• 0

Aangifte Kwartaal 4 2010

Beste,

 

Ik sta op het punt om voor het eerste aangifte kwartaal 4 te gaan doen maar ik heb hier nog een tweetal vragen over waarop ik een bevredigend antwoord nog niet heb gevonden.

 

Toepassing KO-regeling

Mijn bedrijfsactiviteiten zijn vrij gering en over het afgelopen jaar ben ik €280,- omzetbelasting verschuldigd. Daarbij heb ik zelf €172 voorbelasting betaald. In kwartaal 3 heb ik geen omzet behaald maar wel investeringen gedaan waardoor ik uiteindelijk van de €172 voorbelasting al €101 voorbelasting terug heb gekregen. Vraag is nu hoe ik dit in kwartaal 4 moet aangeven.

 

Daarbij heb ik over het gehele jaar gebruik gemaakt van mijn eigen auto om naar klanten te rijden. Totaal 230km dus zou ik (230 x €0,19) €43,70 mogen aftrekken. Ook hierbij de vraag hoe ik dit in de aangifte dien te verwerken.

 

Gr. Marcel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zou nog wel meer afgetrokken moeten worden denk ik. Maar dat kan een goede en kostenwaardige boekhouder zo kunnen regelen voor je. Het is ook verstandig om eerst met hem de 4e kwartaalaangifte van de BTW door te nemen. Waarschijnlijk betaal je dus "0" BTW.

Link naar reactie
  • 0

inderdaad, neem een boekhouder in de arm

aannemende dat je het over btw-aangiftes hebt, die moet je per kwartaal doen, je kunt niet in de aangifte van het 4e kwartaal zaken uit bv. het 3e kwartaal opvoeren, hiervoor moet je een suppleteie (correctie) op eerdere aangiften doen

 

re;Auto

dit voer je op in je jaaropgave, daar trek je het af van de winst

Link naar reactie
  • 1

Beste Marcel,

 

Om te beginnen kun je de 19ct per kilometer niet aftrekken in de aangifte omzetbelasting/BTW dat is een aftrekpost in de winst en verliesrekening ten behoeve van de inkomstenbelasting. Omzetbelasting (BTW) heeft uitsluitend betrekking op de btw die je rekent over je verkoopfacturen en de btw die je betaald over je inkopen.

 

Verder met betrekking tot je vraag.

Ik neem aan dat de bedragen die je noemt voor heel 2010 zijn

 

je zegt 3e kwartaal aangifte was als volgt.

 

Af te dragen btw 0

te vorderen btw 101

ontvangen 3e kw 101

 

4e kwartaal

 

Af te dragen btw 280

te vorderen btw 71 (172-101)

Te betalen btw 209

 

 

Voor gebruik van de kor moet je een Totaal opstelling 2010 maken want die gebeurd per jaar (alle kwartaalaangiften optellen)

 

Af te dragen btw 280

te vorderen btw 172

Te betalen btw 108

Gebruik KOR 108

Saldo 2010 0

 

 

Dus bij vraag 5d Vermindering KOR vul je op de 4e kwartaal aangifte 108 euro in

 

Dan word je aangifte kw4

 

4e kwartaal

 

Af te dragen btw 280

te vorderen btw 71 (172-101)

Te betalen btw 209

Gebruik KOR 108

Te betalen 101

 

Per saldo heb je dan over 2010 geen btw afgedragen en niets ontvangen en dat is het doel van de KOR.

Zonder toepassing van de kor had je 108 euro moeten betalen over 2010 (en in Q4 had je dan 209 euro moeten betalen)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Om te beginnen kun je de 19ct per kilometer niet aftrekken in de aangifte omzetbelasting/BTW dat is een aftrekpost in de winst en verliesrekening ten behoeve van de inkomstenbelasting. Omzetbelasting (BTW) heeft uitsluitend betrekking op de btw die je rekent over je verkoopfacturen en de btw die je betaald over je inkopen.

 

Verder met betrekking tot je vraag.

Ik neem aan dat de bedragen die je noemt voor heel 2010 zijn

 

je zegt 3e kwartaal aangifte was als volgt.

 

Af te dragen btw 0

te vorderen btw 101

ontvangen 3e kw 101

 

4e kwartaal

 

Af te dragen btw 280

te vorderen btw 71 (172-101)

Te betalen btw 209

 

 

Voor gebruik van de kor moet je een Totaal opstelling 2010 maken want die gebeurd per jaar (alle kwartaalaangiften optellen)

 

Af te dragen btw 280

te vorderen btw 172

Te betalen btw 108

Gebruik KOR 108

Saldo 2010 0

 

 

Dus bij vraag 5d Vermindering KOR vul je op de 4e kwartaal aangifte 108 euro in

 

Dan word je aangifte kw4

 

4e kwartaal

 

Af te dragen btw 280

te vorderen btw 71 (172-101)

Te betalen btw 209

Gebruik KOR 108

Te betalen 101

 

Per saldo heb je dan over 2010 geen btw afgedragen en niets ontvangen en dat is het doel van de KOR.

Zonder toepassing van de kor had je 108 euro moeten betalen over 2010 (en in Q4 had je dan 209 euro moeten betalen)

 

 

 

Iets wat nog weleens vergeten wordt als de KOR wordt toegepast, is dat je deze als opbrengst moet boeken. In dit geval wordt er dus 108 euro bij je winst geteld. Veel succes

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.