• 0

MF verplicht voor DGA die geen werk verricht??

hallo. ik ben nieuw hier en hoop hier een antwoord te krijgen op een lang slepende vraag. Ik voer het bedrijf wat op naam staat van een kennis.. Vanwege diverse redenen kan ik zelf geen bedrijf op naam zetten.. en de persoon die het bedrijf heeft kreeg hem van zijn broer.. Zonder mijn inzet was het bedrijf nooit geworden tot wat het nu is met een bruto omzet van 400.000 euro per jaar.. Mijn kennis heeft wat van zijn eigen lasten in de BV telefoon auto e.d . Hiernaast heeft hij ook een holding voor een jaar of 7 en een andere onderneming sinds 1 jaar.

Onze samen werking is nu 2.5 jaar.. mijn beloning laat niks te klagen over.. maar al met al houden we nog niet echt geld over omdat we veel investeren. Nu is 1 van de grootste vragen de fee die hij ontvangt.. Hij factureert 3570 euro van uit de holding naar de BV..... Nu lees ik overal dat het moet na gelang de werkzaamheden en zo.. Maar hij doet niks in de BV.... En hij heeft er ook geen enkele moiete mee om de fee niet te ontvangen... Want hij heeft voldoende inkomsten uit de dingen die hij wel doet waar ik niet bij betrokken ben..

Maar volgens de boekhouder moet hij deze fee nemen.....

Klopt dit?? of kunnen we deze wel weg laten uit de boekhouding?? dit zal ons net de maandelijkse ruimte geven die we nu zo hard nodig hebben..

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hmm, interessante casus. Hij is niet in dienst bij de werkmaatschappij waar jij bij werkt. De aandelen zijn voor 100% in eigendom van zijn holding? Is de holding statutair directeur van de werkmaatschappij? Verricht hij zijn andere activiteiten vanuit zijn holding?

Zonder er in detail op in te gaan: voor aandeelhouderschap is geen verplicht salaris. Dus als jouw partner zich alleen maar als aandeelhouder opstelt en geen directeur is ligt er geen verplichting tot het opnemen van een gebruikelijk loon. Nadeel van deze constructie is dat de zeggenschap van jouw partner zich echt beperkt tot aandeelhouderszeggenschap behoren bij de AVA. Hij kan dus niet meer eenvoudig ingrijpen in zijn bedrijf.

Geef eens wat meer details n.a.v. de bovenstaande vragen, dan kunnen we wat concreter antwoorden.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Dennis is wat voorzichtig, terecht overigens. Maar ik durf onderstaande wel aan.

Als een aandeelhouder geen arbeid verricht (ook niet als bestuurder via zijn holding) dan is er geen enkele noodzaak tot een managementfee.

Vraag de boekhouder eens op grond van welke informatie hij meent dat dit wel verplicht is.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

alvast bedankt voor de reacties... de holding is 100% eigenaar van de BV ( van beide bv's) ik sta op de loonlijst maar draag zorg voor het reilen zeilen van heel het bedrijf. Zijn vriendin doet een deel administatie en staat ook op de loonlijst. |Ze wonen samen maar verder niks.. ook geen kinderen..... Deze holding heeft hij al enkele jaren.. En de bv was van zijn broer deze kom hem niet langer voort zetten en heeft hem met 4 man personeel en wat inventaris en autos over gedaan...... Toen bleek dat hij er geen verstand van had om er omzet binnen te halen... En ik toen als zzp-er in dezelfde branche werkzaam waren zijn we in contact gekomen.. We zijn sinds dien lekker uitgebreid tot 12 a 14 man personeel. November 2009 kreeg ik zwaar auto ongeluk en heb enkele maanden niet gewerkt... Ik was toen zzp-.. en gedwongen verkoop van mijn woning was gevolg... De rest laat zich raden. Na 4 maanden ben ik toen in dienst van deze bv gekomen.. en heb zelf de werkzaam fulltime voortgezet.

Zoals eerder vermeld hij heeft zijn auto, telefoon, auto waar zijn vriendin in rijd.. en wat andere dingentjes in de bv als maandelijkse lasten... samen vormen deze een post van ongeveer 3000 euro per maand... Dit vind hij meer dan voldoende als belonging voor het feit dat hij eigenaar is en dus ook al finacieele risico's draag.....

Maar dan komt er dus 3570 euro fee bij... Hij wilt dit niet.... maar zijn wel kosten voor het bedrijf die moet volgens boekhouder...

Hij heeft andere bron van inkomsten uit een andere bedrijf die ook niet onder holding valt. En wat hij al 14 jaar doet...

Maar volgense de boekhouder kunnen we dus niet van de fee af........ Meestal stort hij het netto loon weer terug iets van 1700 euro netto.... maar dan is er toch al weer 1400 ongeveer aan belastingen weg...... zonde.....

en de btw die we moeten voor financieren.. dus eigenlijk willen we van de fee af.....

• 0

Wie is statutair bestuurder van de vennootschap(pen)? Je geeft aan dat je geen bedrijf op naam kunt zetten (wat je ook daar mee moge bedoelen), dus ik neem aan dat jij dat niet bent. Kennelijk stelt de boekhouder zich op het standpunt dat die kennis toch werkzaamheden verricht en ik vermoed dat hij zich daarbij baseert op de omstandigheid dat die kennis vermoedelijk staat ingeschreven als bestuurder.

Wat ik niet snap is dat die boekhouder wel per se wil dat er een managementfee (kennelijk) als loon uitgekeerd wordt, maar wel toestaat dat de auto van de vriendin van die kennis volledig door de BV wordt betaald. De auto van die kennis zelf is nog tot daar aan toe (hoewel ook dat wat vragen oproept, als hij geen enkele actieve betrokkenheid bij de BV heeft).

Lijkt me tijd dat er eens goed orde op zaken wordt gesteld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

ik kan geen bedrijf op naam zetten. na verkoop van mijn woning die 140.000 euro verlies gaf en mijn gebroken rug heb ik mijn bedrijf op moeten heffen om in aanmerking te komen voor hulp van de gemeente.. sinds 1 april vorig jaar werk ik weer fulltime....

er is mij ook aangeboden de bv over te nemen zonder daar voor te hoeven betalen... als ik alle contracten die nu op zijn prive naam mee getekend er van af krijg . dit heb ik dus voor gelegd aan de gemeente waar ik bij zitr vanwege schuld hulpverlening. maar die zien er niks in... ondanks dat er een omzet van dik 400.000 per jaar is de laatste 3 jaar.. en ondanks dat er aan toonbaar voldoende belastbaar inkomen uit kan komen....

nu werd er de laatste jaren dus een fee betaald en zijn lasten..... die vervallen dan... de mijne zitten er al in nu.. dus er moet toch geld over gaan blijven dan...

mijn schuldhulpverlening loopt nog niet. omdat we wachten op brief van de belastingdienst. die heeft mijn openstaande schuld van 32000 euro oninbaar verklaard. alleen niet zwart op wit.....

is er iets te bedenken zodat ol deze rendabel kan maken...? of eventueel over tenemen...??

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar