Sinds 1996 ben ik verzamelaar van generieke domeinnamen, ik heb hier tot op de dag van vandaag vrij weinig mee gedaan. Ik was altijd werkzaam voor een werkgever, en speculeerde wat op het internet.

In de loop der jaren heb ik zo'n 1000 domeinnamen geregistreerd, zowel in binnen en buitenland. Sommigen zullen rommel zijn anderen hebben we in het verleden meerdere biedingen op gehad.

Sinds korte tijd ben ik werkloos geworden, en ben ik mezelf aan het oriënteren hoe ik mijn onderneming het beste kan gaan inrichten. Ik wil in eerste instantie een bedrijf op starten in Spanje, ik heb veel rond gelezen op het internet. Veel advies gevraagd, maar ik zit "vast".

De domeinnaam die wij willen gebruiken, komen reeds bezoekers op, we ontvangen minimaal 1 keer per week een offerte aanvraag, en soms vraagt de Spaanse overheid zelfs informatie over hun wagenpark :)

Ik heb begrepen dat de domeinnaam voor een marktconform prijs over moet naar mijn nieuw bedrijf, maar hoe laat ik de waarde bepalen ? Wat zijn erkende taxateurs ?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30626-van-verzamelaar-naar-ondernemer/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Taxatie van een domeinnaam is heel lastig. Er lopen wel "taxateurs" rond maar mijn ervaring is dat zij vooral goed zijn in duim zuigen. Het komt bij de waarde van domeinnamen meestal neer op wat de gek er voor geeft. Best vraag je eerst een bod van de tegenpartij. Wellicht bieden zij ver boven het bedrag wat jij er eigenlijk voor wilde hebben. Zitten ze te laag, dan kan je altijd een tegenbod uit brengen.

Er is niet echt zoiets als een marktconforme prijs voor een domeinnaam. Sommige domeinnamen verwisselen voor een paar ton van eigenaar, anderen voor een paar tientjes..

• 0

Ik snap dat je kunt helpen. ::)

Higherlevel is alleen geen online klantenwerfinstituut dus je bijdrage, atlhans het mailadres, is verwijderd

Wellicht kun je je expertise eens online tonen: Hoe bepalen jullie de waarde van een domeinnaam?

Frans

HL-admin

• 0

Beste Patrick30,

welkom op Higherlevel. Mijn advies zou zijn om de portefeuille te structuren naar bijvoorbeeld tld en categorieën. Groepen te verkopen, verhuren, zelf exploiteren e.d. Je betaalt al jaren honderden zoniet duizenden euro's registratiekosten, waar je als hoster veel voordeliger uit geweest was. Misschien het overwegen waard. Zonde ook dat je geen rendement of omzet maakt. De waarde van een generieke domeinnaam is voor mij wat een hoogste bieder daar als koper of huurder voor over heeft.

Begrijp ik het goed dat de domeinnaam die je zou willen gaan gebruiken een generiek domein is m.b.t. domein(handel)?

Ik heb begrepen dat de domeinnaam voor een marktconform prijs over moet naar mijn nieuw bedrijf, maar hoe laat ik de waarde bepalen ? Wat zijn erkende taxateurs ?

Hoe bedoel je dit? Ik kan je niet adviseren over gevolgen van inschrijving of activiteiten als ondernemer voor jouw sociale voorzieningen.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Beste Patrick30,

Begrijp ik het goed dat de domeinnaam die je zou willen gaan gebruiken een generiek domein is m.b.t. domein(handel)?

Hoe bedoel je dit? Ik kan je niet adviseren over gevolgen van inschrijving of activiteiten als ondernemer voor jouw sociale voorzieningen.

Groet,

Highio

Highio,

Allereerst bedankt voor je reactie, en natuurlijk ook alle anderen die een reactie hebben gegeven.

Ik moest het laten taxeren is me verteld door meerdere fiscalisten, ze zeggen nl. dat het intellectueel eigendom en het domeinnaam niet zonder "financiële" transactie van eigenaar mogen wisselen. Er moest een taxatie rapport komen wat de huidige markt waarde is. Dit bedrag moest ik dan lenen in mijn nieuwe onderneming, en je raad het al 52% daarvan inleveren bij de belastingdienst. Dit advies heeft me inmiddels bijna € 4000,- gekost, toen ik zei dat ik het een belachelijk bedrag vond kreeg ik te horen dat de BTW aftrekbaar was als mijn onderneming daadwerkelijk een feit is.

Ondertussen, weet ik zelf niet meer wat ik moet doen. Het gaat hier slechts om 2 domeinnamen .... en een merknaam!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar