• 0

onder koopovereenkomst uitkomen

Ik heb op 3 september een koopovereenkomst getekend voor een lunchroom. Deze zou

ik met iemand samen gaan beginnen. De koopovereenkomst is echter alleen door mij

getekend.

Ik heb een aanbetaling van €8000,- gedaan. Nadat de koopovereenkomst getekend was

zou er pas een afspraak gemaakt worden met de verhuurder van het pand, deze werkwijze

ging volgens de makelaar.

Nu bleek dat de huur met 60% omhoog zou gaan (mij is verteld door de makelaar dat het 20-30%

en nooit hoger dan 50% zou zijn). Ik ben echter niet bereid akkoord te gaan met een huurverhoging van 60%

en wil van de zaak afzien. De makelaar wil me de €8000,- niet teruggeven en wil de schade en de te komen

kosten van de huidige eigenaar op mij verhalen.

 

Ook bleek er een personeelslid al bijna een jaar ziek te zijn, terwijl mij verteld is geworden dat zij op vakantie was. Dit lijkend me toch dwaling.

 

Mijn vraag is nu: Is het contract rechtsgeldig als het maar door 1 van de 2 genoemde kopers op de koopovereenkomst is getekend?

 

Hoe kan ik hier het beste vanaf komen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap niet hoe die verhuurder om de hoek kan komen kijken?

 

Je wilt het pand kopen, maar er is een verhuurder? Als iemand het pand verhuurt, kan hij het toch ook niet verkopen? Of gaat het hier om huurkoop?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Het is in de horeca gebrukelijk om een makelaar in te schakelen voor de verkoop van de tent ook al is het pand huur. Het gaat dan om inventaris en goodwill.

 

Heb je de afspraken met de makelaar ergens op papier, of is er een getuige bij geweest?

Link naar reactie
  • 0

Een en ander hangt af van de precieze inhoud van de koopovereenkomst. Daarin staan normaalgesproken (ontbindende) voorwaarden ten aanzien van het bereiken van overeenstemming met de verhuurder over voortzetting van het oude contract of het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst. Ook zouden er in de koopovereenkomst (boete)bepalingen moeten staan t.a.v. het niet nakomen van verplichtingen, zodat duidelijk is welke rechten de makelaar heeft op de door jou gedane aanbetaling. Is er ook geen inventaris- en personeelslijst (inclusief bijzondere omstandigheden zoals ziekte) opgemaakt?

 

Het lijkt erop dat een aantal zaken niet duidelijk is afgesproken en dat slechts mondeling informatie is verstrekt over cruciale zaken. Gezien deze feiten en de houding van de makalaar is het aan te raden om direct juridische hulp in te schakelen. Dat is een aanvaardbare investering gezien de hoogte van jouw aanbetaling en de verdere risico's. Een schriftelijke reactie met jouw argumenten en een degelijke juridische onderbouwing zullen de tegenparij misschien tot inzicht en inkeer kunnen brengen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.