• 0

Kas opmaken

Heb al een aantal jaren een bedrijf, maar daarvoor heb ik nooit contante betalingen gehad.

 

Nu met de webshop is dit wel anders.

We zijn gestart in Juli en heb sindsdien keurig bij gehouden als er iets contant betaald is aan bijvoorbeeld leveranciers hoeveel er betaald is en wanneer en evt welk factuur nummer.

Ook met de klanten welke bestellingen hebben opgehaald hebben we keurig bijgehouden wanneer en wat er betaald is.

 

Nu bleek na het eerste kwartaal dat de eindstand iets van 87 euro was, in de plus.

Nu na nog een kwartaal verder (en afronding oude jaar) staat de kas 959 in de plus.

 

Echter is hier geen geld meer van over, we gebruiken dit natuurlijk direct om 'van te leven' aangezien er op de rekening voldoende staat.

 

Maar moet ik de kas, per 1 Januari weer op 0,00 zetten?

Zoja wat te doen met die 959 euro die eigenlijk in de kas zit?

Is dit dan een prive opname, en moet dit dan op balans/winst/verlies rekening worden geboekt?

 

Ik heb niet de financiele middelen om nu 959 euro te boeken op de zakelijke rekening om het de kas leeg te maken.

 

Ik hoor graag hoe jullie het doen.

 

Verder ben ik benieuwd of de bedragen afgerond in de kas moeten staan of op de cent af?

Genoeg bestellingen zijn bijvoorbeeld 20,98 en mensen betalen dan met 21.

 

Moet dit geboekt worden als 21 ontvangen of als 20,98 ontvangen?

Want bijvoorbeeld de jaarrekening, als ik die van voorgaan de jaren erbij pak is dat gewoon op de centen af.

Als dat nu ook met de shop gaat gebeuren zal het saldo niet kloppen vanwege alle afrondingen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij niets in kas hebt maar je boekhouding zegt 959 en je zegt we leven hiervan dan heb je dus inderdaad een priveopname van 959 euro gedaan. dat is met een simpele boeking op gelost.

 

privé

aan kas..

 

en dan staat de kas op 0 wat de feitelijke situatie weergeeft.

 

In het kasboek zet je als mutaties de feitelijk ontvangen bedragen dus voor 21 euro het verschil met de factuur kun je boeken op betalings of afrondingsverschillen.

 

Als je met facturen werkt via debiteuren dan boek je dus bij ontvangst.

 

Kas 21

aan debiteuren 20,98

aan betaalverschillen 0,02

 

 

Link naar reactie
  • 0

En in welk bestand boeken we dat? Op de balans?

 

We hebben het geheel nu nog in Excel (gezien de geringe omvang van de onderneming is het veel meer werk zoiets te onderhouden in bijvoorbeeld Mill7, waar we mee werken met het andere bedrijf).

En hebben daar het volgende:

 

Voorraadlijst met aantal producten, inkoop prijs, verkoopprijs etc.

Inkoop boek, alle facturen

Verkoop boek, alle facturen

Kasboek, alle in en uitgaven die niet via de zakelijke rekening zijn gelopen

Km registratie van zakelijke km's.

En natuurlijk de opmaak per maand wat er exact ex btw is uitgegaan en wat er ex btw is ingekomen.

 

Waar boek ik dan precies: complete kas opgenomen als prive opname per 31-12-2010 saldo 0,00?

 

Of kan ik dat gewoon boeken op de balans die opgemaakt wordt van 31-12-2010 onder het kopje prive opnamen net als de prive opnamen die vanaf de zakelijke rekening zijn gehaald? En is daarmee dus saldo kas 0,00.

Link naar reactie
  • 0

De privé opname uit de kas hoort in het kasboek vermeld te worden.

 

Alle "kas" boekingen behoren "in centen" verricht te worden.

Bij een betaling van € 21,00 op een nota van € 20,98 behoort er twee cent op betalingsverschillen geboekt te worden.

 

Een en ander is nodig om zowel de kas sluitend te houden als ook de BTW berekening.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

En wat als ik de factuur van leverancier X met mijn prive rekening heb gepint?

Dan pin ik wel exact ,98 cent, en niet een rond getal.

 

Ik begrijp dat bij het legen van de kas het er zo uit moet zien:

 

29-12 - afhaalbestelling factuur 150 - 29,98

30-12 - Groothandel X - 134,87

31-12 - Prive opname kas - 959.60

 

Eind saldo: 0,00

 

Waarop boek je de betalingsverschillen?

(nu is bovenstaand voorbeeld dus nog hoe ik het doe, zal het veranderen op die manier dat het ronde getallen worden en de betalingsverschillen boeken op de plek waar ze thuis horen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.