• 0

2 PC's inbrengen in nieuw te starten VOF

Beste mensen,

 

Onlangs een VOF gestart die nu al goed loopt en mooie omzetten genereerd.

We hebben geen vermogen ingebracht omdat we beiden vanuit ons eigen huis werken en eigenlijk alleen een pc en bureau nodig hebben.

 

Kan ik nu alsnog voor beide firmanten een PC inbrengen en hoe verantwoord ik dit?

Ik schat voor beide firmanten de waarde van de huidige PC/BEELD + overige kleine inventaris op 1K p.p

Mag ik gewoon 2K op de balans opnemen zijnde als activa en eigen vermogen, en deze het einde van dit jaar afschrijven met de gebruikelijke tarieven? Of mis ik nu een aantal zaken?

 

Dank voor reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja hoor, dat kan. Het levert niet spectaculair veel op maar het kan je winst een beetje drukken. Journaalposten zijn als volgt:

 

- inventaris / computers / hoe je het beestje ook noemt: 2.000,00

- aan kapitaal vennoot 1: 1.000,00

- aan kapitaal vennoot 2: 1.000,00

 

Dan zijn ze ingebracht in je bedrijf. De afschrijvingskosten drukken je winst, dus levert je maximaal € 520,00 pp op. Nadeel is dat het een zakelijke computer is geworden, dus de fiscus kan moeilijk gaan doen over spelletjes of huiswerk van kinderen. Persoonlijk zou ik dit niet zo snel doen en de computer lekker privé houden. Eventueel zou ik kiezen voor het aanschaffen van nieuwe zakelijke computers, kun je de BTW nog terugvorderen ook (natuurlijk kan dit alleen maar als je een BTW-plichtige prestatie levert!).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je zou er ook voor kunnen kiezen om gedeelte privé en gedeeltelijk zakelijk te belasten. Dan moet je zelf een schatting maken van het gebruik. Bijvoorbeeld 80% zakelijk gebruik = 80% van de BTW aftrekken.

 

Maar natuurlijk alleen maar als je nieuwe spullen koopt. De BTW van deze apparaten is (vermoedelijk) niet meer terug te vragen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

we beiden vanuit ons eigen huis werken en eigenlijk alleen een pc en bureau nodig hebben.

Dan zal de BD niet zo enthousiast reageren. Gebruik de zoekfunctie eens op werkruimte thuis en dergelijke. Dit is al meerdere keren besproken, vanuit diverse invalshoeken, erg leerzaam!

 

Ah ja, daar had ik even overheen gelezen. Aan de andere kant, ik weet niet waar dit bureau en de PC staat in de eigen woning ;)

Maar goed, als er nu een computer in privé is en de vennoten zouden besluiten om een zakelijke PC aan te schaffen lijkt het mij pleitbaar naar de inspecteur toe dat de nieuwe PC toch echt zakelijk is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.