• 0

Aangifte Omzetbelasting 2010 - Activa / Passiva

Beste allemaal,

 

Ik heb een vraag omtrent de aangifte over 2010. Ik heb een eenmanszaak en in het aangifte programma van de BD stuit ik op het invullen van de activa / passiva.

 

In 2010 heb ik in principe 2 "investeringen" gedaan. Een laptop, á €428,- (incl BTW), en een camera, á €454,- (incl BTW). Vallen deze uitgaven onder investeringen en moet ik deze dus op de materiële vaste activa post bijschrijven? En kunnen deze "investeringen" willekeurig afgeschreven worden?

 

Alvast bedankt

 

Gr.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ligt er helemaal aan of je OB-ondernemer bent of niet. Ik neem aan dat je dit wel bent omdat je het in de aanhef hebt over "Aangifte Omzetbelasting 2010" - hoewel ik eigenlijk denk dat je hier Inkomstenbelasting bedoeld.

 

Goed, beide aanschaffen vallen in dat geval onder de grens van EUR 450,00 en zijn dus geen investeringen. De aanschaf komt dus meteen geheel in mindering op je winst en ze worden niet bijgeschreven bij je activa. Willekeurige afschrijving is niet aan de orde.

 

Mocht je toch geen OB-ondernemer zijn dan is de grens EUR 450,00 inclusief BTW. In dat geval wordt de laptop dus niet bijgeschreven bij de activa (immers onder de EUR 450,00) maar de camera wel (meer dan EUR 450,00).

 

Kun je hier iets mee?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Allereerst dank voor de moeite voor het geven van een antwoord. Ik ben ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting. Concreet betekent dit dus dat beide investeringen niet bijgeschreven hoeven worden bij de activa. Is het in dat geval nog nodig om de activa / passiva balans in te vullen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Allereerst dank voor de moeite voor het geven van een antwoord. Ik ben ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting. Concreet betekent dit dus dat beide investeringen niet bijgeschreven hoeven worden bij de activa. Is het in dat geval nog nodig om de activa / passiva balans in te vullen?

 

Op de balans staan nog meer zaken, bijvoorbeeld bij activa: debiteuren (vorderingen) en liquide middelen (je zakelijke bankrekening). Als je daar invult zal je aan de passiva kant ook wat moeten invullen om het evenwicht te bewaren...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Dick, klopt. Dit is de eerste keer dat ik een dergelijke aangifte moet doen, vandaar mijn vragen. In principe heb ik op dit moment geen vorderingen of leningen en is het geld wat mijn bedrijf opbrengt hetgeen ik aan ondermersvermogen op de bank heb staan. Zou ik in dit geval mijn liquide middelen met me ondernemersvermogen moeten balanceren?

Link naar reactie
  • 0

Toch nog even een vraag. Ik ben de aangifte aan het afronden en hoef in principe alleen nog de liquide middelen en het ondernemingsvermogen in te vullen. Stel ik vul het volgende in (fictieve cijfers om het even makkelijk te maken):

 

Liquide middelen

Boekwaarde begin boekjaar: €200,-

Boekwaarde einde boekjaar: €600,-

 

Zelfde voor ondernemersvermogen

 

Het verschil van €400 is bewerkstelligd door de winst die ik heb gemaakt. Klopt het in dit geval en mag het ook zo? Het vreemde vind ik dat wanneer ik niets invul dat ik aan eind niets hoef te betalen en zodra ik het wel invul een X bedrag moet betalen.

Link naar reactie
  • 0

Toch nog even een vraag. Ik ben de aangifte aan het afronden en hoef in principe alleen nog de liquide middelen en het ondernemingsvermogen in te vullen. Stel ik vul het volgende in (fictieve cijfers om het even makkelijk te maken):

 

Liquide middelen

Boekwaarde begin boekjaar: €200,-

Boekwaarde einde boekjaar: €600,-

 

Zelfde voor ondernemersvermogen

 

Het verschil van €400 is bewerkstelligd door de winst die ik heb gemaakt. Klopt het in dit geval en mag het ook zo? Het vreemde vind ik dat wanneer ik niets invul dat ik aan eind niets hoef te betalen en zodra ik het wel invul een X bedrag moet betalen.

 

 

Ik vermoed dat het programma zijn werk niet kan doen als je de balans niet invoert. De Belastingdienst werkt met een Winstaangifte, en een van de methoden om de winst te bepalen is het vergelijken van de vermogenspositie van het bedrijf. Als je deze positie niet invoert kan de winst alleen maar bepaald worden aan de hand van de verlies- en winstrekening en niet gecontroleerd worden aan de hand van de vermogensontwikkeling. Ik denk dat het programma dan aangeeft dat er 0 uit de aangifte komt rollen, maar ik vermoed ook dat de aangifte niet goedgekeurd zal worden als je deze probeert in te vullen (= nog niet af).

 

Maar wees gerust, betalen moet je ;D

 

Wat ik mij wel afvraag is waarom je jouw bedrijfsactiviteiten niet gewoon aangeeft bij het Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW)? Hier kun je gewoon je omzet invullen en je kosten aftrekken, zonder dat je hoeft te rommelen met het opstellen van balansen en zo. Gezien het feti dat je geen recht hebt op ondernemersfaciliteiten als zelfstandigenaftek doe je jezelf ook niets tekort als je hiervoor zou kiezen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Liquide middelen

Boekwaarde begin boekjaar: €200,-

Boekwaarde einde boekjaar: €600,-

 

Ik begrijp niet waar je liquide middelen begin boekjaar neer zet.

Winst wordt niet bepaald door liquide middelen. Winst is je resultaat verlies en winst (omzet- kosten)

Dezelfde winst moet komen uit de balans (gelijkmaken) van activa en passiva.

Een positief eindsaldo (per31-12-2010) van de bankrekening (zakelijk) en andere liquide middelen (kas? van de zaak) staan op activa.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem overigens aan dat het hier gaat om het onderdeel resultaat uit overige werkzaamheden in de aangifte inkomstenbelasting en niet om een winstaangifte. TS vermeldt immers geen IB-ondernemer te zijn, maar slechts OB-ondernemer en zal dus geen beschikking hebben over de winstaangifte voor IB-ondernemers. Wel heeft hij een eenmanszaak, maar dat zal dan volgens de KvK-criteria zijn.

 

Marcel, kun je daar duidelijkheid over geven?

 

Voor het overige is het mede van belang welk stelsel wordt aangehouden en hoe je met de verschillende activa omgaat. Wanneer je slechte een privébankrekening hebt en geen zakelijke, kun je ook het saldo aan liquide middelen aan het eind van het jaar op nihil stellen. Wat je zou moeten hebben aan liquide middelen merk je dan aan als privé-onttrekking. Maar dat is maar 1 mogelijkheid.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho,

 

Zoals gezegd ben ik ondernemer voor de OB. Ik heb inderdaad niet de beschikking over de winstaangifte voor IB-ondernemers.

 

Ik heb in de tussentijd nog even gestoeid met de balans maar steeds wanneer ik iets invul in de balans moet ik uiteindelijk gaan betalen. Vul ik niets in, hoef ik ook niets te betalen. Als ik ondernemer voor de OB ben dan hoef ik toch geen inkomstenbelasting te betalen... Of doe ik (weer) iets fout?

Link naar reactie
  • 0

Als ik ondernemer voor de OB ben dan hoef ik toch geen inkomstenbelasting te betalen... Of doe ik (weer) iets fout?

 

Marcel,

 

OB of BTW wordt aan jou betaald door je afnemer en jij draagt dat af aan de fiscus. Saldo voor jou 0, kost je dus niets.

Inkomstenbelasting (IB) komt uit je eigen zak en betaal je over je inkomsten minus sommige kosten. Dus die twee hebben, ff simpel gezegd, niets met elkaar te maken.

 

Wat je moet betalen wordt niet bepaald door wat je op je balans invult, maar wat er als resultaat uit je verlies- en winstrekening komt.

Trouwens, wel of geen ondernemer voor de IB, een boekhouding moet je sowieso voeren.

 

Maar als ik je vragen zo lees, zou ik een boekhouder zoeken. Dit gaat je teveel tijd kosten. Jij bent goed in ondernemen, de boekhouder op zijn/haar gebied. O.K., zo'n man/vrouw kost geld, maar het kan je veel geld besparen aan fout ingevulde aangiften. Bovendien heb jij meer tijd voor je onderneming.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.