• 0

Dwangbevel voor omzetbelasting zonder omzet

Hallo,

 

Ik ben vorig jaar zomer samen met een vriend begonnen met een bedrijf. Helaas liep het niet zo goed, omdat we het beiden te druk hadden gehad met onze studies en ver van elkaar begonnen te wonen. De zaken waren hierdoor eigenlijk nooit van start geweest en hebben we nooit omzet gemaakt. Omdat we beiden erg onwetend zijn over de belastingzaken, hadden we hierdoor ook geen omzetbelastingen ingevuld.

 

Een tijd later kregen we tot onze schrik een rekening met geschatte omzetbelastingen van 1200 euro voor de 3e kwartaal 2010. Omdat we beiden niet meer thuis woonden, en de adressen niet gewijzigd hadden, kwamen de post nog bij mijn ouders thuis. Hierdoor las ik de brieven altijd te laat en waren we ook te laat om nog binnen 6 weken bezwaar in te dienen. Alsnog hadden we achteraf alle aangiften gedaan door overal 0 in te vullen en geprobeerd om alsnog bezwaar in te dienen. Uiteindelijk hadden we de rekening niet betaald en waren gaan uitschrijven bij de KvK.

 

Voor een tijdje hadden we hier niks meer van gehoord en dachten we dat alles geregeld was, maar gisteren ontving ik een dwangbevel met bevel tot betaling van de omzetbelasting 3e kwart 2010. Deze is nu met kosten van betekening verhoogd naar 1350.

 

Het bedrag zou maandag betaald moeten worden, en de belastingdienst is in de weekend helaas niet bereikbaar. We hebben geprobeerd om overal informatie te vinden op internet, maar kwamen op de conclusie dat we het waarschijnlijk moeten betalen.

 

Graag horen wij nog jullie adviezen over onze situatie en welke opties wij hiervoor hebben. In het ergste geval zijn wij, om verdere problemen zoals deurwaarders te voorkomen, bereid om het bedrag te gaan betalen. Is er dan eventueel ook nog mogelijkheid om het belasting nog terug te vragen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo mtham,

 

Allereerst vind ik het erg vervelend voor je wat er nu gaande is. Het is echter nog niet té laat en het is goed dat je hier advies vraagt.

 

De Belastingdienst is mijn inziens erg coulant met dit soort zaken, als je op tijd om hulp vraagt. Neem op tijd contact op bij problemen luidt het devies. Je moet je wel realiseren dat het jullie eigen fout is dat het zo ver is gekomen. Bij verantwoordelijk ondernemen horen verantwoordelijkheden en plichten. Zoals de belastingplicht. Laat dit een leermoment zijn, en je volgende keer goed informeren hierover. Met wat research op internet en het bijwonen van een aantal KVK seminars kom je een heel eind.

 

Als ik jou was zou ik maandagochtend meteen bellen met de belastingtelefoon en het verhaal uitleggen, zij zijn de enige die hierover kunnen beslissen en je hieruit kunnen redden. Let er wel op dat het inderdaad zo is dat de deurwaarder opeens voor je stoep kan staan de volgende ochtend, omdat de belastingdienst een instantie is die zonder tussenkomst van een rechter het openstaande bedrag op kan eisen d.m.v. beslaglegging.

 

Succes, en het is nog zeker op te lossen. Meteen bellen maandagochtend.

Link naar reactie
  • 0

Beste Mtham.

 

als je nu gewoon de tekst op de aanslag had gelezen, dan had je geweten dat je binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag gewoon schriftelijk bezwaar had kunnen maken. Als je geen bezwaar maakt, gaat de Belastingdienst er vanuit dat je instemt met de aanslag.

 

Als je morgen de Belastingtelefoon belt, zal de medewerker waarschijnlijk ook zeggen dat je als de wiederweerga bezwaar moet indienen en tevens adviseer ik je een brief te schrijven naar de dienst invordering, met een kopie van het bezwaarschrift bijgesloten, met het verzoek alle invorderingsmaatregelen op te schorten totdat op het bezwaar is beslist. Bij de dienst invordering krijgen ze vrijwel dagelijks te maken met dit soort gevallen, dus meestal zijn ze wel welwillend.

 

De kosten van de deurwaarder moet je mogelijk wel betalen, want dat is toch een beetje een kwestie van "eigen schuld, dikke bult".

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie informatie. Ik zal morgenochtend in ieder geval bellen naar de belastingdienst om ons verhaal uit te leggen.

 

Wij begrijpen dat het inderdaad ons eigen schuld is dat we de situatie tot zo ver hebben laten uitlopen. Maar deurwaarders en beslaglegging willen we eigenlijk koste wat het kost voorkomen. In verband met mijn studie woon ik namelijk ver van huis, en wil mijn familie daar niet mee lastigvallen.

 

Is het dan verstandig om het totale schuld morgen na het bellen in ieder geval alvast te betalen met mijn eigen spaargeld, zodat het probleem in ieder geval niet verder gaat tot de deurwaarders?

Kan ik dan na het betalen alsnog eventueel bezwaar indienen om het bedrag (of deels) terug te krijgen?

 

Nogmaals bedankt,

 

mtham

Link naar reactie
  • 0

Is het dan verstandig om het totale schuld morgen na het bellen in ieder geval alvast te betalen met mijn eigen spaargeld, zodat het probleem in ieder geval niet verder gaat tot de deurwaarders?

Kan ik dan na het betalen alsnog eventueel bezwaar indienen om het bedrag (of deels) terug te krijgen?

 

Als je de deurwaarder betaalt en het bezwaar wordt later alsnog gehonoreerd, dan krijg het bedrag van de teveel betaalde omzetbelasting inderdaad retour.

Link naar reactie
  • 0

Dien alsnog de aangifte over het tijdvak in (staat waarschijnlijk nog wel open op de site van de belastingdienst). De Belastingdienst beschouwt dit als een bezwaarschrift en gaat dan alles opnieuw uitrekenen.

 

De kosten van niet op tijd indienen en betalen van de aangifte worden mogelijk kwijtgescholden. Afhankelijk of je al vaker in verzuim bent geweest. De kosten de invordering worden mogelijk ook deels kwijtgescholden, maar daar moet je wel om verzoeken.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.