• 0

verdeling winst met collega

Hallo allemaal

 

Vorig jaar ben ik gestart als zelfstandige (ZZP) en heb een eigen schildersbedrijf. Omdat ik het enorme werkaanbod niet meer alleen aan kon ben ik sinds vorige maand samen gaan werken met een oud collega. Deze oud collega is vorige maand dus zelfstandig geworden.

Nu is het zo dat we dus allebei apart een schildersbedrijfje hebben en we hebben goede afspraken gemaakt dat we van elke klus de winst delen. Als schilder mag je op zowel arbeid als de gebruikte materialen 6% BTW factureren naar de klant wanneer de woning particulier bewoond word en de woning 2 jaar of ouder is.

 

Nu zijn we op het punt dat we onze eerste 6% klus samen klaar hebben en dat we dus de winst zullen gaan verdelen en dus elkaar een factuur moeten gaan sturen. Alleen we komen er helemaal niet aan uit hoe we dit nu moeten gaan berekenen.

We moeten namelijk eerst 19% BTW afrekenen bij de groothandel op onze ingekochte materialen.

 

Kan iemand ons uitleggen hoe we dit nu moeten gaan berekenen? Graag aan de hand van een voorbeeld:

Totaalfactuur naar de klant € 5.000 incl. 6% BTW. Van dit totaalbedrag gaat er € 588,- ex. BTW af voor de gebruikte materialen.

 

Is het verstandig om elkaar BTW verlegd te gaan factureren? Of mag dit alleen bij zakelijke opdrachtgevers?

 

Ik zou jullie erg dankbaar zijn.

 

Groetjes,

Ron

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je gezamenlijk naar een klant factureert en je presenteert je als 2 eenmanszaken, gaat er m.i. iets fout.

 

Zetten jullie bv ook 2 BTW-nummers op de factuur?

 

Als je eenmanszaak wilt blijven, kun je m.i. beter ieder apart factureren.

 

Door je naar je klanten toe te presenteren als 1 ondernemer, zijn jullie m.i. hoofdelijk aansprakelijk voor elkaars schulden, maar misschien kan een jurist hier zijn licht op werpen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat u mij verkeerd begrijpt. Wij factureren niet gezamelijk naar de klant. De ene klus neem ik aan en factureer ik dus naar de klant toe voor het overeengekomen totaalbedrag uit mijn eerder gestuurde offerte.

De andere keer factureerd mijn collega dus naar een klant, we hebben dus ieder onze eigen klantenkring.

 

We huren mekaar dus voor iedere klus in, maar niet tegen een vast uurtarief maar we hebben de afspraak de winst gewoon te delen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal

 

Vorig jaar ben ik gestart als zelfstandige (ZZP) en heb een eigen schildersbedrijf. Omdat ik het enorme werkaanbod niet meer alleen aan kon ben ik sinds vorige maand samen gaan werken met een oud collega. Deze oud collega is vorige maand dus zelfstandig geworden.

Nu is het zo dat we dus allebei apart een schildersbedrijfje hebben en we hebben goede afspraken gemaakt dat we van elke klus de winst delen. Als schilder mag je op zowel arbeid als de gebruikte materialen 6% BTW factureren naar de klant wanneer de woning particulier bewoond word en de woning 2 jaar of ouder is.

 

Nu zijn we op het punt dat we onze eerste 6% klus samen klaar hebben en dat we dus de winst zullen gaan verdelen en dus elkaar een factuur moeten gaan sturen. Alleen we komen er helemaal niet aan uit hoe we dit nu moeten gaan berekenen.

We moeten namelijk eerst 19% BTW afrekenen bij de groothandel op onze ingekochte materialen.

 

Kan iemand ons uitleggen hoe we dit nu moeten gaan berekenen? Graag aan de hand van een voorbeeld:

Totaalfactuur naar de klant € 5.000 incl. 6% BTW. Van dit totaalbedrag gaat er € 588,- ex. BTW af voor de gebruikte materialen.

 

Is het verstandig om elkaar BTW verlegd te gaan factureren? Of mag dit alleen bij zakelijke opdrachtgevers?

 

Ik zou jullie erg dankbaar zijn.

 

Groetjes,

Ron

 

Persoon A zorgt voor inkoop van spullen: € 588.-

Persoon A factureert klant: € 5000.- Incl 6% BTW (€ 4716,98 excl.)

 

4716,98 excl - 588 excl = € 4128,98 over (brutowinst)

 

Persoon B factureert persoon A voor € 4128,98/ 2 = € 2064,49 PLUS 19% BTW. Totaal € 2456,74 dus.

 

Persoon A kan terugvorderen (BTW)

1. BTW inkoop spullen

2. Factuur ontvangen van persoon B

 

Persoon B moet betalen (BTW)

1. 19% BTW van € 2456,74 dient hij af te dragen.

 

 

Resultaat:

Zowel persoon A als persoon B hebben € 2064,49 verdient.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Sopper

 

Je bracht me op het verkeerde spoor door je opmerking dat je de winst gezamenlijk verdeeld. Dat lijkt nl heel erg op een samenwerkingsverband.

 

Als je zelf factureert aan de klant en je huurt voor de klus een andere zzp-er in, dan lijkt dit op onderaanneming. Degene die factureert aan de klant is de hoofdaannemer en degene die wordt "ingehuurd" is de onderaannemer.

 

Als de onderaannemer aan jouw factureert, is er inderdaad sprake van BTW verlegd. BTW verlegd is geen keuze, maar zelfs een verplichting als er sprake is van onderaanneming.

Link naar reactie
  • 0

Erg duidelijke berekeningen die jullie als voorbeeld geven, mijn dank!

 

Maar ben ik nu verplicht om op mijn factuur naar mijn collega BTW verlegd te zetten? Of kan ik beter 19% BTW factureren?

BTW verlegd zou wel makkelijker en logischer zijn.

 

Nogmaals bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Erg duidelijke berekeningen die jullie als voorbeeld geven, mijn dank!

 

Maar ben ik nu verplicht om op mijn factuur naar mijn collega BTW verlegd te zetten? Of kan ik beter 19% BTW factureren?

BTW verlegd zou wel makkelijker en logischer zijn.

 

Nogmaals bedankt.

 

 

Ik heb dit even nagekeken voor je en je moet inderdaad de verleggingsregeling toepassen. Ik raad je wel aan om je goed in te lezen: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-16.html

 

Succes ermee!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.