• 0

Berekening ok voor bank?

beste HL folks,

 

Voor een financiering van een franchise nemer moeten wij kengetallen als solvabiliteit en liquiditeit presenteren. Nu is het niet heel moeilijk om te vinden hoe die berekend worden, alleen vraag ik me af of ik het zo juist heb berekend. Kunnen jullie me misschien vertellen of de balans klopt op de manier hoe ik hem presenteer en of de berekening ook klopt. Ik heb een screen gemaakt en de exel sheet bijgevoegd.

 

alvast bedankt voor de reacties.

 

voorbeeld.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Iarsbruggie,

 

Ik weet niet voor wie je deze berekening hebt gemaakt, maar als het wordt gebruikt, om bij een bank een financiering los te krijgen, zal je worden teleurgesteld.

1)Je start met een negatief eigen vermogen, banken willen altijd een positieve solvabiliteit! ( dus risicokapitaal!!)

2)Er is 20/m. krediet nodig, als ik aan de activakant kijk, zie ik daar een mogelijkheid om 3,6/m te verpanden tegen 20-30%.

3)De exploitatie geeft aan dat er geen mogelijkheid is om een normale ondernemersbeloning uit te keren.

 

Wordt er ook afgeschreven? Krediet lijkt in de vorm van een lening gevraagd te worden,de liquiditeit/kaspositie strookt hier niet mee.

 

Niet om je te ontmoedigen, maar gezien de punten die ik hier opnoem zal een aanvraag gezien worden als hobbymatig en ook als zodanig afgewezen worden met de boodschap, de benodigde financiële middelen binnen familie/vriendenkring te regelen.

Link naar reactie
  • 0

Hey Marco,

 

Bedankt voor je reactie,

 

Het gaat hier om een toeristen seizoen van 3 maanden. De beloning voor de franchise nemer is 5000 en is opgenomen in de resultaten rek. Hoe stel jij voor de balans op te stellen met de winsten zoals die te zien zijn in de resultaten?

 

De -10.000 van het krediet is de franchise fee. Ik neem aan dat je die niet kan opnemen op de balans als activa? De afschrijving van het gereedschap om de winst te realiseren is 30% en wordt afgeschreven tot 0. in 2013 wordt er voor 4000 opnieuw voor 2 keer 2000 aan gereedschap gekocht.

 

mvg

 

Lars

Link naar reactie
  • 0

De -10.000 van het krediet is de franchise fee. Ik neem aan dat je die niet kan opnemen op de balans als activa?

 

Als deze 10/m. entreefee is, kan die geactiveerd worden, gevolg is dat balans verlengd wordt en het eigen vermogen 262,00 negatief wordt. Bank verwacht een eigen vermogen van minimaal 25 tot 30 % dus ca 6/m. waardoor kredietbehoefte 14/m. wordt

 

En nogmaals, voor dit soort kredietbedragen loopt een bank echt niet warm.

Alternatief: of jullie als franchisegever financieren alles; of franchisenemer brengt voldoende eigen middelen mee om dit plan te realiseren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Marco,

 

Nogmaals bedankt voor je reactie,

 

Er moet toch een manier zijn om met de te verwachtte winsten een eigen onderneming op te kunnen zetten? Zoniet zouden wij het kunnen financieren, maar zien dan te weinig voordeel in om er een franchise constructie van te maken.

 

Hoe ziet de balans eruit als je de franchise fee van 10.000 activeert?

 

gr

 

lars

Link naar reactie
  • 0

Beste lars,

 

Aan de actiefzijde 10/m. opvoeren, aan de andere kant het eigen vermogen met 10/m. corrigeren.

 

Je mag van een startende ondernemer/franchisenemer toch verwachten dat hij kapitaal inbrengt? of moet het risico van het ondernemen dan helemaal bij derden weggelegd worden. In dat geval zou het wel erg makkelijk worden om een eigen bedrijf op te starten ! komen we straks HL-"knokploegen" tekort

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.