Ga naar inhoud
Geplaatst:

pmol

Hallo

Ik zit met een vraagje

Wat denken jullie wat redelijk is, betreft het in rekening brengen van reisuren naar klanten

 

De tijd die kleine ritjes kosten heb ik wel in mijn uurtarief verwerkt, maar ik heb enkele klanten die +150 kilometer van me vandaan zitten..... een bespreking daar kost me dan vaak een hele dag.

 

Zijn er richtlijnen voor of wat is gebruikelijk ?

 

Alvastbedankt voor de reactie

 

Peter

Featured Replies

Geplaatst:

SimonvL

Hallo Peter,

 

Van harte welkom op HL.

 

Wat redelijk is voor het doorberekenen van reiskosten is heel erg afhankelijk van een aantal factoren, namelijk:

 

1) Maak je de reis eenmalig, of komt deze periodiek terug?

2) In welke branche zit je?

3) Om welk percentage van je klanten gaat het?

4) Zijn de marges van jou product/dienst voldoende om de reiskosten te dekken?

5) Wat wil jij uitstralen naar je klant?

 

Als je een prijs doorgeeft aan een klant als een projectprijs (bij diensten), is het de vraag of je de klant wel wilt lastig vallen met allemaal bijkomende kosten. Je kunt natuurlijk ook naar je concurrentie kijken. Is het gebruikelijk in jou branche dat er voorrijkosten worden gerekend? Als dat niet zo is, ben je een vreemde eend in de bijt. Worden er normaal gesproken wel voorrijkosten gerekend, kan het juist een goede manier zijn om je te onderscheiden.

 

Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je ook andere topics over voorrijkosten/reiskosten tegen.

 

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
De tijd die kleine ritjes kosten heb ik wel in mijn uurtarief verwerkt, maar ik heb enkele klanten die +150 kilometer van me vandaan zitten..... een bespreking daar kost me dan vaak een hele dag.

Zijn er richtlijnen voor of wat is gebruikelijk ?

 

[*]Is het een heel grote of anderszins extra belangrijke klant/netwerkpartner, dan rijd je die 150+ kilometer gewoon. Voor je grootste klant rijd je van Groningen naar Zeeuws Vlaanderen...

[*]Voor de "normale" prospects en je gewaardeerde klanten bestaande stel je voor om bij jou kantoor af te spreken. Is dat niet mogelijk dan stel je een reiskosten en/of reistijdvergoeding voor zodat jij naar de klant toe kan komen, of je spreekt met deze klant een hoger uurtarief af zodat jouw ritjes wel uitkunnen... Laat de keuze aan de klant... die heeft vervolgens 3 mogelijkheden om uit te kiezen, en alle 3 de mogelijkheden beperken of compenseren jouw reiskosten en reistijd.

[*]Soms is ook een gulden middenweg mogelijk: spreek af op een locatie (motel o.i.d.) dat voor beide partijen op redelijke afstand en reistijd ligt.

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

pmol

  • Auteur

Bedankt voor je reactie

Ik maak van incidentele ritten geen issue,

In dit geval gaat het om n klant die ver weg zit, en waar ik veel voor werk, en waar ik met regelmaat langs moet om het werk daar terplekke te bespreken (ik moet echt daar zijn om producten te beoordelen en evalueren e.d.)

Dus vandaar dat ik informeer naar wat andere zelfstandigen met dergelijke reiskosten doen ?

Groet

Peter

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.