• 0

Vanuit Stamrecht naar EMZ / BV

Goedemorgen,

 

ik heb een Stamrecht BV in oprichting (in afwachting van goedkeuring Belastingdienst). Ik had reeds een EMZ met 2 handelsnamen ingeschreven staan. Handelsnaam 1 verzorgt de ontwikkeling van websites en kan blijven bestaan als EMZ.

 

Handelsnaam 2 richt zich op de verhuur (als intermediair) en verkoop van bouwmaterieel (na 12 jr in deze markt nu als zelfstandige begonnen), gezien de aansprakelijkheid (hoogwerker rijdt door muur bijvoorbeeld) en relatief grotere bedragen die omgaan in deze branche lijkt het mij verstandiger deze handelsnaam om te zetten naar een BV.

 

Aangezien ik vanwege de recente start nog geen € 18.000 over heb wil ik deze tijdelijk uit de Stamrecht halen en dan na 24 uur terugstorten ivm een andere aanstaande investering in de EMZ. Dient de 18000 op een bepaald moment op de zakelijke rekening te staan of is ieder moment dat het erop heeft gestaan voldoende?

 

Is dit de beste oplossing? De stamrecht is trouwens opgericht dmv kasrondje via de bank.

 

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

 

Ruben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ruben

 

Ik begrijp dat eerst je ontslagvergoeding binnen moet komen in je stamrecht BV. Daarna beschikt deze over de 18K om een dochter BV op te richten. Die 18K moet minimaal 24 uur op rekening van de dochter BV staan voordat de bank een bankverklaring naar de notaris kan/mag sturen. Daarna, maar doe dat dus in overleg met de bank, kan het geld retour. Je wilt voorkomen dat jij het geld al teruggeboekt hebt voordat de bankverklaring is afgegeven.

 

Of je je werkzaamheden als kraanverhuur in een BV moet doen is een tweede. Schade die de kraan kan aanrichten kan een BV ook niet dragen, dus een verzekering daarvoor lijkt me ongeacht de rechtsvorm wel op zijn plaats!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo R van Putten,

 

Ik ga ervan uit dat de €18.000,- uit de Stamrecht B.V. gehaald worden op het moment dat de ontslagvergoeding gestort is.

In dat geval heb je twee opties:

 

- Je leent €18.000,- van de Stamrecht B.V. en gebruikt dit om de werk-B.V. op te richten. Je betaald een zakelijke rente aan de B.V.

- De Stamrecht B.V. koopt de aandelen à €18.000,- van de B.V. i.o. Op deze manier ben je geen rente verschuldigd!

 

Let erop dat een lening tot €17.500,- zonder rentepercentage uit de B.V. gehaald mag worden! Dus als je per sé zelf €18.000,-- wilt inleggen, leen dan €17.499,- van de Stamrecht B.V. en leg zelf €501,- in.

 

De investering die je aangeeft, bedoel je hiermee de investering in de EMZ die een B.V. wordt?

Als je de Stamrecht B.V. de aandelen à €18.000,- laat kopen kun je ook de investeringen laten betalen vanuit de Stamrecht B.V. Hierdoor zul je privé geen investeringen hoeven te doen en hoef je geen (eventuele) rente te betalen als je het geld voor deze investering moet lenen.

 

Het geld dient op de zakelijke rekening te staan. Het kan weer eraf gehaald worden op het moment dat er een bankverklaring is afgegeven. Dit kan binnen een dag geschieden.

 

 

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent!

 

Groeten,

 

Thakicker

Link naar reactie
  • 0

- Je leent €18.000,- van de Stamrecht B.V. en gebruikt dit om de werk-B.V. op te richten. Je betaald een zakelijke rente aan de B.V.

 

In dat geval richt TS geen dochter BV op maar een 'zuster' BV, waarvan hij, net zoals van zijn stamrecht BV, privé de aandeelhouder is.

 

Het kan weer eraf gehaald worden op het moment dat er een bankverklaring is afgegeven. Dit kan binnen een dag geschieden.

 

 

Welkom op HL overigens.

 

Kleine correctie om eventuele twijfel tussen jouw en mijn informatie weg te nemen. De 18K móet minstens 24 uur op de rekening staan. Binnen een dag erop en eraf is dus niet toegestaan.

 

Overigens adviseer ik altijd om nooit die 18K te onttrekken voordat de BV feitelijk opgericht is!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. De 17.499 euro regel kende ik inderdaad al en gebruik ik ook voor de stamrecht.

 

@Joost, een uitgebreide verzekering is absoluut een vereiste ja. Ik heb in het verleden al vaak genoeg gezien dat er een discussie kan zijn met verzekeringen en klanten die niet willen betalen omdat ze schade willen verhalen door b.v. een lekkage of iets dergelijks.

 

Mochten er toch buiten de verzekering om hogere kosten komen om wat voor reden dan ook (stukje bedrijfsrisico) dan wil ik graag prive en zakelijk gescheiden houden. Een hoogwerker b.v. kost al snel tussen de 500 en 1500 euro per week dus bedragen en daarmee risico's kunnen oplopen.

Gelukkig is met een goede verzekering en bedrijfsplan veel risico beperkt te houden.

 

Als de Stamrecht de aandelen koopt van de BV zoals Thakicker voorstelt dan is deze dus ook eigenaar van de nieuwe BV en wordt het dan een werkmaatschappij onder de SR?

 

@thakicker --> De overige investering zal gedeeltelijk in de nieuwe BV zijn maar ook in de overgebeleven EMZ.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de Stamrecht de aandelen koopt van de BV zoals Thakicker voorstelt dan is deze dus ook eigenaar van de nieuwe BV en wordt het dan een werkmaatschappij onder de SR?

 

 

Klopt. Zorg dus ook dat je de financiën netjes behandelt/afwikkelt. Bestuurdersaansprakelijkheid kan ook het gevolg zijn van financieel wanbeleid en dan ben je de euro's in je SR ook kwijt...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Gezien het feit dat ik wel e.e.a. weet van financieel management maar mijn tijd liever steek in het overige management en commerciele activiteiten zal ik inderdaad wel een goed admninistratiekantoor moeten vinden.

 

Met een werk BV, een Stamrecht BV en een EMZ laat ik dit liever over aan de professionals. Het is goed om te weten hoe het staat met de cijfers en weet hoe een boekhouding eruit ziet maar daar je moet werk daar neerleggen waar er mensen zitten die er goed in zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Absoluut, een goede administratie is de basis van alles. Tevens wil ik me richten op de uitdaging van het ondernemen en niet 'bang ' zijn dat er een probleem zou zijn met de Belastingdienst.

 

Ook wil ik niet teveel belasting betalen (wie wel?) maar is het van belang de BD niet te zien als obstakel maar als noodzakelijk onderdeel van ondernemen.

 

Een correcte verstandhouding met deze mannen is dan ook cruciaal.

Link naar reactie
  • 0

In dat geval richt TS geen dochter BV op maar een 'zuster' BV, waarvan hij, net zoals van zijn stamrecht BV, privé de aandeelhouder is.

 

Klopt het als ik zeg dat er geen enkele relatie bestaat tussen de St.B.V. en de zuster B.V. behalve de Dga?

 

Welkom op HL overigens.

 

Thanks!

 

Klopt. Zorg dus ook dat je de financiën netjes behandelt/afwikkelt. Bestuurdersaansprakelijkheid kan ook het gevolg zijn van financieel wanbeleid en dan ben je de euro's in je SR ook kwijt...

Toch zou dit geen reden moeten zijn om niet de voordelen van de werk-B.V. onder de Stamrecht Holding B.V. te gebruiken. Een goed opgebouwd plan en adequate besturing zorgt ervoor dat de euro's in de Stamrecht Holding B.V. blijven :)

 

Bedankt voor jullie reacties. De 17.499 euro regel kende ik inderdaad al en gebruik ik ook voor de stamrecht.

 

Om even te muggenziften: Het is geen regel. Het is een besluit.

Link naar reactie
  • 0

 

Klopt. Zorg dus ook dat je de financiën netjes behandelt/afwikkelt. Bestuurdersaansprakelijkheid kan ook het gevolg zijn van financieel wanbeleid en dan ben je de euro's in je SR ook kwijt...

Toch zou dit geen reden moeten zijn om niet de voordelen van de werk-B.V. onder de Stamrecht Holding B.V. te gebruiken. Een goed opgebouwd plan en adequate besturing zorgt ervoor dat de euro's in de Stamrecht Holding B.V. blijven :)

 

 

 

Helemaal mee eens uiteraard

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.