• 0

Bedrijfsoprichting

Ik ben op dit moment bezig met de oprichting van een bedrijf. Mijn business partner en ik richten een holding BV op met daaronder twee werkmaatschappijen. Wij nemen, elk vanuit zijn eigen management/holding BV, beide 34% van de aandelen van de holding. De overige 32% gaat naar een aantal geinteresseerde beleggers, die bereid zijn 200.000 euro in te brengen, werkkapitaal dat we hard nodig hebben. Mij is nu gevraagd een redelijk voorstel te doen, met als mogelijke elementen; achtergestelde lening, cumprefs, converteerbare aandelen etc.

Om een beetje serieus over te komen moet ik natuurlijk met iets redelijks komen, terwijl ik geen idee heb van wat normaal is. De voor ons ideale oplossing is om de beleggers als aandeelhouders tegen nominaal in te laten stappen op 32% en het resterende bedrag als vrijwillige agio in te brengen. Dit zou mijn eerste voorstel zijn. Mocht dit nu niet acceptabel zijn, dan zou ik kunnen overwegen om een achtergestelde lening voor te stellen al dan niet in combinatie met de 32% participatie.

 

Mijn vragen zijn:

Is het eerste voorstel (32% voor 2 ton) realistisch?

Als het toch een achtergestelde lening wordt, wat is dan een redelijk voor te stellen rente in het geval van A: geen participatie en B: wel participatie?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je waardering ligt in basis op 100% = 625.000,- Of dat realistisch is bepaal je uiteraard zelf.

 

Om hele complexe situaties te maken, ik zou daar niet aan beginnen. Ik zou starten met goed in kaart brengen wat je wilt verdelen, wie wat inbrengt, wie welk risico wil/kan lopen en wie welke zeggenschap krijgt. Dan kan een expert je adviseren in de juiste vorm en gaat dat relatief vlot omdat je al veel voorwerk gedaan hebt!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

dag xbright

 

Als je met een goed voorstel wilt komen en zelf heb je er geen kaas van gegeten, schakel dan een pro in. 200K voor 32% is niet niks. De adviseur kan je behoeden voor de valkuilen en kan je inzicht geven in alle opties en de gevolgen van elke optie.

 

Dit moet je echt niet zelf willen doen en ook de experts op HL kunnen hier vrijwel niets mee zonder inzage in de cijfers van de BV!!

 

Om maar iets te noemen: waarom zou je ze in willen laten stappen tegen 32% maal 18K nominaal en de rest als agio? Heb je enig idee welke positie zij daarna hebben en welke rechten zij kunnen ontlenen aan hun participatie? Waarom zouden ze akkoord willen gaan met een achtergestelde lening (heb je afgetast waar hun voorkeur naar uitgaat)? Weet je überhaupt wat cumprefs zijn en wat de gevolgen zijn van het hebben (of voor jullie het niet hebben) van cumprefs? Welke voorwaarden stellen zij aan de participatie? Hoe willen ze dit vastleggen in een aandeelhoudersovereenkomst?

 

Dit moet je niet willen aanvliegen met een spoedcursus over alle mogelijkheden via HL. We kunnen je prima vertellen wat de opties zijn, maar vergeet niet dat de participant dit waarschijnlijk vaker gedaan heeft en de gaten ziet die wij jou niet kunnen meedelen zonder volledig betrokken te zijn als adviseur.

 

Je vragen zijn dus ook niet te beantwoorden zonder inzage in alle cijfers van de onderneming en ook een goed begrip van alle niet uit de balans blijkende verplichtingen (denk: overeenkomsten, huur, lease, regelingen met de fiscus, vaststellingsovereenkomsten, etc.).

 

groet en succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 45 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.