• 0

Franchise PRIMERA tabak & gemak

Hallo iedereen,

 

Binnen nu en 2 jaar zou ik graag willen ondernemen in tabak & gemak op franchise basis.

IK heb dan wel even rondgekeken hier en daar en de formule van PRIMERA trok me wel aan.

Ik ben een startend ondernemer en wij willen dit dan met zijn tweeën doen.

Graag zou ik dan hier vanuit de mensen met ervaringen willen weten wat zij vinden van dit concept en wat de voor en nadelen zijn.

Mischien zullen er wel mensen zijn die hier gewerkt hebben of nog werken.

Mischien zijn er wel die er ondernemer zijn.

Graag zou ik eerst hier wat informatie en ervaring willen opdoen voordat ik wat winkels langs ga.

Mochten er nog vragen voor me zijn dan zou ik die graag willen beantwoorden.

In het kort zal ik hier beneden wel wat opgeven vanmezelf.

 

- wat zijn de voor en nadelen van franchise met primera.

- wat is de nadeel van primera.

-wat zijn de voordelen.

mischien zijn er nog wel dingen waar ik niet op kom die jullie dan mischien kunnen bedenken en antwoorden.

IK stel het zeer op prijs .

vast bedankt allemaal.

 

 

man

23 jaar

startkapitaal : 70.000 euro.

startend ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor de financiering hebben de meeste organisaties arrangementen met 1 of 2 banken. Nu zal je zien dat de 1 miljoen omzet een rol gaat spelen.

 

De aflossing is namelijk gebaseerd op die 1 miljoen omzet en wel zo dat je dan een redelijk, wel onder modaal, inkomen overhoudt. Mocht je nu minder omzet maken dan blijft de aflossing bestaan maar gaat je inkomen omlaag en daar gaat het meestal fout in de franchise.

 

Door of een slechte locatie of het feit dat de franchisere gewoon niet geschikt is als detaillist komt het vaak voor dat de omzet stukken lager is dan aangegeven door de organisatie. Veel organisaties zeggen de waarheid niet over de omzet waardoor er veel problemen ontstaan. Er is hiervoor zelfs een speciale wet aangenomen in de EU alleen bijna weet daarvan en heeft de nieuwe wet nog tal van gaten.

 

Hou er ook rekening mee dat het pand in jouw geval op naam gaat staat van Primera en jij dus huurder wordt van Primera.

 

De juiste tekst van het wetje volgt maar ik ga nu eerst genieten van de iPad die ik onder de boom vond met mijn naam erop.

 

Edit: alle, ook de vorige, cijfers zijn bruto, dus ook incl. BTW.

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Niet van diegene waar ik als eerste een mailtje had verzonden. Heb soortgelijke mailtjes inmiddels naar wat andere franchiseadviseurs verzonden en wacht op antwoord.

 

P.s. Starterscoach heeft ook ervaring met starters in de detailhandel en kan een goede steun voor je zijn.

Nou wat geduld hebben dus.

Zijn dat de starterscoach's van deze site of elders.

kan bv de starterscoach iemand ook bijstaan bij de gesprekken met de franchise bedrijf en alle andere zaken ?

Of wat doen ze nog meer.

Link naar reactie
  • 0

De vraag heeft eigenlijk 2 deelvragen in zich:

1. wat vinden we van een tabak-gemak-zaak

2. wat vinden we van de Primera samenwerkingsformule

 

1. voordeel:

- het is vaak met 2 man met eventueel ondersteuning van enkele hulpkrachten te draaien, je hoeft dus geen top personeelsmanager te zijn om het te kunnen draaien.

- makkelijk assortiment, geen mode, geen tht's

- vaak zijn er prima ondernemingen over te nemen, meteen een lopende toko > minder risico

 

nadeel:

- tabak heeft wat vervelende neveneffecten, inbraak/overvalgevoelig, tabak krijgt een steeds negatiever imago

- je bent 23, als je nu in die shop gaat staan wordt je wereld de komende jaren wel heel klein ("3 boxen Caballero met filter mevrouw Jansen? Alstublieft ... ")

 

2. Voordeel:

- Op de juiste locatie kun je met zo'n Primeraformule een prima boterham verdienen.

- je hoeft het wiel niet uit te vinden, assortiment, marketing en automatisering zijn op het juiste niveau voor handen.

- Primera is een cooperatie, dat heeft als extra voordeel boven een reguliere situatie dat de gezamenlijke winkeliers een stevige vinger in de pap hebben (met name qua condities en bijdrage erg belangrijk). Het belang van die cooperatie komt eigenlijk pas naar boven als er "herrie" in de formule komt. Negatieve voorbeelden zijn bijvoorbeeld Bakkerij Bart, Oil & Vinegar.

- Mede gezien je leeftijd: je kunt heel veel leren van je collega-winkeliers. Dingen die zij succesvol toepassen kun jij ook gebruiken in jouw toko.

 

Nadeel:

- het is minder spannend om samen te werken in een formule. Je kunt het minder een eigen draai geven. (Maar of dat op je 23e al een groot minpunt is?).

Aangezoen uw ervaringen zou ik graag uw mening willen hebben betreffende het toekemsbeeld van de tabaks en gemaks zaken.

Wat is uw persoonlijke beeld in de toekomst van dit zaken.

Het is niet wat het is 10-20 jaar terug geweest is.

Zijn er nog mogelijkheden om wat van deze zaken te kunnen maken en jezelf een goed boterham te geven.

Of ?

Link naar reactie
  • 0

Hou er ook rekening mee dat het pand in jouw geval op naam gaat staat van Primera en jij dus huurder wordt van Primera.

in mijn organisatie doen ze dat juist niet, je bent als franchisnemer zelf huurder.

 

Zijn dat de starterscoach's van deze site of elders.

je quote hem zelf in je volgende bericht, hij heet "starterscoach" :P

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 1
Graag zou ik eerst hier wat informatie en ervaring willen opdoen voordat ik wat winkels langs ga.

 

Draai e.e.a. eens om. Waarom zouden jullie goede kandidaten zijn voor Primera als franchisegever? Of hoe kun je je binnen twee jaar tot goede kandidaat ontwikkelen? Hebben jullie relevante werkervaring? Welke voorwaarden stelt Primera?

 

Waar zouden jullie in het algemeen willen starten en hoeveel verkeer is daar? Is dat nog een witte vlek voor deze organisatie? Antwoorden zonder een plaatsnaam te geven lijkt me verstandig.

 

Gemiddelde omzet tabak/gemakswinkel 879.500 waarvan 485.000 uit tabaksartikelen, 242.000 uit kansspelen, 73.000 uit OV kaarten komt. Conclusie is dat bijna 8 ton komt uit de verkoop van producten die heel weinig marge geven.

Tabakswaren, kansspelen en OV-kaarten, wil of moet je daar de komende tien jaar 'in' zitten? Dat lijkt me aan jou (jullie) om dit eens goed te onderzoeken. Je bent de eerste ondernemer in wording die vraagt naar zijn netto inkomen per maand. Wat neemt je nu in beslag en wat weerhoudt je van een aantal blokken werkervaring op doen bij AKO, Bruna en Primera om de branche te leren kennen?

 

Kerstgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

wat zijn de voor en nadelen van franchise met primera.

Primera is een coöperatie en geen franchise. Wanneer je bij Primera een vestiging wilt openen koop je een aandeel en betaal je een startersbedrag. Verder wordt er van je verwacht dat je 25 % eigen vermogen inbrengt. Voordeel: je bent ondernemer en neemt zelf beslissingen en bent dus zelf verantwoordelijk voor je inkomen. Bij een franchise ben je veel meer afhankelijk van de formule en de regels aan de formule. Verder is er een districtsmanager die je helpt bij het maken van belangrijke beslissingen.

- wat is de nadeel van primera. Voordeel: Primera helpt bij het vinden van vestigingsplaats, districtsmanger, helpt bij het krijgen van een lening bij de bank.

25 % eigen vermogen is redelijk veel.

-wat zijn de voordelen.

bovenstaande stukje.

mischien zijn er nog wel dingen waar ik niet op kom die jullie dan mischien kunnen bedenken en antwoorden.

IK stel het zeer op prijs .

vast bedankt allemaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.