• 0

eenmanszaak en echtscheiding

Hallo,

 

Ik zit met een probleem.

In 2009 ben ik in een echtscheiding geraakt en heb ik de echterlijk woning (gemeenschap v goederen) verlaten.

De echtscheiding is in 2010 ingeschreven bij de burgerlijke stand en de verdeling van gemeenschap zal pas in 2011 plaatsvinden.

Wel heb ik in 2009 een aanzienlijk bedrag aan mijn ex vrouw moeten betalen als voorschot op de verdeling.

Dit bedrag heb ik van de zakelijke rekening betaald omdat het over een groot bedrag ging.

 

Nu bij de aangifte over 2009 zit ik met een probleem, als ik het als prive onttrekking opgeef moet ik een enorm bedrag aan belasting betalen. Dit lijkt mij vreemd wat ik had niet zo'n hoge winst in 2009 en heb al een voorlopige aanslag betaald.

Ik heb het gevoel dat ik dit anders in mijn aangifte en/of in mijn boekhouding moet verwerken. Wie kan mij hiermee helpen.

 

Wat betreft de hypotheek heb ik het hele jaar de hypotheekrente betaald terwijl ik op 1 mei de woning verlaten heb.

Klopt het dat ik de eigenwoningforfait in mijn aangifte moet opvoeren als betaalde partneralimentatie en de helft van de betaalde hypotheekrente ook?

 

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer ik het bedrag aan prive ontrekkingen invul wordt het te betalen bedrag aan belasting ook hoger in het aangifte programma. Het programma maakt een vermogensvergelijking en de prive ontrekking is wel van invloed op het te betalen bedrag. Hoe zou ik deze ontrekking dan moeten invullen?

Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Bij een eenmanszaak betaal je geen belasting over wat je onttrekt aan de onderneming, maar over de winst die de onderneming behaald. De onttrekkingen hebben daar geen invloed op. Dus óf de winst was wel hoog, maar je hebt in eerste instantie (ten onrechte) de onttrekking daar als kosten vanaf getrokken, óf de winst was niet hoog en is nog steeds niet hoog.

 

Wat betreft de eigen woning: hier geldt de zogenaamde echtscheidingsregeling: beide ex-partners zijn gerechtigd tot de helft van de eigen woning (die bij beiden ook voor dat deel als eigen woning wordt aangemerkt) en moeten de helft van de hypotheekrente betalen. Ieder heeft dus de helft van het eigenwoningforfait en de helft van de hypotheekrenteaftrek. Wanneer het woongenot in het kader van alimentatie aan de ander is toegekomen, is die alimentatie bij de een belast en bij de ander aftrekbaar. Maar dan moet het dus wel echt om alimentatie gaan en niet bijvoorbeeld een voorschot op de verdeling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp het niet. De prive ontrekkingen zijn in 2009 veel hoger dan voorgaande jaren ivm de uitbetalingen die ik aan mijn ex partner moest doen. volgens mij werkt het aangifte programma van de belastingdienst zo dat wanneer je bij box 1 priveontrekkingen dit bedrag invult het wel degelijk van invloed is op het berekende bedrag aan te betalen inkomstenbelasting.

Hoe moet ik dit bedrag dan wel opvoeren?

Link naar reactie
  • 0

De privé onttrekkingen beïnvloeden de winst niet. In een voorbeeld:

 

stel je hebt een beginvermogen van 1000

Je hebt 700 aan omzet, 200 aan kosten en onttrekt 500 voor privédoeleinden.

Je eindvermogen is dan 1000 (1000 + 700 - 200 - 500).

 

Je vermogensvergelijking wordt dan:

1000 Eindvermogen

+ 500 Privé onttrekkingen

- 1000 Beginvermogen

- 0 Privé stortingen

 

= 500 winst. En dat sluit aan bij je resultatenrekening: 700 omzet -/- 200 kosten = 500 winst.

 

Heb je er rekening mee gehouden dat je eindvermogen door de onttrekking lager is geworden? Je eindvermogen is namelijk niets anders dan een optelsom van alles wat er aan het eind van het jaar, na alle stortingen en onttrekkingen, in de onderneming zit.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Mijn situatie:

 

Begin vermogen 49

winst 70

prive ontrekkingen 100

 

De verlies en winst rekeningen en balans heb ik volledig ingevuld in het belastingprogramma voor ondernemers 2009.

Het beginvermogen ook. Bij prive ontrekkingen box 1 vul ik dan die 100 in. Ik had ook nog een voorlopige aanslag betaald over 2009 van 12000 euro. Het programma maakt een berekening van het bedrag wat ik moet betalen. Door die prive ontrekking moet ik nog een eens 25000 euro betalen.

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, die prive-onttrekking leidt niet tot belastingheffing. Het is de winst die je hebt behaald, die je in staat stelt om uberhaupt een privéonttrekking te doen. Die winst wordt belast. Niet de onttrekking.

 

Met die gegevens kun je niet zoveel. Aan de hand van deze gegevens zou ik op een eindvermogen van 49 + 70 -/- 100 = 19 komen. Wat heb jij als eindvermogen?

 

Wat is het eindvermogen en hoe is dat vastgesteld?

Hoe heb je de winst van 70 vastgesteld?

Waarom heb je een verschil tussen winst volgens de resultatenrekening en winst volgens de vermogensvergelijking?

 

O, en waar heb je de voorlopige aanslag van betaald? Dat is namelijk ook een privébetaling. Als je die van je zakelijke rekening hebt betaald, dan is dat dus ook een onttrekking.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

In de prive ontrekking van 100 zit ook de voorlopige aanslag van 12. er is geen verschil tussen winst volgens resultatenrekening en de vermogensvergelijking alleen komt met een prive ontrekking van 100 en de huidige winst er uit dat ik naast het bedrag wat ik al betaald heb (12) nog 28 moet betalen....en dat lijkt me vreemd bij een bruto winst van 70

Link naar reactie
  • 0

Heb je de voorlopige aanslag ingevuld? Dat verklaart op zich nog die 28 niet, maar dan wordt het gat wel iets kleiner.

 

Als je naar het overzicht aan het eind van de aangifte kijkt, zie je dan vreemde posten en/of getallen staan? Ergens moet immers het bedrag vandaan komen dat aanleiding geeft tot de te betalen belasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.