Ga naar inhoud

inrichtingskosten kwalificerende werkruimte?

Geplaatst:

strevesaalk

Goedendag

Ik heb een vraag aan allen die hierin een mening hebben over wat inrichtingskosten zijn bij kwalificerende werkruimtes.

Mijn op het moment in aanbouw zijnde werkruimte voldoet aan de eisen van een kwalificerende werkruimte. Deze beslaat 40% van het geheel en heeft dus een eigen ingang en eigen sanitaire voorzieningen. Voor de uitvoering van mijn werk in deze werkruimte is een geheel van water, gas, verwarmings en electra installaties benodigd.

De belastingdienst zegt dat je inrichtingskosten mag aftrekken als bedrijfskosten. Voorbeelden die worden genoemd zijn behang, kasten, vloerbedekking. In mijn geval zal een systeemplafond, latex verf, boiler en verlichting inrichtingskosten zijn.

Maar hoe zit het met betegeling i.p.v behang, en met de gehele installatie. Als ik mijn bedrijf niet bij mijn woning zou hebben zou ik natuurlijk ook stopcontacten, verlichting en verwarming nodig hebben, maar dan zou dit eerder 2000 euro kosten i.p.v. de 12000 euro die het nu gaat kosten. Zijn dan misschien de meerkosten van 10000 euro inrichtingskosten? Of mag je het geheel van installaties niet zien als inrichtingskosten?

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

dag strevesaalk,

De belastingdienst gaat iets te kort door de bocht. Investeringen die je moet maken om een pand (en ook kwalificerende werkruimte) gebruiksklaar te maken, gaan op in de activering van de werkruimte zelf. Daaronder valt inderdaad de CV, betegeling en een systeemplafond.

Oftewel: deze uitgaven tel je bij de waarde van de werkruimte op en neem je op in de terbeschikkingstellingsbalans en kun je vervolgens afschrijven met de regels van onroerend goed. Het gaat dan doorgaans om noodzakelijke voorzieningen als verwarming en/of aan de werkruimte onlosmakelijk verbonden zaken als betegeling.

Het zijn dus geen kosten die ineens ten laste van de winst mogen komen.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

ROVened

Iedereen heeft een (beetje) gelijk. ;D Bij de inrichting moet je onderscheid maken tussen investering en vervanging. Stel dat er in het gebouw al een CV installatie aanwezig is maar deze vanwege gebreken of ouderdom vervangen moet worden dan moet/kan deze m.i. als onderhoudskosten worden aangemerkt. Uitgaven beneden de € 450 kun ineens ten laste van de winst brengen, daarvoor zou ik wel een aparte grootboekrekening aanmaken. Maar zo te lezen betreft het nieuwbouw waardoor mijn opmerking op jouw situatie van toepassing is. Succes, Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Geplaatst:

strevesaalk

• Auteur

Beste Joost

Alvast bedankt voor de reactie. Maar toch nog 2 vragen:

1. Denk jij dat ik ingebouwde vloerverwarming, installatiewerk zoals leidingen, ingebouwde afzuiging, etc mag afschrijven en de btw mag terugvragen over deze investeringen? Want is het ook niet zo dat ik het gebouw een meerwaarde geef met deze ingebouwde installaties? (even ter aanvulling, het pand is prive aangeschaft, om later te voorkomen dat we BTW moeten afrekenen)

2.Het zijn dus geen inrichtingskosten maar onder welke noemer valt het dan wel?

groet strevesaalk

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.