• 0

Zakelijke telefoonkosten, hoe zit het nou precies?

Momenteel heb ik een privé een telefoon met een sim-only abonnement maar ik wil deze verkopen en een andere telefoon aanschaffen zodat ik dit zakelijk kan boeken. Maar overal op internet lees ik verschillende verhalen over deze (mobiele) telefoniekosten. Kan iemand me duidelijk vertellen hoe het nu precies zit?

 

Wat ik wil doen:

- Telfort abonnement aanschaffen, toestelprijs € 499 (incl BTW), € 12,50 per maand (geen internet inbegrepen)

 

Ik wil dit abonnement echter niet gaan gebruiken, ik schaf het alleen aan voor de lage totale kosten. Ik wil mijn sim only abonnement gebruiken (€ 14,95 per maand incl internet) welke ik 50/50 zakelijk/prive gebruik (nooit buiten bundel).

 

- Is het nu zo dat ik de gehele prijs inclusief abonnementskosten (€ 12,50 per maand + € 499 voor toestel) kan opgeven en dit volledig zakelijk kan boeken, aangezien het zakelijke karakter groter is dan 10%?

- Hoe zit het precies met mijn sim-only abonnement, kan ik dat ook voor een gedeelte zakelijk boeken? Ook als ik nooit buiten de bundel bel en het zakelijke gedeelte lastig aan te tonen is (is wel aan te tonen, maar gaat heel erg moeilijk uitrekenen worden (nummers staan op factuur etc))

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Alleen het zakelijke deel van uitgaven die gedeeltelijk voor privé- en gedeeltelijk voor ondernemingsdoeleinden gedaan worden zijn aftrekbaar.

 

Dus wanneer het privégedeelte niet te verwaarlozen is, is het zaak om de uitgaven te splitsen.

 

Daarnaast zijn er sommige specifieke kostensoorten (zoals bijvoorbeeld telefoonabonnementen in de privéwoning) die speciale regels kennen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer zakelijk minimaal 10% wordt gebruikt, mogen de gehele kosten toch worden afgetrokken?

 

Ik sla altijd aan als mensen het woordje 'toch' inzetten als ware het een argument. >;(

Het antwoord is NEE.

 

De verwarring treedt vaker op, omdat je aan WERKNEMERS (voor de duidelijkheid, een zzp'er is absoluut géén werknemer van zijn eigen eenmanszaak) de telefoonkosten volledig mocht vergoeden als de telefoon voor ten minste 10% zakelijk gebruikt werd.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als je dit leest: "De kosten van de abonnementskosten en de gesprekskosten van een mobielabonnnement zijn aftrekbaar. Deze moeten natuurlijk wel zakelijk zijn. Fiscaal wil dit zeggen voor tenminste 10%." Dan lijkt het toch alsof je al die kosten mag aftrekken?

 

Maar nu dat niet het geval is, dan laat ik dat ook maar zitten. Ik wordt meestal zakelijk gebeld, ipv dat ik zelf moet bellen. Het gaat mij ook om de bereikbaarheid en om op internet eea op te kunnen zoeken, mail bijhouden etc. In dat opzicht gebruik ik hem 10% privé. Maar als ze enkel naar de nota kijken, dan gebruik ik hem 90% privé. Dus voor mijn gevoel is het dan sowieso oneerlijk.

 

Ik heb geen zin in heisa met de fiscus. Dan maar geen fiscaal voordeel voor het telefoonabonnement.

 

Wel goed dat het hier nog even duidelijk genoteerd staat, ook voor anderen! :)

Dus bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.