Jump to content
HansBellamy
Verberg

Afrekenen over stille reserve in pand

vraag

Volgende situatie:

Een fysiotherapeut heeft, in maatschapsverband, een praktijk. Naast de praktijk heeft hij ook nog een winkel, die verband houdt met de praktijk, in hetzelfde pand. Het pand is in eigendom van de fysiotherapeut en volledig als ondernemingsvermogen geetiketteerd.

1. Over een tijdje moet de fysiotherapeut, volgens het contract, de maatschap verlaten. De winkel wordt wel voortgezet. Moet er op dat moment worden afgerekend over een eventuele stille reserve in het pand?

2. Ook rijdt de fysiotherapeut een auto van de zaak. Deze staat op naam van de praktijk, maar wordt zowel voor de praktijk als voor de winkel gebruikt. Zou het niet verstandiger zijn (als het al mogelijk is) om de auto op naam van de winkel te zetten, i.v.m. aftrekbaarheid van BTW?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Hans

Gezien je post-geschiedenis en de veelheid aan onderwerpen twijfel ik eraan of je als ondernemer je vragen stelt. Ik heb nu voorbij zien komen: handel van canada via Italië, NL BV emigratie naar Frankrijk, een Antilliaanse NV, en een praktijk in de fysiotherapie met een pand en een auto.

De termen "stel" en "een ondernemer heeft" (in plaats van "ik heb") en de variatie aan rechtsvormen en vragen komen zo vaak voorbij dat het vermoeden nu wel gestaafd kan worden dat dit verkapte studievragen zijn.

Ik zet hier een slot op en verzoek je vriendelijk mij van het tegendeel te overtuigen per PM.

groet

Joost

HL admin

Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Bring your business plan to a higher level!

All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

• Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

• Who's Online

Er zijn 13 leden online en 194 gasten

(See full list)    
  • Also interesting:

• Ondernemersplein

EN

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

More information   I accept