meer moet verwarmen dan nodig. Daarnaast heeft warm water de neiging om veel algen groei en andere ellende te creëren. De winter heeft daarop normaal een reinigend effect, maar zonder winter kan je hele ecosysteem vrij vlot over de emmer gaan. Maar goed, eerst wat over warmte.

Qua verwarming heb ik 2 ideeën:

Of je moet in de buurt van een installatie voor restwarmte gaan zitten. De grote energiecentrales hebben altijd nog lauw water wat niet direct geloosd mag worden. Dit is niet warm genoeg om nog energie uit te winnen, maar meer dan voldoende warm om aangenaam te kunnen surfen. Je hebt het erover dat je locatie toch nog niet vaststaat, dan zou je juist hiernaar kunnen zoeken...

Of je moet gebruik maken van natuurlijke bronnen: aardwarmte. Hoewel je wel een vrij omvangrijke installatie nodig zult gaan hebben is aardwarmte vrij ideaal in jouw geval. Het zit precies in het bereik waar jij wilt zitten qua temperatuur.

Of je moet opzoek gaan naar een innovatieve andere manier van verwarmen, maar ik denk dat het uitgangspunt moet zijn dat de warmte "gratis" moet zijn, anders is het niet haalbaar, dus waar is nog meer gratis warmte?

Qua water het volgende:

Ik denk dat een bestaand meer of water te veel ellende oplevert. Zowel vanuit natuurbeschermings als ook plantechnisch oogpunt. Maar uiteindelijk is een meer niks meer dan een "gat" in de grond, en laat grond nu ook geld waard zijn. Een dusdanig plan zou kunnen werken als je de grond zou kunnen verkopen/kosteloos zou kunnen laten afgraven. Bijvoorbeeld als er ergens een nieuwe wijk komt en er nog grond nodig is. Op deze manier kun je precies het juiste type water creëren zonder al te veel ecologische schade.

Er zal echter wel een flinke innovatie moeten plaatsvinden wat betreft de reiniging en controle van het water. Hoe hou je een bak met 40.000m3 (1 meter diep) water in goede conditie? Hierbij zou je kunnen denken aan bepaalde stroomsnelheden, bodemsoorten en plantsoorten. Het alternatief is iets doen in de trant van een zwembad (chemicaliën). Ik kan me echter voorstellen dat als de bodem niet erg voedingrijk is (rots/steen/grind) en het instromend water gefilterd wordt door een zandfilter en er voldoende snelheid/verversing in het water zit dat het water helder blijft. Maar dit zijn onderwerpen waarop iemand kan promoveren ben ik bang, Het waterloopkundig laboratorium zou hier misschien wel ideeën bij hebben.

Overigens is ook hierbij weer het belangrijkste dat de meeste processen automagisch moeten verlopen, want anders is het niet te betalen. Maar stel dat je naast een energiecentrale aan een rivier zit, dan kun je de warmte van de centrale combineren met de stroomsnelheid van de rivier, dan krijg je zowel je warmte als stroming al cadeau.

Qua overkapping:

Bedenk goed wat het doel van de overkapping is: beschutting tegen de elementen. Door een gunstige ligging in combinatie met een natuurlijke bescherming (wind scherm) kan misschien ook een gevoelstemperatuur bereikt worden die zelfs als het vriest nog goed te doen is. (Je staat immers op een bak lauw water, zonder wind (we hadden het toch over een kabelbaan?)) Regen maakt ook weinig uit, nattigheid was niet echt je vijand ;)

Daarnaast is er misschien de optie op grote stukken een soort "opblaasbare tunnel" over de baan te zetten, zowel je overspanning valt dan mee en het is niet definitief.

 

Genoeg creativiteit voor vandaag weer. Zoals je ziet is er eigenlijk heel veel mogelijk en vergeet niet dat bijna al dit soort projecten een samenwerking zijn van meerdere partijen. Het is simpelweg te kostbaar om dit zonder "handigheid" neer te zetten.

Link naar reactie
  • 0

quote: Ik zet dus in op duurzaamheid en hierbij wil ik gebruik maken van een naar mijn weten uniek concept voor op de Nederlandse markt. Namelijk zelf energie opwekken met dit water, vergelijkbaar met opwekking bij stuwdammen. Op deze manier kunnen we niet enkel in onze eigen energiebehoefte voldoen, wat de kosten gigantisch zullen drukken maar we kunnen zo waarschijnlijk ook de eigen gemeente voor een deel voorzien in energie.

Als je ergens een plek vindt waar je zoveel energie kunt winnen of je hebt een nieuw idee om dit te doen, zou ik me afvragen of je wel door moet gaan met je surfproject?

Als dit je lukt kun je je beter storten op de energiemarkt, dan sta je zo op in de top 1 van de rijkste der aarde.

Ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb dus.

Ik heb nog ergens een kleine format voor een standing wave, the green room' in surftaal, maar ik ben stukgelopen op de energie kosten.

Ik hoop dat jou plan beter is dan het mijne en als het je lukt zal ik graag je klant zijn.

Sorry dat het een beetje negatief klinkt hoor ,want ik gun het je van harte uiteraard!

groet ,joop ???

 

www.restnrg.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.