• 0

Wij hebben een online winkel en wij verkopen waardevolle objecten.

Er zijn (voor mij betrouwbare) klanten die mij aangesproken hebben met de vraag of het ook mogelijk is om de transactie (van tussen de €5000 en €25000) te doen via een e-wallet of een transfers via een online casino. Of er sprake is van witwassen of niet daar kan ik geen oordeel over vellen. Het gaat mij erom dat wij ons als bedrijf houden aan de Nederlandse wetgeving.

 

Een transactie zou er dan zou uitzien:

Casino klant -> Mijn persoonlijke Casino account -> persoonlijke e-wallet (UK) -> zakelijke e-wallet (UK) - > zakelijke rekening Nederland

 

Is dit legaal? En hoe neem je dit op in je administratie. Wat voor rechten en plichten hebben we verder betreffende grote transacties. Vanaf welk bedrag moeten klanten zich legitimeren?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29776-wetgeving-grote-transacties/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meldplicht ligt aan of jij in een bepaalde branche zit. (en grootte van het bedrag dacht ik)

 

Casino heeft sowieso die meldplicht.

 

Lees hier en hier meer.

 

Aanvullend: waarschijnlijk valt dat casino niet onder NL's recht dus zullen zij dat om die reden dan weer niet hoeven melden.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

  • 0

Alleen staat volgens mij gokken en geld bij casino's "stallen" los van elkaar?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

  • 0

Oke dus cassino begeef ik me iig wel in een grijs gebied en kan ik dus beter niet doen. Stel nou het volgende:

 

Klant wil betalen via bijvoorbeeld Moneybookers (e-wallet), naar onze zakelijke Moneybookers rekening en doet een bestelling van €14.000. Een week later doet hij nog eens een bestelling van €10.000,-. Wat moet ik dan doen?

  • 0

Volgens mij kun jij dat het beste bepalen. Is het normaal dat je dit soort transacties (qua grootte) ontvangt?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

  • 0

Tsja - als iemand op een niet-reguliere manier voor gouden en zilveren munten wil betalen zouden bij mij alle alarmbellen afgaan, eerlijk gezegd. De motivatie van die klant lijkt me duidelijk, en de kans dat jij er op een minder legale manier betrokken bij raakt is niet ondenkbaar. Ik zou het niet doen.

  • 0

Ja das ook een beetje het dilemma. Er bestaat een kans dat de klant betaald met zwart geld, maar is dit onze verantwoordelijkheid? Wij betalen onze btw en inkomensbelasting gewoon netjes. Het lijkt mij vervelend voor ons, en vooral voor de klant om altijd hier op in te moeten gaan dus daarom is het belangrijk voor ons om precies te weten wanneer we nou wel, en wanneer nou niet moeten vragen om legitimatie en de transactie moeten melden.

Er zijn ook mensen die om geheel andere redenen niet graag hun legitimatie willen afgeven (en geregistreerd worden), sommige vinden hun privacy erg belangrijk. Het is helemaal niet gek om te denken dat iemand die veel waardevolle spullen in huis heeft niet graag wil dat kwaadwillenden hier achter komen en daardoor zo voorzichtig mogelijk met hun persoonsgegevens omgaan.

 

In een grotere elektronica winkel zie ik ook regelmatig mensen aan de kassa die x€1000 afrekenen met contanten. Het is dan heel goed mogelijk dat dit zwart geld is, maar dit wordt keurig in ontvangst genomen. Wat zijn dan je plichten als ondernemer?

  • 0

Volgens mij is het zo dat je een meldings plicht hebt. Dus meld het gewoon. Doe je het niet KUN je een probleem krijgen na der hand. (in de wet staat ook dat je het moet melden bij een vermoeden!)

 

OF is het zo of die klant specifiek vraagt of jij het gaat melden?

  • 0

Ja de klant vraagt het, en het is ook gewoon belangrijk voor mij dat ik precies weet hoe het zit. Ik weet dat bij beleggingsgoud boven de €11.345 wij verplicht zijn om een kopie van het legitimatiebewijs te vragen. Ik weet niet hoe ik moet melden bij beleggingszilver boven dat bedrag.

 

Ook het instappen in verschillende termijnen is gebruikelijk bij dit soort transacties. Ik wil me aan de wet houden maar ik wil wel zoveel mogelijk de privacy waarborgen van mijn klanten. Ik wil niet meer doen dan noodzakelijk want dat gaat gegarandeerd klanten kosten.

  • 0
Er bestaat een kans dat de klant betaald met zwart geld, maar is dit onze verantwoordelijkheid?

Op zich niet, natuurlijk, zolang je zelf alles netjes doet, maar als er ooit iemand achter komt - kan dat geld dan niet door justitie teruggehaald worden? Zou me geen prettig vooruitzicht lijken.

 

Wat de meldplicht betreft - als je dus alleen al vermoed dat er iets illegaals aan de hand is ben je al verplicht het te melden. Dat verzuimen bezorgt je grote problemen. Het is dus wel degelijk je verantwoordelijkheid als iemand met zwart geld wil betalen - je zou het namelijk moeten melden.

  • 0

Op zich niet, natuurlijk, zolang je zelf alles netjes doet, maar als er ooit iemand achter komt - kan dat geld dan niet door justitie teruggehaald worden? Zou me geen prettig vooruitzicht lijken.

 

Wat de meldplicht betreft - als je dus alleen al vermoed dat er iets illegaals aan de hand is ben je al verplicht het te melden. Dat verzuimen bezorgt je grote problemen. Het is dus wel degelijk je verantwoordelijkheid als iemand met zwart geld wil betalen - je zou het namelijk moeten melden.

 

Precies, je moet melden NA de transactie. Je bent je nu al op voorhand aan het checken voor die specifieke klant, mocht er naderhand een onderzoek komen voor een niet gemelde transactie, is dit bericht misschien al genoeg om het geld terug te vorderen, aangezien je min of meer al aangeeft dat het op zijn minst "vreemd is" , je hoeft/kunt als onderneming ook geen onderzoek doen naar geld, je verplichting ligt bij de melding boven 15k , OF een vermoeden.

 

En dan ben ik een van de weinige mensen hier op het forum die vindt dat "grijs gebied" minimaal bespreekbaar moet zijn.

 

maar goed dit is een mening, bel MOT morgen anders even.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 36 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.