• 0

Stoppen met een BV hoe doe je dat?

Vandaag kreeg ik onderstaande vraag van een klant.

 

Ik wil stoppen met mijn BV, maar ik heb nog voor zo'n € 3000,00 aan goederen. Een winkelpand heb ik niet, maar wel een auto op de zaak. Ik handel vanuit huis. Mijn accountant heeft gezegd dat ik mijn BV niet op kan zeggen. Wat kan ik doen om mijn BV te beëindigen? Deze klant is 70+ jaar oud.

 

Zelf denk ik dat het handig is dat deze persoon naar de KvK handel gaat, maar ik weet dit niet zeker.

 

Wat vinden jullie van deze suggestie en/of wat is de juiste route?

 

Alvast bedankt.

 

Groeten van Hetty

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Hetty

 

Zorg eerst maar eens dat duidelijk is wat er allemaal op de balans van de BV staat en of er nog langlopende verplichtingen zijn als huur en lease. Pas als je dat helder hebt, kun je gaan kijken hoe je die balans schoon en leeg krijgt. Om maar wat zaken te noemen:

 

- vorderingen innen;

- schulden voldoen;

- auto verkopen of terug naar de leasemij (zo ja, boete van toepassing?);

- laatste goederen op marktplaats zetten? Verkopen aan privé? Let op de BTW afdracht!

- zijn er nog winstreserves? Zo ja, uitkeren indien mogelijk (dividendbelasting);

- zijn er nog voorzieningen zoals pensioen en lijfrente waar een fiscale claim op ligt?

- restant banksaldo naar privé;

 

Kortom, nog een lange weg te gaan voordat je zomaar kunt zeggen of de BV te liquideren valt.

 

Als de balans leeg en schoon is, dan kan de BV geliquideerd worden via uitschrijving bij de KvK. Dat vereist een aandeelhoudersbesluit waarin opgenomen is dat de aandeelhouders besloten hebben tot liquidatie. Bankrekeningen opheffen, afmelden fiscus en laatste aangifte VPB doen.

 

Hopelijk heb je hier voldoende aan, want zoals je begrijpt is HL niet bedoeld om advies in te winnen voor je eigen cliënten!

Dus gaat hier een slot op.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.