• 0

Kleine ondernemersregeling verkeerd/onjuist toegpast

Hoi,

 

Ik heb een vraagje over de KOR. Mijn partner heeft een brief van de belastingdienst gekregen dat hij de KOR onjuist heeft toegepast. Nu moet hij misschien alsnog de BTW terugbetalen. Nu vroeg ik me af wanneer je geen KOR mag toepassen. Ik ken het wetsartikel maar, ik snap niet waarom het onjuist is toegepast. Voor zover ik wet voldoet hij aan de eisen:

 

* U betaalt, na aftrek van de voorbelasting, in een jaar € 1.883 of minder btw.

* U hebt een eenmanszaak of u maakt deel uit van een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma. Bij een samenwerkingsverband geldt dat de deelnemers geen rechtspersonen mogen zijn.

* U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw, zoals het regelmatig boeken van de ontvangsten en het bewaren van uw facturen.

* Uw onderneming is in Nederland gevestigd (deze voorwaarde geldt niet als u als buitenlandse ondernemer uitsluitend in Nederland prestaties verricht).

 

Het ging om de jaren 2007-2009. Het te betalen BTW bedrag per jaar is lager dan € 1.345 na aftrek van voorbelasting.

Ikzelf heb ook de KOR toegepast maar (nog) geen brief gekregen en we hebben dezelfde situatie: heb in die periode een parttime baan gehad. Mijn freelancewerkzaamheden heb ik als resultaat uit overige werkzaamheden aangemerkt. Mag je in dit geval dan geen KOR toepassen? We waren in die periode wel ondernemer voor de omzetbelasting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag totoro

 

Ook als je aan de voorwaarden voldoet, kun je nog steeds een fout maken met de KOR. Als je bijv. de regels toepast zonder de beperkingen dan gaat het mis. Voorbeeld:

 

Verschuldigde BTW op jaarbasis 1.000

KOR = (1.883 - 1.000) x 2,5 = 2.207.

 

Als je nu niet in de gaten houdt dat de KOR niet tot een teruggave kan leiden, dan gaat het mis. Je kunt namelijk wel een KOR invullen van 2.207. Zonder controle betaalt de fiscus dat gewoon uit en halen ze dat nu weer terug.

 

Kan het zijn dat dit gebeurd is?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nou, punt 2 is toch vrij duidelijk? :)

 

* U hebt een eenmanszaak of u maakt deel uit van een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma.

 

En jij hebt het over resultaat uit overige werkzaamheden.

Link naar reactie
  • 0

En jij hebt het over resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Da's niet van invloed Kau. Een bij de KvK geregistreerde eenmanszaak kan voor de IB best een resultaat uit overige werkzaamheden opleveren, maar dat is voor de KOR irrelevant. De KOR mag je ook toepassen als je voor de IB een ROW genieter bent. Staat helemaal los van de IB criteria voor winst uit onderneming.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dag totoro

 

Ook als je aan de voorwaarden voldoet, kun je nog steeds een fout maken met de KOR. Als je bijv. de regels toepast zonder de beperkingen dan gaat het mis. Voorbeeld:

 

Verschuldigde BTW op jaarbasis 1.000

KOR = (1.883 - 1.000) x 2,5 = 2.207.

 

Als je nu niet in de gaten houdt dat de KOR niet tot een teruggave kan leiden, dan gaat het mis. Je kunt namelijk wel een KOR invullen van 2.207. Zonder controle betaalt de fiscus dat gewoon uit en halen ze dat nu weer terug.

 

Kan het zijn dat dit gebeurd is?

 

groet

Joost

 

 

 

Dag Joost,

 

Ik weet dat er per kwartaal omzetbelasting is gedaan en het is in 1 of 2 kwartalen in een jaar dat er meer geinvesteerd is/voorbelasting betaald dan er aan BTW betaald moest worden. Dan krijg je inderdaad een bedrag dat de fiscus moet betalen in de overige kwartalen is dan weer de KOR toegepast. Het ging als het goed is altijd om BTW bedragen tot 1345 EUR na aftrek van voorbelasting. Ik zal nog even de details opzoeken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag totoro,

 

dan zit daar de fout, denk ik. De KOR-berekening moet je toepassen op het jaarsaldo van verschuldigde BTW minus voorbelasting. Als je in 1e kwartaal geld terugvraagt en de volgende kwartalen moet je betalen, maar pas je de KOR toe, kun je dat herstellen door dit in het laatste kwartaal recht te trekken. Je past dan negatieve KOR toe, zodat je jaarsaldo op 0 uitkomt.

 

Waar ook veel fouten mee worden gemaakt, is de combinatie verlegde BTW en KOR. Bij verlegging bij (onder)aanneming, verwervingen (leveringen/diensten uit andere EU-landen) en verlegging bij invoer (van buiten de EU) moet je een aparte berekening voor de KOR-aftrek maken, waarbij de verschuldigde BTW uit die verlegging niet meedoet. De voorbelasting m.b.t. die verleggingen doet wel mee.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

Ik heb even nagevraagd wat mijn partner heeft teruggekregen en volgens zijn administratie komt het bedrag niet overeen met wat in de brief van de belastingdienst staat. Nu maar ff nabellen hoe zij dan op dat bedrag zijn gekomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.