• 0

Factuur- en afleveradres verschillend bij intercommunautaire levering

Mijn bedrijf levert producten aan andere bedrijven binnen de EU. Het BTW-nummer van de klant is gecheckt en in orde. De klant wil de levering echter op een ander adres ontvangen dan het factuuradres, mogelijk op een privé-adres. Mogen de producten nu tegen 0% BTW (intercommunautaire levering) gefactureerd worden?

 

Ik kan de regels hierover niet vinden. Volgens een medewerker van de Belastingtelefoon kan in dit geval gewoon tegen 0% gefactureerd worden, als er maar een geldig BTW-nummer op de rekening staat.

 

Is dat echt zo? Ik wil het graag geloven maar heb zo mijn twijfels. Wat moet ik precies controleren? Snapt deze medewerker van de Belastingdienst het zelf niet of maakt het inderdaad niet uit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uit de woorden van dennan (die overigens niet het topic startte dus niet de TS is ;)) begrijp ik eigenlijk dat er wel degelijk al gefactureerd is:

 

... zover geen probleem aangezien wij het BTWnummer van het faktuuradres hadden gebruikt...

 

 

Maar het kan ook zijn dat dennan zich ongelukkig uitdrukt - ellende als je niet de hele casus voor je hebt liggen.

 

 

Maar even terug naar jouw stelling:

 

 

Uiteraard kan (heb ik eerder gezegd) de factuur gericht worden aan de een en verstuurd worden aan de ander (postadres).

 

 

Volgens mij gaan het om niet meer dan dit. De factuur voor de Poolse firma moet naar een Deens adres verzonden worden. En we zijn heel had bezig om de casus veel moeilijk te maken dan zij is. Iedere andere mogelijkheid dan deze optie kan gewoon niet.

 

Blijf ik van mening dat het factuuradres van het Poolse bedrijf best als volgt kan zijn:

 

Hupperdepup International Poland Ltd

Frederikssquare 18

Kopenhagen, Denemarken

VAT Id. PLxxxxxxxxxxv01)

 

en het afleveradres is dan gewoon het adres in Polen - mag je gewoon op de factuur vermelden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij gaan het om niet meer dan dit. De factuur voor de Poolse firma moet naar een Deens adres verzonden worden. En we zijn heel had bezig om de casus veel moeilijk te maken dan zij is. Iedere andere mogelijkheid dan deze optie kan gewoon niet.

 

Blijf ik van mening dat het factuuradres van het Poolse bedrijf best als volgt kan zijn:

 

Hupperdepup International Poland Ltd

Frederikssquare 18

Kopenhagen, Denemarken

VAT Id. PLxxxxxxxxxxv01)

 

Dennis,

 

Als er inderdaad een bedrijf bestaat, "Hupperderpup Int. Poland Ltd' en dit bedrijf gevestigd is op Freerikssquare in Kopenhagen, Denemarken en zij hebben een BTW-nummer PLxxxxxxv01 - en dat nummer dan ook werkelijk klopt volgens de VIES database! - dan is dit factuuradres natuurlijk helemaal goed (als dat ook de koper is, dus diegene die ook een factuur uitgereikt moet krijgen).

 

Maar dat lijkt mij sterk:

Bij mijn weten heb je geen ondernemingen in de VIES database met een PLxxxxxxxx BTW-nummer (een Pools BTW-nummer dus) die niet in Polen gevestigd zijn.

 

Ik denk dat dit bedrijf - in dit fiktieve voorbeeld - dan een Deens BTW-nummer heeft en dit nummer moet op de factuur vermeld worden (als dit de koper is!).

 

Dat fiktieve BTW-nummer "PLxxxxxxxxxv01" zal mijns inziens bij een ander bedrijf horen, dat wel in Polen gevestigd is (of daar een vaste inrichting heeft).

 

p.s. Verdomd, je hebt gelijk: TS en dennan zijn twee verschillende personen…

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten heb je geen ondernemingen in de VIES database met een PLxxxxxxxx BTW-nummer (een Pools BTW-nummer dus) die niet in Polen gevestigd zijn.

 

 

;D

Ik ken ze ook niet, maar ik vind het niet onwaarschijnlijk dat ze er zijn ;D

 

Als ik bijvoorbeeld bij de applestore een computer koop krijg ik een factuur uit Ierland (is apple sales gevestigd) met een Nederlands factuurnummer. Dus waarom zou een Iers bedrijf wel een Nederlands BTW-nummer kunnen hebben en een bedrijf gevestigd in Denemarken niet een Pools factuurnummer kunnen hebben?

 

 

Ik denk dat dit bedrijf - in dit fiktieve voorbeeld - dan een Deens BTW-nummer heeft en dit nummer moet op de factuur vermeld worden (als dit de koper is!).

 

 

Maar het Poolse bedrijf is de koper, de factuur moet alleen maar naar Nederland verzonden worden...

 

 

Dat fiktieve BTW-nummer "PLxxxxxxxxxv01" zal mijns inziens bij een ander bedrijf horen, dat wel in Polen gevestigd is (of daar een vaste inrichting heeft).

 

 

Zullen we het er op houden dat we gewoon te weinig info hebben om adequaat te kunnen antwoorden op de casus van dennan? We kunnen alleen zinnige algemeenheden zeggen en volgens mij spreken wij elkaar daar niet tegen. Als dennan een passend antwoord wil hebben zal hij meer info moeten geven ;D

 

 

p.s. Verdomd, je hebt gelijk: TS en dennan zijn twee verschillende personen…

 

 

;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als ik bijvoorbeeld bij de applestore een computer koop krijg ik een factuur uit Ierland (is apple sales gevestigd) met een Nederlands factuurnummer.

 

Ha Dennis,

Tis al (te?) laat, ik neem aan dat je dit bedoelt:

"Een factuur uit Ierland met een Nedrlands BTW-nummer" (niet factuurnummer, dus)?

 

Ik kan me niet voorstellen dat je een factuur van 'Apple Ireland Ltd, Dublin (of whatever), Ireland' met een Nederlands BTW-nummer (van de leverancier) erop ontvangt van Apple. Daar zal dan toch een Iers BTW-nummer opstaan (of de factuur komt van Apple NL).

 

 

Maar het Poolse bedrijf is de koper, de factuur moet alleen maar naar Nederland verzonden worden...

 

Nee, dat is niet wat dennan zegt. Hij/zij zegt dat de koper (afnemer) een factuur wil hebben met als:

Factuurnaam+adres: Denemarken

BTW-nummer: Polen

 

En dat kan niet.

 

Jij blijft zeggen dat je de factuur overal naar toe kan sturen (postadres), daar heb je gelijk in, maar dat gaat het hier niet om. De factuur moet goed zijn en dat is deze niet als die op basis van deze gegevens opgemaakt wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb niet de hele draad gelezen, maar heeft iemand hier de term ABC-transactie al laten vallen?

 

Nee, het is een beetje een warrig en vaag verhaal (vind ik), maar het gaat nu over het volgende:

Een vraagsteller (dennan) heeft kennelijk het verzoek gekregen van zijn klant (factuuradres in Denemarken, afleveradres in Polen) om op de factuur naast de naam+adres van de afnemer in Denemarken het BTW-nummer van het Poolse bedrijf (in plaats van het Deense nummer, lijkt het) te vermelden.

(De reden is onbekend, kennelijk is het hetzelfde concern.)

 

En dat kan niet (zeg ik). Natuurlijk kan je het wel doen, alleen is je factuur dan ondeugdelijk (wat niet zo best is).

 

Ik neem aan dat dennan de vraag van de klant goed begrepen heeft, maar daar zijn ook wel enige twijfels over heb ik begrepen van anderen.

 

Dennan moet, als de klant wil dat de BTW verlegd wordt naar het Poolse bedrijf, mijns inziens gewoon de N.A.W. gegevens uit de VIES database als afnemer op de factuur vermelden.

Dus een ABC contract lijkt niet aan de orde te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hij/zij zegt dat de koper (afnemer) een factuur wil hebben met als:

Factuurnaam+adres: Denemarken

BTW-nummer: Polen

 

Dit is inderdaad wat ik bedoel Peter.. :)

 

Op dit moment lopen we alweer tegen een ander probleem en dat is nml. dat wij geen Pools BTW nummer aan een Deense klant kunnen hangen in ons administartie systeem (Afas).

 

Er is inderdaad ook in de vies database geen wisseling van BTW nummer mogelijk, Pools BTW aan Pools bedrijf en Deens aan Deens.

 

ik ga onze klant het nieuws brengen.

 

Allen bedankt voor jullie input en mee denken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.