• 0

IB voor ondernemers 2010 (Eenmanszaakje en VOF)

Beste forumleden,

 

Ik moet dit jaar voor het eerst een IB aangifte doen voor mijn in 2010 opgerichtte eenmanszaakje en vof (en ook nog wat inkomen uit loondienst) en loop hierbij tegen een aantal zaken op waar ik jammer genoeg zelf niet helemaal uit kom. Mijn voornaamste probleem is niet het reeds vaak op dit forum gehoorde "saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan het saldo w&v rekening", aangezien die na het lezen van tips op andere threads momenteel wel overeen komen, maar het feit dat ik eerlijk gezegd echt niet weet of ik het wel correct heb ingevuld.

 

Hopelijk willen jullie mij hierbij helpen door te kijken of wat ik heb ingevuld juist of onjuist is en aangeven waar ik zaken moeten aanpassen. Ik begrijp uiteraard dat hulp van een belastingadviseur of administrateur mij direct uitkomst zou kunnen bieden, maar aangezien mijn inkomsten in 2010 zoals jullie zien nog behoorlijk laag waren, hoopte ik de aangifte dit jaar uit oogpunt van besparing nog zelf te kunnen indienen :)

 

Ik weet niet goed hoe ik (belastingtechnisch) moet omgaan met het feit dat ik slechts een deel van de winst heb uitgekeerd aan mezelf en een deel in de eenmanszaak heb laten zitten als reservering voor de eventuele belastingen. Hier hoef ik door de zelfstandigen- en startersaftrek waarschijnlijk helemaal niets van te betalen, dus kan ik het mezelf alsnog uitkeren. Uit de VOF heb ik zelfs helemaal niets gehaald.

 

De eenmanszaak was mijn voornaamste bron van inkomen en ik heb daaruit in 2010 in totaal €1.717 aan mezelf overgemaakt vanaf de zakelijke rekening. Betreft dit dan een privéonttrekking? Als dit zo is, zou ik dit in Box 1 moeten aangeven onder de kop privéonttrekking in contanten (wat ik nu heb gedaan).

 

Wellicht nog handig om te vermelden dat ik enkel betalingen op bankrekening heb ontvangen, niets contant. Mijn excuses als ik teveel informatie geef, maar ik heb alle informatie waarvan ik dacht dat deze relevant was hieronder neergezet.

 

Eerst geef ik de cijfers voor de eenmanszaak en daarna voor de VOF, al is de kans zeer groot dat mijn balansen niet kloppen.

 

Eenmanszaak

 

Winst en verliesrekening

Omzet (ex BTW): € 2.642

Kosten (ex BTW): €1.176 (waaronder 2e hands laptop à €500, cash betaald, die ik dit jaar volledig willekeurig wil afschrijven)

Netto winst: €1.466

 

In het aangifte gedeelte W&V van de eenmanszaak heb ik het volgende ingevuld:

* Opbrengsten: €2.642

* Afschrijvingen en waardeveranderingen >> Overige materiele vaste activa: €500 (de laptop)

* Overige bedrijfskosten >> andere kosten: €676

* Saldo winst- en verliesrekening: €1.466

 

Balans

ACTIVA

* materiele vaste activa: beginwaarde €0, eindwaarde €0. (ivm aangekochte en afgeschreven laptop)

* liquide middelen: beginwaarde €0, eindwaarde €249 (simpelweg gelijkgesteld aan ondernemingsvermogen)

* totale activa: fiscaal: €249

PASSIVA

* ondernemingsvermogen: beginwaarde €0, eindwaarde €249 (berekening volgens Ms&s, zie onder)

* totale passiva: fiscaal: €249

 

In een andere thread over IB vond ik een post van Ms&s die aangaf dat

 

Saldo begin boekjaar

winst +/+

prive stortingen ( dus van prive naar zaak ) +/+

----------------------------------

Prive opnamen ( dus van zaak naar prive ( om bv van te leven ) ) -/-

----------------------------------

Saldo einde boekjaar

 

Dan zou het ondernemingsvermogen (EV) van de eenmanszaak uitkomen op 0 + 1.466 + 500 - 1717 = €249.

 

Onder privéstortingen heb ik de €500 opgegeven die ik gebruikt heb om de laptop te kopen, aangezien dit dus niet met geld vanaf de zakelijke rekening is betaald (al vind ik de scheiding tussen privegeld en bedrijfsgeld moeilijk te maken voor een eenmanszaak).

 

Bij tabblad Willekeurige Afschrijving heb ik de Laptop ingevuld, afschrijvingsbedrag €500, boekwaarde einde jaar: €0

 

 

 

VOF

 

(NB: deze geef ik op "persoonlijk niveau" (keuze in aangifte), dus mijn deel (50%) van de bedrijfscijfers)

 

Winst & verliesrekening

Omzet (ex BTW): €1.022 (Mijn deel: €511)

Kosten (ex BTW): €94 (Mijn deel: €47)

Netto Winst: €928 (Mijn deel: €464)

 

In het aangifte gedeelte W&V van de VOF heb ik het volgende ingevuld:

* Opbrengsten: €511

* Overige bedrijfskosten €47

* Saldo winst- en verliesrekening: €464

 

Balans

ACTIVA

* liquide middelen: beginwaarde €0, eindwaarde: €464 (wederom maar gelijkgesteld aan ondernemingsvermogen)

* totale activa: fiscaal: €464

PASSIVA:

* ondernemingsvermogen: beginwaarde €0, eindwaarde €464

* totale passiva: fiscaal: €464

 

Om het geheel compleet te maken, mijn loon uit een bijbaan bedroeg €1.177 en ingehouden loonbelasting hierover €246.

 

Het overzicht van de te verzenden aangifte ziet u in de bijlage bij dit bericht (in .gif bestand)

 

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie input!

aangifte2010.thumb.gif.a59dd2382a45ec7e42c14343b66297fe.gif

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik begrijp uiteraard dat hulp van een belastingadviseur of administrateur mij direct uitkomst zou kunnen bieden, maar aangezien mijn inkomsten in 2010 zoals jullie zien nog behoorlijk laag waren, hoopte ik de aangifte dit jaar uit oogpunt van besparing nog zelf te kunnen indienen :)

Prekend voor eigen parochie constateer ik dan dat goedkoop wel eens duurkoop kan blijken te zijn - wellicht kan die fiscalist zich terugverdienen door allerlei aftrekposten en faciliteiten toe te passen waar je het bestaan niet van weet...

Ik weet niet goed hoe ik (belastingtechnisch) moet omgaan met het feit dat ik slechts een deel van de winst heb uitgekeerd aan mezelf en een deel in de eenmanszaak heb laten zitten als reservering voor de eventuele belastingen.

Niet. Ook als je de winst in de eenmanszaak en/of de VOF laat zitten, moet je daar toch belasting over betalen. Het gaat er niet om wat je opneemt, maar wat je verdient. De inkomsten van zowel de eenmanszaak als jouw aandeel in de VOF zijn rechtstreeks van jou.

 

De eenmanszaak was mijn voornaamste bron van inkomen en ik heb daaruit in 2010 in totaal €1.717 aan mezelf overgemaakt vanaf de zakelijke rekening. Betreft dit dan een privéonttrekking? Als dit zo is, zou ik dit in Box 1 moeten aangeven onder de kop privéonttrekking in contanten (wat ik nu heb gedaan).

Ja. En je zult zien dat die privéonttrekking geen effect heeft op de winst. Als je goed kijkt, tenminste. Want als je de onttrekking invult, zie je de winst volgens de vermogensvergelijking wel stijgen. Maar als het goed is, stijgt die dan naar het niveau dat de winst- en verliesrekening aangeeft, zodat dat weer in evenwicht is.

* liquide middelen: beginwaarde €0, eindwaarde €249 (simpelweg gelijkgesteld aan ondernemingsvermogen)

Dat gelijkstellen is wellicht niet zo handig, tenzij je bedoelt dat je je ondernemingsvermogen hebt gesteld op het bedrag dat uiteindelijk op je bankrekening stond. Dan zou het mogelijk, eventueel, kunnen kloppen. Heb je nog bedragen tegoed van klanten, of moet je nog bedragen betalen aan leveranciers, banken, etc? Die moet je uiteraard ook op de balans opnemen. Heb je bedragen vooruitontvangen waarvoor je nog iets moet doen, of betaald waarvoor je nog iets moet krijgen? Dan moet je dat ook verwerken.

 

Verder zag het er niet direct verkeerd uit, maar ik heb niet heel erg diepgaand gekeken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Vriendelijk bedankt voor je reactie ronaldinho! Dankzij jouw opmerkingen snap ik al wat beter hoe de vork in de steel zit.

 

Dat gelijkstellen is wellicht niet zo handig, tenzij je bedoelt dat je je ondernemingsvermogen hebt gesteld op het bedrag dat uiteindelijk op je bankrekening stond. Dan zou het mogelijk, eventueel, kunnen kloppen. Heb je nog bedragen tegoed van klanten, of moet je nog bedragen betalen aan leveranciers, banken, etc? Die moet je uiteraard ook op de balans opnemen. Heb je bedragen vooruitontvangen waarvoor je nog iets moet doen, of betaald waarvoor je nog iets moet krijgen? Dan moet je dat ook verwerken.

 

Mijn situatie is eigenlijk heel erg simpel: de paar facturen die ik verstuurd heb zijn allen betaald en ik heb geen vorderingen openstaan of schulden aan leveranciers. Daarom zou je wellicht verwachten dat ik mijn balans ook makkelijk zou kunnen opstellen, maar helaas is mijn beperkte heao-kennis hierover alweer enkele jaren weggezakt.

 

Het gelijkstellen van liq.middelen aan ondernemingsvermogen heb ik enkel gedaan om tot gelijke bedragen aan activa & passiva zijden te komen. Ik heb het OV berekent obv een sommetje dat ik hier op het forum vond (die ik eerder noemde) en ga ervanuit dat deze klopt... en aangezien ik denk ik geen andere posten heb aan activa-zijde dan liq.middelen heb ik dat gehele bedrag maar daar ingevuld. Toegegeven, niet een bijster grondige methode, maar ik weet niet echt beter.

 

Maar is het mogelijk dat een balans enkel uit liq. middelen (activa) en ondernemingsvermogen (passiva) bestaat? Ik vermoed namelijk dat ik de meest simpele balans ooit heb opgesteld.

 

En is het o.b.v. de gegevens die ik heb gepost uberhaupt mogelijk om de balans op te stellen of ontbreken er nog zaken?

Link naar reactie
  • 1

Je balans lijkt gewoon te kloppen. Tja, het hoeft niet altijd moeilijk te zijn ;) De boekingen zijn eigenlijk:

 

Winst & Verlies:

 

OMZET

2642 credit

 

KOSTEN

1176 debet

 

Balans:

 

EIGEN VERMOGEN

500 credit (storting prive)

1717 debet (opname prive)

1466 credit (winst volgens w&v)

 

BANK

2642 debet (ontvangen omzet)

1176 credit (betaalde kosten)

500 debet (storting prive)

1717 credit (opname prive)

 

Per saldo dus € 249 op de bank en dus € 249 EV. :P

Link naar reactie
  • 0

Kau, hartstikke bedankt voor de informatie! Ik heb de cijfers die jij gaf maar even overgenomen voor mijn eigen administratie. Wat jij nu in een aantal regels uiteenzet kostte mij toch minstens een aantal A4-tjes haha!

 

Dankzij HigherLevel verstuur ik de aangifte dit jaar toch met een vrij gerust hart :) Thnx en wat mij betreft kan er een slotje op!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Beste Formumleden,

 

aansluitend op de hier behandelde zaken en andere behandelde voorbeelden hier op de site heb ik drie korte vragen:

 

1) zijn bedragen die je overboekt van je bedrijgsrekening (rabo), naar je telebedrijfsrekening (Rabo) ook prive ontrekkingen, en visa versa prive stortingen? Ik vraag die omdat als ik dit doe (eenmanszaak service verlener zonder voorraad) ik in de aangifte niet de beruchte melding krijg dat mijn overzicht niet klopt of dat bedragen niet gelijk zijn (op het einde)

 

2) als het eindvermogen in 2009 5575 euro is (volgens boekhouder) , en er tussen 31-12-2009 en 1-1-2010 niets veranderd is, dan is dit toch gelijk aan elkaar (vraag 1 bj het invullen van IB)

 

3) hoe moet je betalingen vanaf zakelijk rekening voor prive gebruik(boodschappen etc) zien? prive ontrekkingen ook?

 

alvast bedankt en een fijn weekend

Link naar reactie
  • 0

1. verschuivingen tussen 2 zakelijke rekeningen zijn geen privé onttrekkingen maar een verschuiving op de zakelijke balans van de ene rekening naar de andere rekening

 

2. Er is nooit een verschil tussen de eindbalans en de begin balans. anders gaat er iets mis. de begin balans moet altijd gelijk zijn aan de eind balans. (hoewel, het enige verschil dat kan is dat het resultaat van het vorig jaar in de begin balans aan het eigen vermogen word toegevoegd.

 

3. Alle betalingen die geen zakelijk doel hebben zijn prive opname..

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Hartelijk dank voor de informatie.

 

Het bleek dat ik enkele zaken niet had aangemerkt als prive ontrekkingen, waardoor het verschil op het einde ontstond.

 

Door alles na te gaan en opnieuw te boeken, is het kloppend.

 

Mijn dank en een fijn weekend

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.