Hallo,

Ik ben bezig met mijn praktijk diploma boekhouden en ben alvast bezig met de administratie van mijn vriend die als eigen rijder een eenmanszaak is begonnen, nou had ik daar wat vragen over en hoop dat iemand mij hierin kan helpen.

Ik ben in bezit van een davilex bussiness programma nou weet ik niet hoe ik bonnen van benzinekosten (is voor prive auto gebruikt, hebben geen zakelijke auto op de balans staan) en bonnen van wegrestauranten kan inboeken, want de bonnen zijn via pin betaald van de zakelijke rekening, nou heb ik van de belastingdienst begrepen dat je verblijfskosten van 32,00 euro terug kan vragen per overnachting, maar dan vervallen de kassabonnen voor eten neem ik aan? en hoe moet ik ze dan boeken als prive opnamen?

En we nu toch bezig zijn, wij hebben een debiteur die heeft een factuur voldaan maar een boete ervan af getrokken en een paar uur, die hij niet wilt betalen wegens een lange wachttijd tijdens het laden.

Hoe kan ik dit dan het beste boeken, want nu is natuurlijk niet het factuur volledig betaald.

Hoop dat iemand mij hiermee uit de brand kan helpen!

Alvast bedankt!

 

Groetjes Nina

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31881-vraag-over-inboeken-in-de-administratie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Nina,

 

Ik ben in bezit van een davilex bussiness programma nou weet ik niet hoe ik bonnen van benzinekosten (is voor prive auto gebruikt, hebben geen zakelijke auto op de balans staan) en bonnen van wegrestauranten kan inboeken, want de bonnen zijn via pin betaald van de zakelijke rekening, nou heb ik van de belastingdienst begrepen dat je verblijfskosten van 32,00 euro terug kan vragen per overnachting, maar dan vervallen de kassabonnen voor eten neem ik aan? en hoe moet ik ze dan boeken als prive opnamen?

 

M.i. boek je de kosten die privé zijn op # privé opnamen. Als je geen auto van de zaak hebt dan boek je de benzine kosten dus op # privé opnamen. Als het wel zakelijke km zijn geweest dan kun je deze voor 0,19 per km verhalen op de EMZ. Als je zakelijke reis en verblijfkosten maakt kun je deze ook zakelijk boeken incl eten echter kun je van kosten voor eten buitenshuis niet de BTW aftrekken en zijn deze kosten beperkt aftrekbaar. Van die 32,00 weet ik niets af. Dit lijkt mij eerder een belastingvrije onkostenvergoeding die gegeven mag worden aan personeel.

 

En we nu toch bezig zijn, wij hebben een debiteur die heeft een factuur voldaan maar een boete ervan af getrokken en een paar uur, die hij niet wilt betalen wegens een lange wachttijd tijdens het laden.

Hoe kan ik dit dan het beste boeken, want nu is natuurlijk niet het factuur volledig betaald.

 

De correcte wijze is een creditnota sturen naar de betreffende debiteur als je akkoord gaat met zijn lagere betaling.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

 

Mvg,

 

Paul

  • 0

, nou heb ik van de belastingdienst begrepen dat je verblijfskosten van 32,00 euro terug kan vragen per overnachting, maar dan vervallen de kassabonnen voor eten neem ik aan? en hoe moet ik ze dan boeken als prive opnamen?

 

Misschien heb je voor dit deel hier wat aan.

 

ik gebruik altijd voor consumpties tijdens zakenreis (representatie/relatie kosten) de 73,5% vergoeding op de bonnen. BTW aftrekken (voorbelasting) is niet toegestaan. De 32 euro ken ik niet.

 

Zie de regel hier

NIET AFTREKBAAR: de btw over eten en drinken in een hotel, restaurant, café, pension en dergelijke

Wel aftrekbaar is de btw over de overnachtingskosten, als deze zakelijk zijn.

 

 

  • 0

Ik zal even kort antwoorden wat ik Nina gemaild heb zodat een ieder het lezen kan:

 

De 32 euro ziet alleen op ritten buiten NL. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/verblijfskosten_eigen_rijders/

 

Brandstof getankt voor de privé auto boek je weg uit de administratie als privé onttrekking. Wel kan 75% van de BTW op die brandstof via de BTW aangifte teruggevraagd worden (te vorderen BTW / Aan privé storting).

 

BTW op consumpties in de horeca is niet aftrekbaar en boek je dus incl. de BTW op representatie of verkoopkosten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Bedankt voor jullie berichten!

 

@ Joost : Bedankt voor je mail, heb er heel wat aan.

@ Paul : De afgetrokken kosten van de debiteur ben ik natuurlijk niet mee eens, boete natuurlijk opzich wel, maar de uren tijdens lossen en laden vinden wij natuurlijk dat hij die gewoon moet betalen, me vriend staat daar natuurlijk niet voor zijn eigen plezier en kosten feest te vieren.

Zoals Joost al aangaf kan ik inderdaad de 32,00 euro (voor jaar 2011) terugvragen bij de Aangifte, me vriend rijd voornamelijk internationaal, maar dan de bonnen die gepint zijn voor de verblijfskosten en nachtvergoeding hou ik dan op priveontrekking en vraag de verblijfskosten terug via de aangifte.

Alleen nu weet ik het nog niet helemaal hoe ik het moet inboeken voor de debiteur die niet volledig het factuur heeft betaald, via de telefoon reageert hij niet en via de mail, is ondertussen al een week geleden dat ik hem heb gemaild betreft kopie boete en niet eens met de afgeschreven uren, nou is het natuurlijk laatste keer dat wij voor hem rijden, en zo gezegd uren kwijt, maar bedrag van factuur was 434,35 en hij heeft betaald 223,35 (heb nog een factuur open staan van 650,00 euro hoop dat hij die wel goed betaald) hoe kan ik dit het beste boeken "Debiteur, betaling van 223,35" en dan boekingstuk van "aan debiteur 211,00"?

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes Nina

  • 0

Nina. Als je het er mee eens bent dat de klant een deel heeft afgetrokken, moet je voor je eigen administratie een tegen(credit)factuur maken om het te laten kloppen. Ik proef echter uit je woorden dat je vindt dat de klant dit ten onrechte heeft gedaan.De klant heeft mogelijk een schriftelijke motivatie daarvoor gegeven en dat wordt dan een moeilijke zaak om dat te weerleggen. Als je het wel duidelijk en gemotiveerd kunt weerleggen kun je daarvan de klant schriftelijk op de hoogte brengen en erop stellen dat hij om die en die reden, ten onrechte een deel heeft afgetrokken. Daarbij meteen aangegeven dat je hem alsnog 2 weken de tijd geeft om het resterende bedrag te betalen. Indien hij dan niet reageert of niet betaalt, kun je het alsnog via een incasso laten incasseren.

 

Ik schrijf dit omdat je deze klant toch al hebt afgeschreven en omdat ik zelf ook de indruk heb dat deze klant gewoon zelf denkt te kunnen doen wat hem zelf goed dunkt.

  • 0

Beste Nina,

 

"Alleen nu weet ik het nog niet helemaal hoe ik het moet inboeken voor de debiteur die niet volledig het factuur heeft betaald, via de telefoon reageert hij niet en via de mail, is ondertussen al een week geleden dat ik hem heb gemaild betreft kopie boete en niet eens met de afgeschreven uren, nou is het natuurlijk laatste keer dat wij voor hem rijden, en zo gezegd uren kwijt, maar bedrag van factuur was 434,35 en hij heeft betaald 223,35 (heb nog een factuur open staan van 650,00 euro hoop dat hij die wel goed betaald) hoe kan ik dit het beste boeken "Debiteur, betaling van 223,35" en dan boekingstuk van "aan debiteur 211,00"?"

 

Beste Nina,

 

Op het moment dat je een factuur inboekt is (standaard)

 

#Debiteur

Aan #Omzet

(Aan #BTW)

 

Op het moment dat debiteur betaalt:

 

#Liquide Middelen

Aan Debiteur

 

Nu staat er in jouw geval nog een bedrag open op de betreffende debiteur, als je twijfelt of je dit bedrag gaat ontvangen dan tref je hiervoor een voorziening.

 

# mutatie voorziening debiteur excl. BTW (W&V)

Aan # voorziening debiteuren excl. BTW (Balans)

 

Als later blijkt dat de debiteur niet meer gaat of kan betalen boek je

 

# oninbare debiteur (W&V)

# (te vorderen BTW)

Aan # debiteur

+

# voorziening debiteuren excl BTW (Balans)

Aan # mutatie voorziening debiteur excl. BTW (W&V)

 

 

Als later de debiteur toch betaalt boek je

 

# liquide middelen

Aan # debiteur

+

# voorziening debiteuren excl BTW (Balans)

Aan # mutatie voorziening debiteur excl. BTW (W&V)

 

Om BTW terug te vorderen dien je bewijsstukken aan te leveren bij de belastingdienst en dan storten zij de BTW terug.

Dit is de officiele manier om dubieuze debiteuren te boeken.

Echter als je denkt dat een incassoprocedure niets uithaalt (of simpelweg niet opweegt tegen de uiteindelijke baten) lijkt het me m.i. makkelijker om gewoon een creditnota te sturen, en indien aanwezig de BTW terug te halen en van het gezeur af te zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

Paul

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.