• 0

Mag dit in een NDA?

???

 

Hallo allemaal!

Ik heb me net aangemeld op dit forum, aangezien ik een aantal dringende vragen heb. Ik heb eens rondgekeken, en heb er vertrouwen in dat jullie mij verder kunnen helpen!!!

 

Het bedrijf waar ik voor werk zou graag een nieuw NDA willen opstellen, het huidige is enigzins verouderd. Ze hebben mijn hulp ingeroepen hierbij (ik ben juriste!). Ik ben echter niet zo thuis op het gebied van de NDA, dus ik twijfel een beetje aan de juiste inhoud van de agreement.

 

1) Ik geloof dat het mogelijk is een boetebeding in het NDA op te nemen? Hier zouden ze graag zien dat er een bepaling in de NDA komt in de zin van: "bij niet naleving van de voorwaarden is 'Company' (wederpartij zeg maar) verplicht een bedrag van € ....... aan ons te vergoeden. KAN DIT?????

 

2) In de NDA moet/kan??? ook een termijnbepaling worden opgenomen. Is het mogelijk een NDA "indefinitely" te laten voortbestaan??? Zo niet, wat is dan de langst mogelijke duur??

 

Hopend op een snelle reaktie,

bij voorbaat dank,

Guusje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Guusje,

 

Allereerst welkom uiteraard. Voor wat betreft de vraag wat wel en niet mag het volgende. Een NDA is vormvrij. Je kan in beginsel alles daarin opnemen wat je geregeld wil zien. De vraag is uiteraad of de wederpartij hiervoor wil tekenen.

 

Vaak maakt een geheimhoudingsovereenkomst deel uit van een groter geheel. Een boetebeding is daarbij niet ongebruikelijk. Een oneindige termijn ben ik ook al wel eerder tegengekomen. De vraag hoelang je een NDA in redelijkheid kunt laten voortbestaan is echter geheel afhankelijk van de omstandigheden. Stel dat jouw onderneming geen invulling meer geeft aan het voorwerp van de overeenkomst en de wederpartij wil hier wel iets mee doen, dan kan ik mij goed voorstellen dat een Nederlandse rechter een beroep op het handhaven van de NDA als onredelijk kwalificeert. Maar zoals gezegd, de (ook jou als jurist) bekende omstandigheden van het specifieke geval zullen hier doorslaggevend zijn. Succes!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.